وضعیت بازار خرید و اجاره مسکن در شهرستان ها

کدخبر: ۲۹۶۱۶۵
اقتصاد نیوز: پس از افزایش سه برابری قیمت و اجاره بهای مسکن در خیلی از شهرهای ایران همچون مشهد، حال بازار آن وارد رکود عمیقی شده؛ نه خرید و فروشی می شود و نه خانه ای بین مستاجر و مالک جابه جا می‌شود.
وضعیت بازار خرید و اجاره مسکن در شهرستان ها

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ آن مستاجری که در خانه مالک نشسته، با افزایش توافقی یک سال دیگر می‌ماند و آنکه قصد خرید دارد و یا آنکه قصد فروش دارد منتظر می ماند تا آب ها از آسیاب بیفتد و بازار اندکی آرام بگیرد.

در این میان هستند عده ای که دیگر توان خرید ندارند و باید حداقل تا مدتی مستاجر باقی بمانند...

از ابتدای سال جاری تاکنون در فروردین ماه 336 مبایعه نامه، اردیبهشت 431 و خرداد 261 مبایعه نامه مسکن در شهر مشهد مبادله شده و نوسان زیادی را به خود دیده است.

یکی از املاک‌داران در خیابان امامت مشهد با گلایه از 2 تا 3 برابر شدن اجاره بها گفته، خرید و فروش مسکن بسیار راکد شده و مبنای تعیین قیمت اجاره، خواسته مالکان است. همچنین اضافه کرده که به دلیل افزایش روزانه قیمت زمین و مصالح، قیمت‌ها در این بازار هر روز دچار نوسان می‌شود.

به عنوان مثال در محدوده امامت مشهد یک خانه سه خوابه اگر در گذشته با قیمت سه میلیون و 500 تومان اجاره داده می‌شد، امروز این رقم به پنج میلیون و 500 تا 6 میلیون رسیده است و برای رهن نیز مبلغی در حدود 400 میلیون تومان اخذ می‌شود. همچنین قیمت فروش خانه در این منطقه به متری 13 میلیون رسیده است.

یکی دیگر از املاک داران مشهد، عوامل موثر در کمبود مسکن را افزایش قیمت مصالح، پروانه و اجازه ندادن برای ساخت خانه در متراژ کوچک عنوان کرده و درباره  علت اجازه ندادن برای ساخت خانه در متراژ کوچک توضیح داده، اگر در منطقه ای برای آپارتمان کوچک 80 متری مجوز ساخت داده شود و برای ساخت و ساز مسکن تخفیفاتی قائل شوند، مردم برای ساخت خانه با متراژ کوچک ترغیب خواهند شد.

با توجه به یافته‌های جمع‌آوری شده از سوی خبرنگار ایسنا در مشهد در حال حاضر هیچ جابجایی توسط مستاجران صورت نمی‌گیرد و موجر و مستاجر به صورت توافقی مبلغ اجاره را مشخص می‌کنند و برای این امر کمتر به املاک‌ها مراجعه‌ای صورت می‌گیرد؛ اجاره‌بها نیز 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

بنگاه‌دار دیگری، وضعیت قیمت بازار مسکن را تحت تاثیر سازندگان و موجران دانست و گفت: در حال حاضر موجران بر اساس نیاز مالی خود قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند، این وضعیت در فروش نیز به این شکل است زیرا شهرداری، ادارات، مصالح و...  قیمت خود را کاهش نداده‌اند تا تاثیری در بازار مسکن داشته باشد.

او تصریح کرده، زمانی که اجاره بهای خانه از یک میلیون و 500 به 2 میلیون و 200 هزار تومان تغییر پیدا کند، مستاجر به دلیل توانایی نداشتن در پرداخت آن مجبور است متراژ خانه و محل آن را تغییر دهد و به مناطق پایین تر نقل مکان کند.

 علی مرادزاده، رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد به خبرنگار ایسنا گفته، در حال حاضر فصل رهن و اجاره مسکن است و قیمت آن بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین قیمت خرید و فروش مسکن نیز به دلیل کاهش معاملات، کاهش پیدا کرده است.

وی پیش‌بینی ای از وضعیت آینده این بازار نداشت اما گفته ممکن است بازار رهن و اجاره تا اواسط شهریور همچنان داغ بماند و بازار خرید و فروش نیز در پایان شهریور ماه به یک تعادل نسبی برسد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در خصوص علت رکود بازار مسکن تصریح کرده، بیشترین علت این رکود، مربوط به بحث‌های سیاسی است، زیرا تکلیف مردم با وضعیت منطقه و بحران‌های ساختگی مشخص نیست ولی تا چند وقت آینده خیال مردم راحت خواهد شد و شرایط به روال قبلی باز خواهد گشت و معاملات به سرو سامان خوبی خواهد رسید.

مرادزاده درباره عوامل افزایش قیمت مسکن گفته، به یکی از این موارد، افزایش نهاده‌های ساختمانی است که شامل مصالح ساختمانی و هزینه‌های اداری می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش شدید قیمت مسکن، به دلیل حجم زیاد مبادله پول بسیار به چشم می‌آید اما در واقع نسبت به سایر کالاها، تورم کمتری داشته است، بعضی از کالاها 300 درصد افزایش قیمت داشته است اما مسکن نهایتا 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد تصریح کرد: کسانی که مصالح ساختمانی خریداری می‌کنند و خانه‌ای جدید می‌سازند، مسلما قیمت تمام شده ساختشان زیاد است اما برای خانه‌هایی که در گذشته ساخته شده است، افزایش قیمت مصالح تاثیرگذار نیست، بلکه به افزایش عمومی قیمت‌ها و بالا رفتن میزان عمومی تورم وابسته است.

مرادزاده عنوان کرده، با توجه به اتفاقات اخیر و بستن سایت‌های دیوار و شیپور، قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و حباب کاذب در ساختمان‌های کهنه‌ساز از بین رفت و سبب کاهش قیمت‌ها شد.

به گفته او قیمت خانه‌های نوساز به جهت گرانی مصالح افزایش پیدا کرده و قیمت آن کاهش پیدا نخواهد کرد ولی خانه‌ای که قیمت آن 200 میلیون تومان است ولی دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد، نتیجه تورم و توقع انتزاعی فرد از بازار است.

وی اضافه کرده، معمولا به دلیل اینکه خانه‌ها با قیمت پیشنهادی افراد به فروش نمی‌رود  مجبور به کاهش قیمت آن هستند و اکنون نیز شاهد این موضوع هستیم و با کند شدن شیب صعودی تورم، قیمت‌های مسکن نیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد درباره نقش دلالان مجازی در سایت‌های دیوار و شیپور گفته، حذف این واسطه‌ها نقش مستقیمی در کاهش قیمت و واسطه‌گری ناسالم داشته است.

او که خود را دلال آن هم از نوع سالم نامیده چرا که قانون‌گذار برای او حریم و حق الزحمه تعیین کرده است ولی کسانی در دیوار قیمت‌گذاری می‌کردند که اینکاره نبودند و قیمت‌ها اینگونه افزایش پیدا کرد.

مرادزاده بیان کرده خوشبختانه با بسته شدن این سایت‌ها مردم مجبور به مراجعه به واسطه‌های واقعی و متخصص شدند و قیمت‌ها کارشناسی شده است و نمی‌توان خارج از عرف قیمت‌گذاری کرد و اینگونه در قیمت‌گذاری به ثبات خواهیم رسید و خریداران واقعی می‌توانند فروشندگان واقعی را شناسایی و معامله‌ای سالم صورت بگیرد.

به گفته این نماینده صنف املاک ها در مشهد، حدود 14 هزار واحد صنفی مشاور املاک مجوز گرفته‌اند و تعدادی از آنها به دلیل رکود موجود از بازار خارج شدند و در حال حاضر 10 هزار واحد فعال در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید