دبیر شورای عالی مناطق آزاد: ۱۰ درصد قاچاق از مناطق آزاد است

کدخبر: ۳۱۴۸۱۲
اقتصاد نیوز: دبیر شورای عالی مناطق آزاد، قاچاق در این مناطق را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: مشکل قاچاق از مناطق آزاد، ربطی به این مناطق ندارد و مشکل از گمرک کشور است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی بانک - مشاور رئیس جمهور - ضمن نقد و بررسی عملکرد مناطق آزاد اقتصادی، با بیان اینکه مناطق آزاد منشأ اصلی قاچاق نیست، اظهار کرد: قاچاق تعریف خاص خود را دارد. براساس قانون، ورود کالا به مناطق آزاد باید بدون هیچ حق گمرکی باشد؛ بنابراین نمی‌توان ورود کالا به این مناطق را قاچاق تلقی کرد.

وی گفت: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که چرا ورد کالا به این مناطق آزاد است. در حال حاضر کالاها از دبی وارد کشور می شوند. ما در مناطق آزاد به دنبال این هستیم که کالاها به جای دبی وارد مناطق آزاد شود. اما فعلا اینگونه نیست و امارات از این فرصت استفاده کرده است.

مرتضی بانک که در برنامه پایش سخن‌ می‌گفت، با بیان اینکه قانونگذار برای تغییر جهت‌گیری فوق، مزایایی را به مناطق آزاد داده است، افزود: تبلیغات منفی در مورد مناطق آزاد شده است. علیرغم اینکه کالا می‌تواند بدون هیچ گونه محدودیتی وارد مناطق آزاد شود برای جلوگیری از قاچاق اقداماتی صورت گرفته است.

۱۰ درصد قاچاق از مناطق آزاد است

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: اولین اقدام اتصال سیستم گمرک کشور به سیستم گمرک منطقه آزاد بود. گمرک از ورودی کالا به مناطق آزاد اطلاع دارد. البته به دلیل شرایط خاص کشور، ثبت سفارش نیز برای ورود کالا به مناطق آزاد راه‌اندازی شد؛ بدین ترتیب چندین مانع برای جلوگیری قاچاق از مناطق آزاد به کشور ایجاد شده است.

بانک افزود: ۱۰ درصد قاچاق از مناطق آزاد است و این نشان می‌دهد مناطق آزاد مبدأ قاچاق نیستند. در مورد مناطق ویژه باید گفت که بحث آن با مناطق آزاد جداست و مناطق ویژه مختص شرکت های تولیدی و صنعتی است.

این مسئول دولتی بیان کرد: مشکل قاچاق از مناطق آزاد، ربطی به این مناطق ندارد و مشکل از گمرک کشور است. کل واردات مناطق آزاد در سال حدودا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که بخشی از آن نیز ماشین آلات صنعتی است. قرار نیست همه این کالاها صادر شود، چون مواد اولیه نیز در بین این کالاهاست.

بانک گفت: ۱۸۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد کشور فعال هستند و مواد اولیه آنها نیز از همین مناطق تامین می شود. از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات، حدود ۶۰۰ میلیون دلار آن مربوط به بازرگانان است؛ یعنی کالایی که امکان ورود به سرزمین اصلی دارد این میزان است.

سالی ۱۳ میلیون نفر به مناطق آزاد سفر می‌کنند

وی گفت: در سال ۱۰ میلیون تا ۱۳ میلیون وارد مناطق آزاد می شوند. اگر این تعداد افراد به کشورهای خارجی سفر کنند و از آنجا کالا بخرند، حجم گسترده ای ارز از کشور خارج می شود. باید برای گردشگری در کشور برنامه داشت وگرنه این تعداد مسافر به کشورهای همسایه می روند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در هشت ماه ابتدای امسال کل واردات مناطق آزاد ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. طی شش سال اخیر کل صادرات غیر نفتی از مناطق آزاد و ویژه کشور، ۱۶۱ میلیارد دلار  و کل واردات در این مناطق نیز در دوره مشابه ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی داخلی در مناطق آزاد

بانک در پایان افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد طی شش سال اخیر یک و نیم میلیارد دلار و در مناطق ویژه سه میلیارد دلار بوده است. باید برای اقتصاد کشور زیر ساخت های مناسب را فراهم آورد. سرمایه‌گذار داخلی در مناطق آزاد در دوران تحریم افزایش داشته است که خود نشان دهنده توجه به رونق تولید است.

وی پیش بینی کرد که امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در این مناطق انجام شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید