نرخ بیکاری کانادا به حدود شش درصد افزایش پیدا کرد

کدخبر: ۳۱۵۳۴۸
اقتصاد نیوز: مرکز آمار کانادا در گزارشی اعلام کرد که خالص اشتغال زایی در ماه نوامبر به منفی ۷۱ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی رسیده که باعث شده است تا نرخ بیکاری در این کشور به ۵.۹ درصد افزایش پیدا کند. این عملکرد ناامید کننده در شرایطی رخ داد که پیش تر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند در این ماه ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و نرخ بیکاری به ۵.۵ درصد برسد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ دریک هولت، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک " اسکوشیا" با ناامیدکننده خواندن این آمار گفت: در شرایطی که انتظار می رفت روند مثبت بازارها پس از انتخابات کانادا تداوم یابد اما بازار کار در این مقطع زمانی به طرز عجیبی ضعیف ظاهر شد.  

به دنبال انتشار این گزارش، نرخ برابری دلار کانادا در برابر همتای آمریکایی و پوند تضعیف شد. آخرین بار در اوت ۲۰۱۸ نرخ بیکاری کانادا در سطح شش درصد قرار داشت و پس از آن همواره نزولی بود.

بیشترین کاهش مشاغل مربوط به بخش خدمات با ۴۴ هزار فرصت شغلی بوده است و پس از آن تولید با کاهش ۲۴ هزار فرصت شغلی در رده بعدی قرار دارد. به گفته مرکز آمار کانادا طی این مدت ۳۸ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی تمام وقت و ۳۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی پاره وقت از بین رفته است.

هر چند که افزایش نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ قاره آمریکا باعث تقویت گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره شده است اما تیموتی لین، رئیس بانک مرکزی کانادا گفته است که بازار کار در شرایط نیرومندی قرار دارد.

ناتان جانسن، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در بانک " آر بی سی" گفت: حتی این آمار نیز نتوانسته است تا مدیران بانک مرکزی را نسبت به تغییر ریل سیاست گذاری متقاعد کند. با این حال معتقدم اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد کاهش مجدد نرخ بهره خواهیم بود.

در بین ایالت‌های مختلف، بیشترین نابودی فرصت های شغلی مربوط به کبک با منفی ۴۵ هزار فرصت بوده است و آلبرتا وبریتیش کلمبیا هر دو با ۱۸ هزار فرصت شغلی از دست رفته در رده های بعدی قرار دارند. در سایر استان ها اشتغال‌زایی در مقایسه با ماه قبل تغییر چندانی نداشته است.

به طور متوسط در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۹، اقتصاد کانادا در هر ماه ۱۷ هزار و ۹۸۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است که بالاترین اشتغال زایی ماهانه مربوط به اوریل ۲۰۱۹ با ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ مورد و کمترین اشتغال زایی نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۹ با منفی ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی بوده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید