آمریکا بزرگترین خریدار چینی نفت خود را از دست داد

کدخبر: ۲۳۰۳۲۲
اقتصادنیوز : بزرگترین خریدار چینی نفت آمریکا، یونیپک، واردات نفت خام خود از آمریکا را لغو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ، تعرفه‌های مطرح شده چین بر صادرات گاز طبیعی مایع و نفت خام آمریکا، جبهه جدیدی در جنگ تجاری بین دو کشور ایجاد می‌کند و این درست در زمانیست که کاخ سفید بر رشد و حکمرانی صادرات انرژی آمریکا تاکید دارد.

روز جمعه، چین برای اولین بار ال‌ان‌جی آمریکا را هم در لیست کالاهای پیشنهادی خود برای وضع تعرفه قرار داد. دقیقا در همین روز بزرگترین خریدار چینی نفت آمریکا، یونیپک، واردات نفت خام خود از آمریکا را لغو کرد.

روز جمعه، چین تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را معرفی کرد و هشدار داد تعرفه‌های بیشتری هم ممکن است در راه باشند. چین با این اقدام نشان داد در صورت بالا گرفتن جنگ تجاری با ایالات‌متحده، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این می‌تواند بر اهداف جاه‌طلبانه رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، برای حاکمیت انرژی در جهان، سایه بی‌اندازد. دولت ترامپ بارها اعلام کرده است که خواهان توسعه صادرات سوخت‌های فسیلی به متحدان خود در جهان است و قوانین داخلی را هم برای تشویق تولیدکنندگان نفت و گاز، منعطف کرده است.

ایالات‌متحده بزرگترین صادرکننده سوخت‌هایی نظیر بنزین و دیزل درجهان است و به دنبال این است که تا سال ۲۰۱۹ به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ال‌ان‌جی در جهان تبدیل شود. در سال ۲۰۱۷ صادرات ال‌ان‌جی آمریکا ۳.۳ میلیارد دلار ارزش داشت. چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان و دومین واردکننده ال‌ان‌جی در دنیاست.

در ۲ ماه گذشته، حتی قبل از این که ال‌ان‌جی به طور رسمی در لیست تعرفه‌های چین قرار بگیرد، این کشور واردات این کالا از آمریکا را کاهش داده است. چین همچنین بزرگترین خریدار نفت خام آمریکا به جز کانادا است، اما داده‌های کپلر که محموله‌های نفتی جهان را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، تعداد محموله‌های نفت خامی که از آمریکا به چین فرستاده شده‌اند هم کاهش یافته‌اند.

این در شرایطی اتفاق می‌افتد که پس از سفر اخیر ترامپ به چین، ایالات‌متحده در حال ساخت چندین تشکیلات بزرگ صادرات ال‌ان‌جی بود.

لین بوکیانگ، پروفسور مطالعات انرژی در دانشگاه شیامن چین، می‌گوید: صنعت گاز آمریکا از این اقدام آسیب سختی خواهد دید، چراکه چین دیگر تنها مقداری جزئی وارد خواهد کرد، درحالی‌که تامین‌کنندگان آمریکایی چین را به عنوان بازار بزرگ آینده خود می‌دیدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید