تحریم های آمریکا، سلامت و تامین غذای مردم منطقه را تهدید می کند

کدخبر: ۲۸۶۱۸۰
اقتصادنیوز- رئیس سازمان دامپزشکی کشور با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این تحریم ها ایران و منطقه را در دو حوزه سلامت، تامین غذا و فرآورده های پروتئینی تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روز سه شنبه سازمان دامپزشکی کشور،«علیرضا رفیعی پور» در هشتاد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام( OIE ) در پاریس افزود: ما بر این باوریم که برای دستیابی به استراتژی سلامت واحد در جهان به مشارکت همه کشورها نیاز داریم و  ایران کشوری کلیدی در منطقه است که نقش مهمی در کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک انسان و دام دارد.

وی اظهار داشت: تحریم های آمریکا در تجارت دارو، غذا و فرآورده‌های دامی تاثیر منفی گذاشته است،  زیرا اکنون در تهیه دارو، کیت‌های تشخیصی و واکسن مشکلات زیادی داریم که البته این مشکلات می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد.

وی در این اجلاس خواستار رسیدگی هیات رئیسه سازمان بهداشت جهانی دام به این موضوع جهت اتخاذ راهکارهای مناسب با توجه به مخاطرات بهداشتی آن شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در حاشیه اجلاس OIE و در دیدار با رئیس جدید دامپزشکی ترکمنستان بر اهمیت همکاریهای دو کشور در کنترل و ریشه کنی بیماریها در منطقه تاکید کرد و گفت: وضعیت بیماریهای تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد بررسی دو طرف قرار گرفت 

در این دیدار طرفین ضمن با اهمیت دانستن نقش ایران در منطقه، بر تداوم همکاریهای دوجانبه و نیز در قالب همکاریهای منطقه ای تاکید کردند و مقرر شد نشست دو جانبه مرزی برای ارزیابی دقیق و همکاریهای مشترک به زودی برگزار شود.

ایجاد ۸۵ استاندارد جدید در سال ۲۰۱۸ محقق شد

«مونیکا الیوا» مدیرکل OIE در افتتاحیه هشتاد و هفتمین اجلاس در پاریس با اشاره به اینکه  هفتمین استراتژی OIE ۲۰۲۱-۲۰۲۵ در حال تدوین است، گفت: در استراتژی کنونی در حال اجرا توانستیم برای ریشه کنی و مبارزه با بیماری‌های اولویت دار ما از جمله تب برفکی،  پی پی آر و هاری گام‌های جدی و موفقیت آمیزی  برداریم.
وی با بیان اینکه در سال ٢٠١٨ ارزیابی خدمات دامپزشکی (pvs) در بیش از ۲۰ کشور انجام شد که در سال ٢٠١٩ نیز ادامه خواهد داشت افزود: در سال ٢٠١٨، نزدیک ۸۵ استاندارد جدید، دو هزار گزارش، ١١٩ قرارداد جدید و ١١ مرکز جدید، ۲۸ کارگروه جدید برای آموزش یک هزار و ۲۰۰ نفر ایجاد شد.
وی تصریح کرد: استراتژی‌های ما در این برنامه، روی موضوع‌های مقاومت‌های آنتی‌میکروبی، بهداشت بیماری‌های آبزیان، امنیت زیستی آبزیان، رفاه حیوانات، کاهش تهدیدهای بیولوژیکی، کنترل بیماری‌ها و شفاف سازی متمرکز خواهد شد، تصریح کرد:  نتایج به دست آمده از ارزیابی سرویس‌های دامپزشکی کشورها تاکنون خوب ارزیابی شده است.
بر اساس این گزارش، هشتاد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام( OIE ) از روز یکشنبه پنجم خرداد  ۱۳۹۸ (مصادف با ۲۶  می ۲۰۱۹  ) در پاریس شروع به کار کرد و تا روز جمعه ۱۰ خردادماه - ۳۱ می ۲۰۱۹ در پاریس ادامه دارد.

در این اجلاس نمایندگان ۱۸۰ کشور و وزرای کشاورزی ۱۵ کشور از جمله فرانسه، کلمبیا، بوتساوانا، ایتالیا، لبنان، زیمبابوه، مغولستان و ازبکستان حضور یافتند که در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه بهداشت دام و تجارت فراورده‌های دامی،  مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌هایی مثل تب برفکی، پی پی آر و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان،  برنامه باقیمانده‌های دارویی، مقاومت‌های میکروبی، انجام برنامه ارزیابی خدمات دامپزشکی pvs بیماری‌های مشترک انسان و دام مقررات و استانداردهای دامپزشکی، امنیت غذایی، واکسیناسیون به بحث و گفتگو پرداختند.

در حاشیه این اجلاس رئیس دامپزشکی ایران با همتایان ترکمنستانی و ارمنستانی خود دیدار کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید