دورنمای تیره نفت و گاز آمریکا

کدخبر: ۲۹۳۵۳۸
اقتصاد نیوز: تولید نفت خام آمریکا در آوریل نسبت به ماه پیش از آن ۲۴۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما دورنمای این صنعت همچنان تیره‌تر می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، تولید نفت خام آمریکا در حالی رشد می‌کند که روند کاهش شمار دکل‌ها ادامه دارد. طبق آماری که از سوی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز منتشر شد، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافته و به ۷۸۷ حلقه رسیده است. مشکل شرکت‌های شیل این است که سود مورد نظرشان هرگز به طور کامل حاصل نشده است. افت قیمت‌های نفت از سه ماهه چهارم سال گذشته، آخرین رویداد ناگوار برای برخی از سرمایه گذاران بود. در نتیجه دسترسی به فاینانس محدودتر شده است و خوش بینی در میان شرکت‌های حفاری شیل در ماه‌های اخیر وخامت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

شاخص "اس اند پی انرژی" در سال گذشته بیش از ۱۵ درصد نزول کرد، در حالی که خود شاخص "اس اند پی ۵۰۰" حدود ۱۵.۵ درصد رشد داشت. برایان لیدسکی، مدیر ارشد شرکت تحقیقات انرژی دریلینگ اینفو در این رابطه در مصاحبه با نشریه "هیوستون کرونیکل" با اشاره به دسترسی به اعتبار و سرمایه گذاری، گفت: ما یک چرخش ۱۵۰ درجه‌ای داشته‌ایم. بسته شدن این در طی سال ۲۰۱۸ آغاز شد و اکنون قفل شده است.

همزمان دورنمای بلند برای صنعت نفت و گاز به میزان فزاینده‌ای مبهم شده است. مدیر استراتژی شرکت BP اعلام کرده است بخشی از ذخایر این شرکت هرگز روشنایی روز را نخواهد دید. دانشمندان و گروه‌های مدافع محیط زیست مدت‌هاست می‌گویند برای رسیدن به اهداف جوی، بخش اعظمی از ذخایر نفت و گاز نباید تولید شوند اما اذعان به چنین موضوعی از سوی یک شرکت بزرگ نفتی که بخشی از ذخایر نفت خود را تولید نخواهد کرد، برخی را مطمئناً متعجب خواهد کرد.

دومینیک امری از شرکت BP به بلومبرگ گفته است استخراج بخشی از ذخایر این شرکت پیچیده بوده و ممکن است لازم باشد فروخته شوند یا هرگز استخراج نشوند زیرا برداشت از آنها بسیار گران و زمان‌بر خواهد بود.

طبق یافته‌های گزارش شرکت مودیز آنالیتیکس، اگر گرمایش جهانی از ۲ درجه سلسیوس بگذرد، تغییرات جوی ممکن است ۶۹ تریلیون دلار خسارت به اقتصاد جهانی تحمیل کند و اگر گرمایش جهانی در ۱.۵ درجه سلسیوس متوقف شود، میزان این خسارت ۵۴ تریلیون دلار خواهد بود.

تحقیقات جداگانه‌ای که در روزهای اخیر منتشر شده است، نشان می‌دهد زیرساخت سوخت فسیلی فعلی جهان با هدف ۱.۵ درجه گرمایش منطبق نیست. حتی اگر این صنعت حفاری چاه‌های نفت جدید، نیروگاه‌های گاز سوز، خطوط لوله و پایانه‌های صادراتی را متوقف کند، دنیا ممکن است از ۱.۵ درجه افزایش دما نیز عبور کند. تا زمانی که زیرساخت فعلی به قوت خود باقی است، آلایندگی نیز از سطح هدف‌گذاری شده عبور خواهد کرد. نتیجه احتمالی این است که دولت‌ها سیاست جوی را جدی‌تر دنبال کنند و در نتیجه بعضی از دارایی‌های سوخت فسیلی در معرض تعطیلی قرار بگیرند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت‌های نفت و گاز به هر طرف که رو می‌کنند، خطر را مشاهده می‌کنند و سرمایه گذاران نسبت به سودآوری کوتاه مدت به خصوص برای اکتشاف و تولید نفت شیل، بدبینی بیش‌تری پیدا کرده‌اند و همزمان بدبینی فزاینده‌ای نسبت به مسیر بلندمدت صنعت نفت و گاز به وجود آمده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید