وزیر اقتصاد لبنان: اعتراضات، روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار به اقتصاد لبنان ضرر می زند

کدخبر: ۳۱۶۰۱۰
اقتصاد نیوز: وزیر اقتصاد لبنان گفت که اقتصاد این کشور به دنبال تداوم اعتراضات خیابانی فلج شده و روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار زیان می بیند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ «منصور بطیش» روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام.تی.وی» لبنان افزود که نیمی از کارها در کشور فلج شده و درآمد کل کشور  روزانه به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده به این معنا که کشور دست کم هر روز متحمل ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار متضرر می شود.

وی با بیان اینکه، بحران روزبه روز بدتر می شود و باید راهکارهای فوری برای حل آن ارائه شود، از مسئولان کشورش خواست به مسئولیت های خود عمل کنند و از انجام وظایف خود شانه خالی نکنند.

وزیر اقتصاد لبنان از شهروندان و اهالی بازار این کشور نیز خواست که معاملات خود را تنها با لیره لبنان انجام دهند و ارز ملی را بخشی از حاکمیت کشور توصیف کرد.

بطیش تاکید کرد که وزارت اقتصاد قیمت کالاها به ویژه بنزین و گاز و کالاهای اساسی را زیر نظر دارد و در حال حاضر مشکل کمبود مواد غذایی وجود ندارد.

وی به شهروندان لبنانی این اطمینان را داد که علاوه بر طلا،  تقریبا ۴۹ میلیارد دلار در خارج از کشور گردش مالی وجود دارد به این معنا که کشور توانمند است و نباید از برخی مسائل نگران بود و ترسید.

بطیش تاکید کرد که لبنان به دولتی هماهنگ و اهل همکاری نیاز دارد که بتواند اعتماد را به کشور بازگرداند و اصلاحات ریشه ای و فوری در اقتصاد انجام دهد.

وزیر اقتصاد لبنان در حالی اوضاع اقتصادی کشورش را بی ثبات و متشنج توصیف کرده که نشست موسوم به «گروه بین المللی حامی لبنان» در پاریس نیر روز گذشته (چهارشنبه) هر گونه کمک مالی خود و نهادهای مالی بین المللی مانند بانک جهانی را به اجرای اصلاحات بنیادین در لبنان مشروط کرد.

طبق بیانیه نشست پاریس،  به منظور جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بازگشت اعتماد ملت به دولت و رویارویی با چالش های اقتصادی و اجتماعی  ضرورت دارد که اصلاحات بنیادین، مستمر و مطمئن در ساختار مالی و اداری لبنان روی دهد؛ اصلاحاتی که خواسته ی مردم معترض از ۲۵ مهر تا کنون است.

از ۲۵ مهر ماه تاکنون هزاران نفر از افراد فقیر جامعه لبنان، جوانان و فعالان مدنی، کارگران، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی در اعتراض به ساختار سیاسی، سوء مدیریت و فساد مقام ها، بیکاری، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی (لیره) و کافی نبودن حقوق و مزایا، در شهرهای مختلف این کشور تجمع و تحصن کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید