معاون سازمان بورس: دستورالعمل «انضباطی، مصادیق دستکاری و پذیرش» بزودی تصویب می‌شود

کدخبر: ۳۰۰۱۰۴
اقتصادنیوز: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: سه دستورالعمل انضباطی، مصادیق دستکاری و پذیرش تدوین شده که از اهمیت زیادی به لحاظ بنیادین برخوردار هستند و بزودی به تصویب می‌رسند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سنا، حسن امیری در خصوص فعالیت بازار برتر بورس و سازو کار طراحی شده برای آن گفت: بازار برتر پیشنهادی است که از حدود دو ماه پیش در هیات مدیره بورس تهران مطرح شد و پس از جمع بندی، برای بررسی و تصویب به سازمان بورس ارسال شده است.

وی درباره مراحل طی شده برای تصویب این پیشنهاد در سازمان بورس اظهار داشت: نتایج جمع بندی این پیشنهاد برای کمیته تدوین رفته و در آنجا کارگروهی متشکل از فعالان حوزه بازار و سایر حوزه ها برای بررسی در نظر گرفته شده است.

امیری در تشریح مکانیزم پیشنهادی بازار برتر خاطرنشان کرد: پیشنهاد این است که تعدادی از شرکت ها که از نظر شفافیت وضعیت بهتری داشته باشند و رقم سرمایه آنها نیز مناسب باشد، در بازاری متفاوت به نام بازار برتر قرار گیرند تا در خصوص حجم مبنا و دامنه نوسان آنها متفاوت تر از بازارهای دیگر تصمیماتی گرفته شود.

لزوم شفاف سازی

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر کاهش چشمگیر تعداد و زمان توقف و بازگشایی های طولانی مدت نمادها گفت: در حال حاضر در بازارهای اصلی که شرکت های پذیرفته شده هستند، هیچ مشکلی در این خصوص  نداریم؛ چراکه بعد از اصلاحاتی که بر روی دستورالعمل ها انجام شد دیگر نمادی با توقف طولانی نداشته ایم، مگر این که مسائل خاصی مطرح باشد؛ مثلا موارد حقوقی و دادگاه داشته باشد یا اطلاع رسانی با اهمیتی داشته باشد که با درخواست شرکت و به دلیل ملاحظات بیرونی زمان توقف طولانی شده باشد.

روند بازگشایی نمادها

امیری اجرای مقررات جدید بازار پایه را تسهیل کننده زمان بازگشایی برخی نمادهای مشمول انتقال از بازارهای اصلی به بازارهای پایه ارزیابی کرد و افزود: به دلیل این که در بازار پایه نمادها بر حسب و برحسب میزان اطلاعات داده شده و در سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز طبقه بندی می شوند، پیش بینی ما تسریع در روند بازگشایی نمادهای منتقل شده است. به دلیل اینکه دستورالعمل فعلی بازار پایه تفاوت چندانی با دستورالعمل شرکت های پذیرفته شده ندارد. یعنی ممکن است شرکتی کسری اطلاعات داشته باشد، اما در مقررات جدید شرکت ها باید کسری اطلاعات خود را در بازار پایه برطرف کند تا بتوانند وارد بازار شوند.

وی ادامه داد: البته این مساله طبیعی است که اگر شرکتی نتوانسته در بازار قبلی  اطلاعات ارائه دهد، فارغ از بررسی دلیل این مساله، در اینجا هم نتواند. اما در مجموع در بازار پایه تا حدی از این مشکلات حل می شود و چون مسئولیت توقف و بازگشایی به طور کامل به فرابورس تفویض می شود، پیش بینی ما این است که زمانبندی ها کوتاه تر شود.

تدوین سه دستورالعمل جدید

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین سه دستورالعمل جدید خبر داد و گفت: طی هفته های اخیر سه دستورالعمل انضباطی، مصادیق دستکاری و پذیرش تدوین شده است که از اهمیت زیادی به لحاظ بنیادین برخوردار هستند. این دستورالعمل ها پس از طی مرحله کمیته تدوین، در حال حاضر جهت بررسی و تصویب به هیات مدیره سازمان رسیده است.

وی همچنین از احتمال ابلاغ دستورالعمل پذیرش در هفته آتی خبر داد و در خصوص دو دستورالعمل دیگر خاطرنشان کرد: دستورالعمل انضباطی نیز تاکنون دو جلسه بررسی را در هیات مدیره پشت سر گذاشته است و پیش بینی می شود در یک تا دو جلسه آینده به تصویب هیات مدیره رسیده و پس از آن ابلاغ شود. ضمن این که دستورالعمل مصادیق دستکاری نیز مرحله بررسی و جمع بندی را طی می کند.

تلاش برای کاهش زمان و افزایش کیفیت گزارش ها

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به کاهش چشمگیر زمان گزارشگری شرکت های بورسی طی یک سال اخیر گفت: اکنون از نظر زمان انتشار اطلاعات وضعیت مناسبی داریم و تاخیرهای زیاد برخی ناشران به شدت کاهش پیدا کرده است. به نحوی که شاخص میانگین تاخیر گزارشگری های ناشران از عدد حدود ۲۳ روز در دو  تا دو سال و نیم سال گذشته، به یکی دو روز رسیده است. این در حالی است که متوسط زمان ارائه گزارش های اسفند ۲ روز بوده است که این نشان از وضعیت خوب شرکت های ما در ایفای وظیفه زمان گزارشگری دارد.

افزایش سطح کیفی گزارش ها

امیری با تاکید بر تلاش برای افزایش سطح کیفی گزارش ها در هیات نظارت بر بورس ها و اوراق بهادار نیز گفت: از دیگر برنامه های پیش روی این معاونت این است که بتواند سطح گزارش ها را از نظر بهبود کیفی محتویات گزارش ها بالا ببرد. در این راستا باید درباره اجرای مواردی همچون اصلاح فرم ها و افزایش نظارت کیفیت گزارشگری را در بین گزارش های شرکت های بورسی تا حد ممکن ارتقا دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید