رئیس بانک مرکزی لبنان: عربستان در تلاش برای بر هم زدن ثبات اقتصادی لبنان است

کدخبر: ۳۱۱۸۰۴
اقتصاد نیوز: رئیس بانک مرکزی لبنان در سخنانی بی‌سابقه از عربستان به دلیل تلاش برای بر هم زدن ثبات اقتصادی این کشور انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، پس‌لرزه‌های بازداشت سعد الحریری- نخست وزیر مستعفی لبنان - در عربستان کماکان ادامه دارد و ریاض سلامه- رئیس بانک مرکزی لبنان - در سخنانی گفته است که استعفای حریری در سال ۲۰۱۷ که تحت فشار عربستان صورت گرفت، پیامدهای منفی زیادی روی اقتصاد این کشور گذاشته است.

حریری چهارم نوامبر ۲۰۱۷ در یک سخنرانی تلویزیونی از ریاض- پایتخت عربستان- استعفای خود را اعلام کرد و تا مدتی پس از آن نیز در عربستان باقی ماند که برخی منابع دلیل آن را بازداشت غیر رسمی او توسط مقامات سعودی اعلام کرده بودند. او اندکی بعد با وساطت امانوئل مکرون- رئیس جمهور فرانسه- از ریاض آزاد شد و به لبنان بازگشت.

سلامه هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحران ارزی پیش آمده گفت که بانک مرکزی به موسسات مالی بدون هیچ گونه محدودیتی وام ارزی با نرخ بهره ۲۰ درصدی اعطا می‌کند تا به سپرده گذاران اطمینان دهد که منابع ارزی به خارج از کشور فرستاده نمی‌شوند.

لبنان در ماه‌های اخیر گرفتار ناآرامی‌های داخلی در اعتراض به شرایط نامساعد اقتصادی شده است و سعد الحریری نیز در واکنش به این تحولات از سمت خود استعفا کرده است.

طبق این گزارش، کمبود دلار در لبنان باعث شده است تا بسیاری از جایگاه‌های سوخت در این کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بنزین بسته شوند و مشکلات زیادی برای واردات کالاهای اساسی ایجاد شود.

لازم به ذکر است که در لبنان از دو دهه پیش تاکنون ارزش دلار به پوند این کشور پیوند خورده و علاوه بر ارز ملی، دلار نیز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روزهای اخیر بانک‌های لبنانی امکان برداشت دلار از جایگاه‌های خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتریان خود تنها اجازه دریافت پوند لبنان را می دهند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید