برنامه کره جنوبی برای کاهش وابستگی به ژاپن

کدخبر: ۲۹۷۳۹۳
اقتصاد نیوز: کره جنوبی اعلام کرد قصد دارد حدود ۷.۸ تریلیون وون ( ۶.۴۸ میلیارد دلار ) در تحقیقات و توسعه کالاها، قطعات و تجهیزات داخلی طی ۷ سال آینده سرمایه گذاری کند .این تصمیم تلاشی است برای کاهش وابستگی این کشور به واردات از ژاپن.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ کره جنوبی اعلام کرد قصد دارد حدود 7.8 تریلیون وون ( 6.48 میلیارد دلار ) در تحقیقات و توسعه کالاها، قطعات و تجهیزات داخلی طی 7 سال آینده سرمایه گذاری کند .این تصمیم تلاشی است برای کاهش وابستگی این کشور به واردات از ژاپن.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که ژاپن در روز جمعه کره را از لیست سفید کشورهایی که مشمول صادرات سریع می‌شدند خارج کرد. این اقدام  اختلافات بین دو کشور را در مورد مسئله کار اجباری در زمان جنگ افزایش داد.

 از جولای، ژاپن نظارت بر صادرات  مواد اولیه مورد نیاز ساخت تراشه های کامپیوتری را سخت تر کرد. این تراشه ها بیشترین واردات کره از ژاپن را تشکیل می‌دهند و این اقدام عرضه نیمه رساناها در سراسر جهان را تهدید می کند. شرکت های بزرگ تکنولوژی مثل اپل و هواوی از این نیمه رسانا ها استفاده می کنند.

 وزیر صنعت کره جنوبی گفت :«ما می‌خواهیم این بحران را به یک فرصت برای صنعت قطعات و تجهیزات کامپیوتری تبدیل کنیم».

 کره جنوبی قصد دارد در تولید 100 قطعه و تجهیزات کلیدی مورد استفاده برای ساختن تراشه ، صفحه نمایش ، باتری ، خودرو و سایر محصولات خودکفا شود. هدف کره ثبات عرضه این محصولات طی 5 سال آینده است.

طبق گفته دولت کره، هدف این طرح از بین بردن ضعف ساختاری در تولید این محصولات توسط کره جنوبی است که باعث وابستگی آن به یک کشور خاص شده است.

  مقامات ژاپن دلایل امنیتی نامشخصی را برای مهار صادرات به کره جنوبی اعلام کرده اند. ولی آنها به اعتماد بین دو کشور اشاره کردند که بعد از حکم دادگاهی در کره جنوبی در سال گذشته از بین رفت. این دادگاه دستور داده بود شرکت های ژاپنی به خاطر کار اجباری کره ای ها در زمان جنگ خسارت پرداخت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید