جزئیات عرضه ۲.۱میلیارد یورویی در سامانه نیما اعلام شد

کدخبر: ۲۸۵۶۴۴
اقتصادنیوز: ۲ میلیارد و ۱۶۱ میلیون یورو در اردیبهشت امسال با هدف تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور در سامانه نیما عرضه و به فروش رسید، در این دوره زمانی، نرخ حواله ها در نیما با رشد حدود ۲ هزار تومانی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد.
جزئیات عرضه ۲.۱میلیارد یورویی در سامانه نیما اعلام شد

بررسی ها نشان می دهد که میانگین قیمت فروش در سامانه نیما روندی افزایشی داشته است؛ به طوری که از کانال ۱۰ هزار تومان به کانال ۱۲ هزار تومانی رشد کرد.

میانگین نرخ فروش هر یورو در بازار ثانویه در اردیبهشت ماه به ۱۲ هزار و ۵۳۳ تومان رسید، درحالی که میانگین نرخ فروش یورو در فروردین حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

کارشناسان رشد قیمت ارز در سامانه نیما را در راستای سیاست بانک مرکزی برای نزدیک کردن قیمت حواله های ارزی با اسکناس نقد می دانند.

قرار است در روزهای آینده بازار متشکل ارزی با هدف معاملات نقد و اسکناس ارزهای عمده نیز راه اندازی شود که نزدیک شدن قیمت حواله های ارزی در نیما به نرخ بازار نقد می تواند به یکسان سازی قیمت ها در آینده کمک کند.

** بالاترین و پایین ترین نرخ ثبت شده نیما در اردیبهشت

بالاترین نرخ درج شده در بازار امسال سامانه نیما در اردیبهشت ماه مربوط به روز ۲۴ اردیبهشت با قیمت ۱۳ هزار و ۱۴۰ تومان برای هر یورو بوده است.

پایین ترین قیمت نیز به روز ۱۲ اردیبهشت با نرخ ۱۰ هزار و ۲۶۷ تومان تعلق داشته است.

سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

** جزئیات فروش ارز در نیما در اردیبهشت

بررسی های خبرنگار اقتصادی ایرنا نشان می دهد که بیشترین معاملات ارز در سامانه نیما به روزهای ۱۱ و ۱۸ اردیبهشت ماه بود که در هر کدام ۱۴۰ میلیون حواله یورو به فروش رسیده است.

 کمترین میزان معاملات نیز به ۶ اردیبهشت بدون هیچ معامله و ۱۲ اردیبهشت با هفت میلیون یورو معامله حواله ارز تعلق دارد.

میزان فروش ارز در سامانه نیما در فروردین امسال یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون یورو بوده است.

در سامانه نیما حواله های ارزی عرضه می شود که واردکنندگان می توانند از طریق آن اقدام به واردات محصولات مورد نیاز کنند.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان به تازگی توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی می گوید: در سیاستگذاری های جدید، صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده اند، تشویق می‌شوند.

بر اساس سیاست های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.

سایر صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید