آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت طلا در 2020/کاهش نرخ بهره در آمریکا منتفی می‌شود؟

کدخبر: ۳۰۳۵۹۳
اقتصادنیوز : تنش‌های سیاسی و نگرانی‌های اقتصادی در سطح جهان، کمک زیادی کرده تا قیمت طلا در مرز ۱۵۰۰ دلار تثبیت شود و به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ادامه خواهد داشت.
آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت طلا در 2020/کاهش نرخ بهره در آمریکا منتفی می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به عقیده برخی تحلیلگران، قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی و ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با افزایش روبه‌رو خواهد شد؛ اما قیمت این فلز گرانبها در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود. میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید، میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به ۱۵۶۰ دلار نزدیک می‌شود و همچنین میانگین قیمت اونس در سال ۲۰۲۰ به ۱۴۲۰ دلار می‌رسد. گرچه چشم‌انداز بازار طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امیدوارکننده است، ولی در بلند‌مدت سطح کنونی برای طلا حفظ نخواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها فدرال‌رزرو آمریکا تا پایان سال جاری ۲ بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد رئیس بعدی بانک مرکزی اروپا تصمیمی برای تغییر سیاست‌های پولی در منطقه یورو نخواهد داشت. «یانیس استوراس» از مقامات ارشد شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا گفته است «کریستین لاگارد» رئیس بعدی بانک مرکزی ناحیه یورو از سیاست‌های انبساطی پولی حمایت خواهد کرد و سیاست‌های فعلی تغییری نخواهد داشت، لاگارد قرار است در ماه نوامبر جانشین «ماریو دراگی» در پست ریاست بانک مرکزی اتحادیه اروپا شود‌.

  حملات توییتری ترامپ به پاول

ترامپ درخواست فوری برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو را بار دیگر مطرح کرد و چالش‌های دیگری را میان این دو نهاد به وجود آورد. فدرال‌رزرو به احتمال زیاد ناچار به کاهش نرخ‌های بهره برای دومین بار در سال جاری میلادی خواهد بود. چهارشنبه شب کمیته بازار باز آمریکا نشست تعیین نرخ بهره خود را برگزار خواهد کرد. سیاست‌گذاران کمیته در راستای کاهش تاثیر ریسک‌های اقتصادی که از افت رشد اقتصادی جهانی ناشی می‌شود، همچنین تنش‌های تجاری مربوط به جنگ تجاری دونالد ترامپ و نااطمینانی درخصوص مسیر پیش‌رو به احتمال زیاد دست به انبساط خواهند زد. رئیس بانک مرکزی آمریکا، جی پاول تحت فشار سیاسی شدیدی از سوی کاخ سفید و به ویژه شخص دونالد ترامپ قرار گرفته است. ترامپ به‌طور مکرر در حساب توییتری خود با حمله به فدرال‌رزرو خواهان کاهش شدید نرخ‌های بهره است. ترامپ در توییت‌های خود اشاره کرده که آیا فدرال‌رزرو وارد بازی می‌شود؟ دلار به شدت تقویت شده و ما به کاهش شدید نرخ بهره نیازمند هستیم. در نمونه دیگری از توییت‌های ترامپ آمده است: «ایالات متحده به دلیل فدرال‌رزرو در حال پرداخت نرخ‌های بهره بالاتر از رقبای اقتصادی آمریکا است. آنها حتی تصور نمی‌کردند چقدر خوش‌شانس هستند که جی پاول و سایر اعضای فدرال‌رزرو هیچ سرنخی از این ماجرا ندارند و حالا که نفت این چنین به بازارها ضربه زده نیاز به کاهش شدید نرخ بهره بیش از پیش احساس می‌شود.»

  واگرایی در اعضای کمیته بازار باز

فدرال‌رزرو که به‌صورت مستقل از کاخ سفید مسوولیت‌های خود را انجام می‌دهد به احتمال نسبتا زیاد به‌صورت جزئی نرخ بهره را در نشست هفته جاری کاهش دهدو نرخ را در بازه ۷۵/ ۱ تا ۲ درصد تصویب کند. این بر خلاف خواسته دونالد ترامپ برای ثبت نرخ بهره هدف صفر یا منفی خواهد بود. براساس دیده‌بان نرخ بهره فدرال‌رزرو که از سوی بورس کالای شیکاگو به‌روز‌رسانی و منتشر می‌شود، احتمال کاهش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره که تا یک ماه گذشته وجود داشت، به صفر رسیده و از طرفی احتمال عدم تغییر در نرخ بهره هدف نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. با توجه به واگرایی موجود میان اعضای کمیته بازار باز درخصوص تعیین نرخ بهره هدف و تمایل فدرال‌رزرو برای نشان دادن استقلال خود از سیاست‌های کاخ سفید چشم‌انداز نرخ بهره در اجلاس چهارشنبه شب روشن نیست.

13 (1)

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید