گزینه نهایی چین برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا

کدخبر: ۲۹۹۱۰۵
اقتصاد نیوز: اگر آمریکا بیش از این چین را برای متوقف کردن پروژه هایش در ایران تحت فشار قرار دهد، آن وقت پکن گزینه هسته ای خود را که فروش تمام دارایی‌های ۱.۴ تریلیون دلاری خزانه‌داری آمریکاست اجرایی می کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛  با ادامه افزایش جنگ تجاری، چین به طور روز افزونی در ایران فعال می شود و در فکر تلافی با حربه ای است که گزینه هسته‌ای این کشور نامیده می شود.

اولین پروژه، فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی است. هفته گذشته  بیانیه ای از طرف مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس نشان داد که مذاکرات با سازندگان چینی برای توسعه این پروژه از سر گرفته شده است. در ابتدا  قرارداد این پروژه با شرکت توتال فرانسه بسته شده بود ولی پس از عقب نشستن این شرکت به خاطر تحریم های آمریکا، گفتگو ها با شرکت ملی نفت چین برای به عهده گرفتن این پروژه به خوبی پیش رفت. پس از بیرون رفتن توتال فرانسه 50.1 درصد سهم این میدان نفتی به شرکت نفت چین واگذار شد تا سهم این شرکت از این سایت 80.1 درصد باشد و بقیه آن متعلق به شرکت پتروپارس ایران است.

چین که در آن زمان در ابتدای جنگ تجاری با آمریکا بود، نمیخواست حساسیت های آمریکا را در قبال ایران به طور کل نادیده بگیرد ولی همچنان خود را شریک جمهوری اسلامی می دانست. چین در آن زمان با آمریکا توافق کرد که در ازای متوقف کردن توسعه فاز 11 پارس جنوبی اجازه داشته باشد به فعالیت خود در آزادگان شمالی ادامه دهد و همچنان توسعه میدان یادآوران را در دست داشته باشد. یادآوران دومین پروژه مهم چین در ایران است. چین اعلام کرد که ادامه فعالیتش در یادآوران معقول است چون قرارداد آن در 2007 قبل از بیرون رفتن آمریکا از برجام و آغاز تحریم های ایران بسته شده بود.

سومین پروژه بزرگ و نیمه تمام چین در ایران ساخت پایانه صادرات نفت جاسک است که در محدوده تنگه هرمز و یا حتی خلیج‌فارس قرار ندارد بلکه در دریای عمان واقع شده است.  هدف از پروژه جاسک ایجاد ظرفیت ذخیره 30 میلیون بشکه و صادرات یک میلیون بشکه در روز نفت خام است و همچنین ایجاد بازار اصلی برای محصولات پتروشیمی تولید شده مثل بنزین، نفت گاز، سوخت جت، سولفور، بوتادین، اتیلن و پراپیلن. چین پیشنهاد داده مهندسان و متخصصان لازم را برای این پروژه تا هر زمان که لازم باشد به ایران می فرستد.

اگر آمریکا بیش از این چین را برای متوقف کردن این پروژه ها در ایران تحت فشار قرار دهد، آن وقت پکن گزینه هسته ای خود را که فروش تمام دارایی‌های 1.4 تریلیون دلاری خزانه‌داری آمریکاست اجرایی می کند. این دارایی های عظیم اوراق بهادار که آمریکا از طریق آن اقتصاد خود را تامین مالی می کند، عاملی مهم در ارزش دلار و سلامت شرکت های بین المللی آمریکاست.  چین قبلا هم از این ابزار چانه‌زنی وقتی که مورد تهدید قرار می گرفت، استفاده کرده بود. در 2007، درست قبل از بحران مالی بزرگ، اتاق فکر چین اعلام کرده بود که فروش بالای اوراق بهادار خزانه داری آمریکا باعث سقوط دلار، فروپاشی بازار مسکن و آشوب در بازار سهام می شود.

این استراتژی کاملاً با هدف کلی چین برای به چالش کشیدن موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی و ارز اصلی برای مبادلات انرژی در جهان همخوانی دارد. جنگ تجاری با آمریکا دلیل عدم استفاده چین از این حربه است.روری گرین، یک اقتصاددانان در آسیا گفت:«با ضعیف شدن یوان و رسیدن آن به سطح 7.50 در برابر دلار، اگر آمریکا 25 درصد عوارض بر تمام صادرات چین را اعمال کند، چین سخت می‌تواند تولید کنندگان بزرگ نفت مثل روسیه، ایران ، عراق و ونزوئلا را قانع کند که از دلار دوری کنند. ولی چین قصد دارد از سیستم دلار دور شود و تمام اقداماتش در همین جهت پیش می رود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید