آغاز روند نزولی قیمت پیشنهادی مسکن در 9 منطقه تهران

کدخبر: ۲۹۵۰۷۱
اقتصاد نیوز: به تایید دفاتر املاک، روند نزولی قیمت پیشنهادی مسکن در دست کم ۹ منطقه از تهران آغاز شده است؛ یک کارشناس می‌گوید که حباب قیمت‌ها تخلیه می‌شود و در ماه‌های محرم و صفر شاهد کسادی بازار مسکن خواهیم بود.
آغاز روند نزولی قیمت پیشنهادی مسکن در 9 منطقه تهران

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، به دنبال ایجاد آرامش در بازار  ارز، روند نزولی قیمت مسکن در دست کم ۹ منطقه از تهران تایید شده است. خردادماه ۱۳۹۸ بر اساس آمار رسمی قیمت مسکن در سه منطقه ۱۴، ۱۵ و ۲۰ به ترتیب ۳.۶، ۲.۲ و ۰.۷ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافت و منطقه ۴ نیز رشد ناچیز ۰.۷ درصد ماهیانه را تجربه کرد. با این حال افزایش قیمت معاملات قطعی در سایر مناطق بیش از این ارقام بود. البته معدل کل پایتخت نشان داد که هفت درصد از شتاب رشد قیمت ملک کاسته شده و به رقم پنج درصد ماهیانه رسیده است.

گزارش‌های میدانی از روند نزولی قیمت آپارتمان در بعضی مناطق حکایت می‌کند. دفاتر املاک از ایجاد نوعی کسادی در بازار ملک پس از خردادماه خبر دادند. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک نیز گفت که طبق گزارش مشاوران املاک، قیمت پیشنهادی مالکان در مناطق یک، ۵، ۲۲، ۱۲ و ۷ بین ۸ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است.

گزارش‌های میدانی از سطح شهر گویای آن است که رشد قیمت به طور کامل متوقف شده و حتی از ابتدای تیرماه در برخی مناطق شاهد روند نزولی بوده‌ایم. کارشناسان معتقدند که هیجان بازار مسکن فروکش کرده و حباب آن در حال تخلیه شدن است.

عباس زینعلی، کارشناس  بازار مسکن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاهش شدید قیمت در همه مناطق را قبول ندارم اما قیمت در بعضی نقاط از جمله مناطق یک، ۴ و۵ که بیش از حد جهش یافته بود نزولی شده است. در واقع چیزی که با آن مواجیهم تخلیه حباب قیمت این مناطق است.

وی با بیان این‌که معمولا عملکردهای هیجانی در بازار مسکن پایدار نمی‌ماند گفت: ماه‌های بهمن، اسفند و اردیبهشت شاهد ایجاد هیجان در بازار مسکن بودیم که از ماه‌های پرمعامله در سال محسوب می‌شوند. عده‌ای با توجه به قیمت تمام شده و انتظارات تورمی، به صورت معقول قیمت‌ها را بالا بردند. عده‌ای هم تلاش کردند بیشتر از میانگین بازار، قیمت‌ها را افزایش دهند که ظرفیت بازار این اجازه را نداد. با این حال معتقدم افرادی که نرخ‌های منطقی برای املاک خود تعیین می‌کنند هنوز هم می‌توانند به راحتی بفروشند.

زینعلی، آرامش بازار ارز را دلیل اصلی ثبات قیمت مسکن دانست و گفت: متغیرهای سیاسی و نرخ ارز تاثیر مستقیم در بازار مسکن  ایجاد می‌کند. فکر می‌کنم در ماه‌های آینده، بازار مسکن شکل ثابتی به خود بگیرد. البته کاهش چندانی نخواهیم داشت؛ چرا که قیمت مصالح ساختمانی مقداری افزایش یافته است اما بازار، معقول می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: سفته‌بازان که طی یک سال گذشته اقدام به خرید می‌کردند از بازار مسکن خارج شده‌اند و از این به بعد شاهد تقاضای مصرفی خواهیم بود. ماه‌های محرم و صفر نیز که در پیش  است در کسادی بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید