نخست وزیر ژاپن:

تصمیم گرفته‌ام من هم مثل ترامپ با کیم جونگ اون دیدار کنم

کدخبر: ۲۹۱۹۱۴
اقتصادنیوز: نخست وزیر ژاپن اعلام کرد، دیدار اخیر رهبران آمریکا و کره شمالی الهام‌بخش وی بوده تا خودش نیز خواستار مذاکره با رهبر کره شمالی حول محور شهروندان ژاپنی شود که در گذشته توسط عاملان و جاسوس‌های کره شمالی ربوده شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اوایل روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی که دو کره را از یکدیگر جدا می‌سازد، دیدار کرده و در داخل کاخ آزادی در بخشی از این منطقه که متعلق به کره جنوبی است یک نشست یک ساعته خصوصی برگزار کردند. ترامپ حتی به طور مختصر وارد خاک کره شمالی شد و با همین کار به نخستین رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شد که دست به چنین کاری می‌زند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت: در حال حاضر تصمیم گرفتم که من نیز باید با کیم جونگ اون دیدار کنم و به راه‌حلی درباره شهروندان ژاپنی که در گذشته ربوده شده‌اند، دست یابم.

تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن دیدار میان ترامپ و کیم جونگ اون را تحسین و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به خلع تسلیحات اتمی شبه نظامی کره کمک کند.

مذاکرات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ سومین نشست میان این دو رهبر محسوب می‌شود. در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی رؤسای جمهوری آمریکا و کره شمالی در نخستین مذاکرات دوجانبه‌شان در سنگاپور تعهد خود را به خلع تسلیحات اتمی ابراز کردند. دور دوم مذاکرات آنها در ماه فوریه ۲۰۱۹ در ویتنام برگزار شد اما به طور ناگهانی و بدون توافقی پایان یافت.

در سال ۲۰۱۸ میلادی پیونگ یانگ تمایل خود را برای ایجاد روابط با کشورهای همسایه ابراز کرد. ژاپن در ابتدا مخالف هرگونه مذاکره با کره شمالی بود اما پس از سری نشست‌های دوجانبه میان کیم جونگ اون، مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی و دونالد ترامپ، توکیو تمایل خود را برای برگزاری نشستی با رهبر کره شمالی به منظور مذاکره حول محور شهروندان ژاپنی ربوده شده به دست عاملان و جاسوس‌های کره شمالی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی ابراز کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید