انتقاد ترکان از شیوه و زمان سهمیه بندی بنزین

کدخبر: ۳۱۴۹۴۸
اقتصاد نیوز: مشاور پیشین رئیس جمهور درباره اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: این کار در زمان مناسبی انجام نگرفت و وقتی که این اتفاق افتاد، به‌گونه‌ای بود که شرایط برای مردم از سال اول دولت آقای روحانی سخت‌تر شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، اکبر ترکان مشاور سابق رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی پرونده ویژه شبکه سه سیما که شامگاه چهارشنبه(13آذر) با موضوع طرح سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد، درخصوص اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گفت: این کار در زمان مناسبی انجام نگرفت و وقتی که این اتفاق افتاد، به‌گونه‌ای بود که شرایط برای مردم از سال اول دولت آقای روحانی سخت‌تر شد و بلکه آن زمان باید آغاز می‌شد و با یک شیب جلو می‌رفت. زمان این کار نامناسب بود و همچنین کار توجیهی صورت نگرفته بود و برای مردم هم توضیح داده نشده بود.

وی همچنین درباره اقدام رهبر معظم انقلاب در حمایت از قانون و تصمیم سران قوا تصریح کرد: این اقدام یکی از فرازهای 30 ساله رهبری ایشان بود. مقام معظم رهبری در موقعیتی خطیر وارد شدند و گفتند که من از تصمیم سران قوا حمایت می‌کنم.

این کارشناس اقتصادی گفت: طبق گفته برخی کارشناسان آمریکا توانسته مصر و لیبی را از نظر مدیریت دولتی ساقط کند و آنها می‌خواستند درباره ایران، عراق و لبنان نیز این کار را انجام دهند. هدف آنها ناآرام کردن لبنان و عراق و به‌هم ریختن دولت‌های آنها بود و همچنین می خواستند این کار را درمورد ایران نیز انجام دهند، متلاشی کردن نظام مدیریت دولت ایران هم از طرح‌های آنها بود.

ترکان اظهار داشت: روز بعد از اجرای اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین طرح‌های چند فوریتی به میان آمد و می‌خواستند جلوی این کار را بگیرند و شاید در قدم بعدی پای رئیس‌جمهور هم به میان می‌آمد. اگر این اتفاق می‌افتاد ما دچار اخلال مدیریتی می‌شدیم، همین موقع مقام معظم رهبری وارد شدند و تصمیم را اعلام کردند. ایشان برای این کار هزینه داد؛ معمول این است جامعه وقتی چیزی را می‌گوید ، یک فرد روحانی مانند مقام معظم رهبری نمی‌گوید که من از این دفاع می‌کنم و بار را بر دوش می‌گیرد ولی این اقدام رهبر انقلاب یکی از فرازهای 30ساله ایشان بود و کشور آرام شد و اوضاع مدیریت شد و کارها به روال عقلایی افتاد و حالا می‌شود اصلاح و اقدام کرد و این اقدام مقام معظم رهبری نباید از حافظه‌ها برود.

وی تصریح کرد: وزیر نفت چند روز قبل از اجرای این طرح گفته بود که هیچ اتفاقی در راه نیست، این‌ها موجب سلب اعتماد مردم می شود، وزیر نفت فرد اول این کار است، یا اطلاع نداشت یا اینکه زمان اجرا را نمی‌دانسته ولی بهرحال این مناسب نبود. باید با مردم حرف زده می‌شد، مگر می‌خواهیم «کار بی‌تربیتی» کنیم که یواشکی انجام دهیم؟ باید همه نظر می‌دادند و می‌توانستیم جمع‌بندی کنیم. اکثر کارشناسان با اصل این موضوع موافتند ولی در شیوه اجرا اختلاف‌نظر وجود دارد، مردم قانع نشده بودند و فرهیختگان جامعه هم شوکه شدند. برخی مقامات گفتند که من هم از این اتفاق خبر نداشتم و از رادیو شنیدم و من از این گفته تعجب کردم وعلت را نمی‌دانم ولی قابل قبول نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید