صمد کریمی: ۴ ماه اخیر در اوج تحریم ها کشور را بدون نفت و ارز مدیریت کردیم

کدخبر: ۲۹۵۰۸۷
اقتصاد نیوز: مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه می توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم، گفت: در سه تا ۴ ماه اخیر در اوج تحریم ها کشور را بدون نفت و ارز مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، صمد کریمی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه ای خود و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی و بانکی کشور و احکام دائمی برنامه توسعه و تصویب هیئت وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سال 1397 وارد دوران جدیدی شد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، نقطه عطف دیگری در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور شکل گرفت.

کریمی افزود: بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می شناسیم و محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی را در آن فضا، درک و بر اساس آن حرکت می کنیم بنابراین اجازه می دهیم صرافی های مجاز در این بازار به فعالیت های خود ادامه دهند و در تامین مالی تجارت و طرح های واردات کالا و خدمات و صادرات، نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: بانک ها هم در کنار آن ها وظایف حرفه ای و تخصصی خود را انجام می دهند همچنین شاهدیم ورود ارز به صورت اسکناس و طلا تسهیل شده است و با اینکه از 21 فروردین 1397 در چارچوب تصویب نامه هیئت وزیران همه صادرکنندگان می بایستی ارز خود را به چرخه اقتصادی بر می گرداندند باز هم با تحول دیگری مواجه هستیم و همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند و تکمیل حلقه های مفقوده حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت بوده است زیرا حجم تجارت بالغ بر 35 میلیارد دلار فقط با کشورهای همسایه است و بیش از 12 میلیارد دلار مازاد تجارت داریم.

وی ادامه داد: این ساختار نشان می دهد می توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم. سیاست های کشورهای توسعه یافته به سمتی بوده که قیمت نفت، کاهنده باشد پس باید رویکرد دیگری اتخاذ می کردیم و در سه تا 4 ماه اخیر در اوج تحریم ها کشور را بدون نفت و ارز مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: وقتی شرایط تغییر می کند باید طرح هایمان را تغییر بدهیم بنابراین هر دوره ای از اقدامات بانک مرکزی تحلیل و خاص دوران مربوط به خود را دارد.

کریمی افزود: تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد با توجه به رویکرد جدید آثار تکان های ارزی ناشی از نوسانات قیمت نفت و اعمال تحریم های جدید در بازار ارز را در دامنه مجاز در یک فاز و بازه مورد اطمینانی قرار می دهد و آینده را بهتر می توانیم پیش بینی کنیم.

وی افزود: اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و نرخ حواله به هم نزدیک شدند و این خوب است.

کریمی درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: بانک مرکزی مسئولیت ها و وظایف خود را انجام داده و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار کار را ادامه خواهد داد و اقدامات خوبی توسط اعضای هئیت مدیره این بازار در تعامل با کارگزاران این بازار و بقیه دستگاه ها انجام شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد کارگزاران این بازار به بیش از 90 کارگزار رسیده است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه عمق بازار دوم به صورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: در مقایسه با مانده ارزی بازگردانده شده به چرخه اقتصادی پایان سال 97 با تیر ماه، 51 درصد رشد داشتیم.

کریمی ادامه داد: فروش ارز در سامانه نیما هم 40 درصد و واردات در برابر صادرات 118 درصد رشد داشته است و واگذاری پروانه صادرات، حدود 268 درصد و کل فروش ارز صادراتی از 22 فروردین تا 29 اسفند حدود 44 درصد رشد داشت و صادرکنندگان همکاری خوبی داشتند.

وی گفت: بیش از 400 جلسه با صادرکنندگان ، انجمن ها و استان ها برگزار کردیم.

تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی هم گفت: در خصوص مدیریت انتظارات،​ تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور در سه بعد سیاسی، اقتصادی و رسانه ای بوده است. اوج فشار را در نقطه سقوط پهپاد آمریکایی،​ توقیف نفتکش و تحریم های ظالمانه علیه ارکان نظام داشتیم و مدیریت بازار ارزی کشور در آن نقطه اوج، سقفی از انتظارات را در بازار می سازد که نشان می دهد مدیریت بازار ارز دارای لنگرگاه کلیدی شده است.

وی با اشاره به معایب زیرفروشی ارز گفت: رویکرد فعلی بانک مرکزی بازارگردانی در بازار ارز است.

احمدی با بیان اینکه ثبات نرخ ارز، بستر برنامه ریزی بلندمدت را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند، ادامه داد: بانک مرکزی ضمن پرهیز از هیجانات، بازار ارز را به سمت قیمت های واقعی مدیریت کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مردم باید متوجه شوند که مدیریت بازار ارز، الزاما ارزان شدن بازار ارز نیست بلکه قیمت گذاری بازار ارز در راستای رشد توسعه اقتصادی است.

احمدی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای بازار سرمایه فراهم نیست، افزود: مردم به بانک مرکزی اعتماد کردند و نباید با اخذ مالیات از خریداران سکه، این اعتماد را سلب کرد.

حمید زمان زاده کارشناس اقتصادی هم گفت: بانک مرکزی اگر بخواهد سیاست های موفقیت آمیزی در مدیریت بازار ارز داشته باشد هدفگذاری خود را روی مدیریت ارز بر روی نرخ بنیادی بازار ارز بگذارد.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی زمانی خلاف عوامل بنیادی بازار ارز بخواهد بازار ارز را مدیریت کند روندهایش خلاف بازار و ناپایدار خواهد بود اما اتفاقی که از نیمه دوم سال 1397 افتاده است بانک مرکزی موفق شد برآورد مناسبی از نرخ بنیادی ارز را بدست آورد و بدون اعلام نرخ آن، طرف های عرضه و تقاضای نرخ ارز را به نحوی کنترل کنند که ثبات نسبی بر بازار ارز حول این نرخ بنیادی حاکم باشد و از نوسانات گسترده نرخ ارز جلوگیری شود و بتوان آن را مدیریت کرد.

زمان زاده اضافه کرد: تغییر سیاست های بانک مرکزی در ماه های اخیر موجب شده نرخ ارز را حول نرخ بنیادی مدیریت کنیم.

وی گفت: بانک مرکزی در ماه های اخیر با کنترل انتظارات تورمی و انتظارات بازار ارز، توانست تقاضای سفته بازی را در این بازار به حداقل برساند.

این کارشناس اقتصادی افزود: تلاش های بانک مرکزی در ماه های گذشته موجب شد فعالان اقتصادی این چشم انداز را پیدا کنند که بازار ارز با توجه به ریسک هایی که دارد آن بازدهی لازم و کافی را به آن ها ندهد.

زمان زاده گفت: از خرداد امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در کشورمان با کاهش مواجه شد و پیش بینی می شود این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه های بعدی با شتاب بیشتری ادامه یابد و یکی از عوامل کاهش این تورم، ثبات بازار ارز است.

وی با اشاره به اینکه حجم مبادلات بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها از جمله ارز و مسکن، کوچک است، گفت:​شرایط بنیادین این بازار و عرضه و تقاضا منجر به رشد شاخص بورس شده است.

زمان زاده اضافه کرد: تحولات اخیر از جمله توقیف نفتکش انگلیسی، نشان دهنده قدرت بازدارندگی منطقه ای ایران است . بسیاری فکر می کنند این اقدامات موجب تنش و شوک ارزی می شود در حالی که عکس آن است و زمانی که قدرت بازدارنده خود را نشان می دهیم موجب آرامش سیاسی و اجتماعی در کشور می شود و همچنین برخی کشورهای منطقه هم در حال تغییر سیاست های خود نسبت به کشورمان هستند زیرا متوجه شدند که قدرتی که در منطقه باقی خواهد ماند ایران است و روی قدرت های خارجی نمی توان تکیه کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید