گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ عقب‌نشینی محدود دلاروسکه پس از چند روز پیشروی

کدخبر: ۳۱۲۵۷۷
اقتصادنیوز: امروز دوشنبه 27 آبان‌ماه 1398 بازار طلا و ارز تهران پس از چند روز متوالی صعودی با کاهش نرخ‌ها مواجه شد. دلار به نیمه پایین کانال 12 هزار تومانی و محدوده 12200 تومانی بازگشت و سکه طرح جدید با شکستن یک سطح حمایتی به محدوده 4.1 میلیون تومانی بازگشت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ عقب‌نشینی محدود دلاروسکه پس از چند روز پیشروی

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز دوشنبه 27 آبان‌ماه 1398، دلار پس از 8 روز حرکت روی مدار صعودی تغییر مسیر داد و وارد مدار نزولی شد. در سومین روز هفته، شاخص ارزی 250 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 12 هزار و 200 تومان رسید. آخرین باری که دلار پیشتر افت قیمت را تجربه کرده بود، به شنبه 2 هفته پیش بازمی‌گشت. پس از آن بازار وارد یک چرخه افزایشی شد که در مقطعی حتی منجر به رسیدن این ارز به محدوده 12 هزار و 800 تومانی شد. با این حال، از بعدازظهر روز یک شنبه فروشنده ها دست بالا را در معاملات به دست آوردند و این موج کاهشی به روز دوشنبه نیز سرایت کرد.

دست بالای فروشنده‌ها از عصر یکشنبه

 به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، صبح روز سوم هفته، معامله گران به راحتی در قیمت 12 هزار و 300 تومان حاضر به فروش دلار بودند ولی خریدار چندانی در بازار وجود نداشت؛ عاملی که زمینه ساز آن شد که قیمت به سوی مرز حمایتی 12 هزار تومانی میل کند. برخی از معامله گران افت روز دوشنبه را ناشی از کاهش هیجانات بازار دانستند و گروهی عنوان می کردند، پس از چندین افزایش متوالی، کمی تعدیل قیمت طبیعی بود. به این دو، افت نرخ حواله درهم را نیز باید اضافه کرد که دیروز به زیر مرز 3 هزار و 300 تومانی رفت. نرخ حواله درهم هم چنان یک سیگنال دهنده مهم به بازار داخلی است، هر چند که معامله گران در دریافت قیمت ها از کانال های اطلاع رسانی مشکلات پرشماری دارند.

هم چنین دیروز کاهش قیمت دلار زمینه ساز آن شد که سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال 4 میلیون و 200 هزار تومانی عقب نشینی کند و به بهای 4 مییلون و 195 هزار تومان برسد. این قیمت 15 هزار تومان کمتر از روز یک شنبه بود. در این میان افت بهای طلای جهانی نیز در کاهشی شدن بازار سکه نقش داشت. طلای جهانی ساعت 4 بعدازظهر دیروز زیر سطح هزار و 460 دلاری معامله می شد، حال آنکه هفته گذشته را با قیمت هزار و 466 دلار به پایان رسانده بود.

تحلیل معامله‌گران از آینده بازار

شماری از معامله گران بازار عنوان می کردند پس از 7 رشد پیاپی، زمان افت قیمت دلار فرا رسیده بود؛ در واقع از نگاه این دسته، زمانی که نوسان گیران در قیمت های پایین اقدام به خرید دلار کرده اند، در نقطه ای باید شروع به فروش و سود خود را برداشت کنند. در این میان، گروهی از معامله گران باور دارند، پس از این اصلاح قیمتی، دلار به آرامش خواهد رسید و دیگر خبری از نوسانات افزایشی یا کاهشی نخواهد داد.

این در حالی است که دسته دیگری باور دارند، این افت زمانی برای سوخت گیری معامله گران ارزی را فراهم می کند که خود را برای افزایش بعدی آماده کنند. در واقع از نگاه آن ها، شماری ازمعامله گران در قیمت ها بالا ارز خود را به فروش رسانده اند و اکنون بار دیگر ریال کافی برای خرید در قیمت های پایین تر را به دست آورده اند.

در مقابل آنها، عده ای دیگر از معامله گران قرار دارند که افزایش روزهای اخیر را هیجانی می دانند و معتقدند با فروکش کردن التهاب ها، شرایط بازار عادی تر خواهد شد و قیمت ها نیز افت بیشتری را به ثبت خواهند رساند. از نگاه این عده، بخش زیادی از افزایش دلار ناشی از هیجانات بنزینی و اعتراضاتی بود که پیرامون آن صورت گرفت. در هر صورت هر زمان کمی حس ناامنی به بازار منتقل شود، تقاضای احتیاطی ارز افزایش پیدا می کند.

با این حال، افزایشی ها باور دارند فراتر از هیجانات، بازار پس از اینکه مدت ها در یک دامنه محدود 11 تا 11 هزار و 500 تومانی زندانی بود، با افزایش تقاضای فصلی در مسیر افزایشی قرار گرفته است. هر زمان هم که یک سطح مقاومتی شکسته می شود، تقاضای روانی و فنی بیشتری می تواند روانه بازار شود. در روزهای اخیر چهار مرز مقاومتی دلار حداقل به طور موقت شکسته شدند.

کف و سقف جدید دلار

نقطه اول مقاومتی که برای بسیاری از معامله گران اهمیت داشت، مرز 11 هزار و 500 تومانی بود و پس از آن سطح 11 هزار و 800 تومانی. پس از آن طی یک روز دو مرز 12 هزار  و 200 و 12 هزار و 800 تومانی شکسته شدند، ولی بازار با عقب گرد سریع از این دو مرز نشان داد که حساسیت بیشتری در مورد شکسته شدن این سطوح وجود دارد.

به گفته برخی از فعالان حاضر در بازار، آنچه در شرایط فعلی برای معامله گران بازار از اهمیت خاصی برخوردار است، نقطه کف بعدی دلار است، منطقه ای که در آن یک بار دیگر خریدها افزایش پیدا می کند؛ عده ای از معامله گران عنوان می کنند، نقطه کف جدید دلار مرز 12 هزار تومانی است، خصوصا آنکه حداقل تا ساعت 4 بعدازظهر امروز معامله گران در برابر شکسته شدن این سطح از خود مقاومت نشان دادند. از آن سو به نظر می‌رسد بازارساز چندان کانال 12 هزار تومانی را به رسمیت نشناخته است و هم چنان تابلوی صرافی های منتخب بازارساز قیمت فروش دلار خود را بر روی عدد 11 هزار و 900 تومان نگه داشته اند. این موضوع موجب شده است که برخی فعالان عنوان کنند، کف بعدی دلار قطعا زیر مرز 12 هزار تومانی خواهد بود.

البته همیشه در مورد کف قیمت دلار میان معامله گران اختلاف نظر وجود دارد، ولی در شرایط فعلی میزان تناقض دیدگاه ها بیشتر شده است. در چنین شرایطی، برخی از فعالان عنوان می کنند که تعدادی از معامله گران نیز در روزهای اخیر تمایل چندانی برای شرکت در خرید و فروش ها ندارند.

یکی از صاحبان صرافی می گوید یک شنبه بعدازظهر شایعه ای در بازار پخش شد که تظاهراتی در حال جریان است و ممکن است مسیر آن ها به سوی خیابان فردوسی منحرف شود. عاملی که به گفته او موجب شد صرافی را  تعطیل کند. با این حال، روز دوشنبه حداقل تا ساعت یک بعدازظهر به نظر نمی رسید اخلالی در فعالیت صرافی ها رخ داده باشد و آن ها مانند روزهای قبل در حال انجام وظیفه خود بودند. البته تقاضای زیادی در بازار حضور نداشت و کمی هم از حجم تعداد دلالان کاسته شده بود. تعداد  افرادی نیز که در مقابل بزرگترین صرافی دولتی بازار ایستاده بودند، نسبت به روز یک شنبه کاهش پیدا کرده بود. مجموع این شرایط کاهشی ها را امیدوار می‌کند که افت قیمت دلار در روزهای آتی ادامه پیدا کند. با این حال، عده ای از معامله گران هم چنان باور داشتند تا عادی شدن اوضاع ریسک ورود تقاضای احتیاطی به بازار وجود دارد.

آنچه مسلم است نوسانات روزهای اخیر کمی توجه افراد عادی را به سوی بازار ارز معطوف کرده است؛ ولی مساله آن است که مشخص نیست این دسته عموما توان تغییر کانال دلار را دارند یا خیر. بهرحال بخش زیادی از افراد در سال قبل اقدام به تهیه دلار کرده اند و همین موضوع به نظر می رسد مهم ترین عاملی است که موجب شده است شاخص ارزی در برابر اتفاقات زیادی در سال جاری واکنش خاصی را از خود نشان ندهد. آنچه شاید بتواند موجب شود دلار یکبار دیگر از کانال 12 هزار تومانی بلند شود و سطوح قیمتی بالاتری را هدف قرار دهد، خروج سرمایه ها از بازار سهام و ورود آن ها به بازار ارز باشد.

در این میان، در روزهای اخیر در بازار سکه نیز قیمت ها بیشتر از نوسانات بازار ارز تبعیت کرده اند. به گفته یکی از فعالان رسمی بازار سکه، زمانی که قیمت دلار کمی روز یک شنبه کاهشی شد، او به سرعت شروع به فروش سکه کرد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

عصر امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین 12180 تا 12480 تومان جابه‌جا شد و در معاملات عصر بین 12400 تا 12450  تومان قیمت خورد.

همچنین بهای  یورو  13800 تومان و  پوند انگلیس  16550 تومان،  فرانک سوئیس  12900 تومان،  یوان چین  1800 تومان و  لیر ترکیه 2300 تومان قیمت‌گذاری شد.

هر  1000 دینار عراق  امروز تا 9850 تا 9950 تومان قیمت خورد. حواله درهم امارات نیز از 3380 تومان دیروز، امروز تا 3290 تومان رسید.

امروز 27 آبان ماه 1398 صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

  قیمت خرید دلار آمریکا:  11,800 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  11,900 تومان 

  قیمت خرید یورو:  13.000 تومان                     قیمت فروش یورو:  13,100 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید به 4 میلیون و 170 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 150 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 230 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 400 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 850 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در بازار جهانی  حدود 1465 دلار بود و در بازار داخلی هر  مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون 823 هزار تومان قیمت خورد که این رقم معادل هر  گرم طلای ۱۸ عیار  حدود 421 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

12.480

12.180

دلار صرافی ملی

11.900

11.800

یورو صرافی ملی

13.100

13.000

نرخ حواله درهم امارات

3.390

3.290

سکه طرح جدید

4.230.000

4.160.000

سکه طرح قدیم

4.150.000

نیم‌سکه

2.230.000

ربع سکه

1.400.000

سکه گرمی

850.000

مثقال طلای آب‌شده

1.850.000

1.823.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید