در سال 98 چند میلیارد دلار ثبت سفارش در ایران انجام شده است

کدخبر: ۳۱۶۰۷۶
اقتصادنیوز: معاون ارزی بانک مرکزی گفت: در سال جاری ۴۰ میلیارد دلار ثبت سفارش در کشور صورت گرفته است.

غلامرضا پناهی پنجشنبه شب در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد افزود: از این میزان ثبت سفارش ۲۸ میلیارد دلار معادل ۷۰ درصد آن تامین ارز شده که بخش عمده آن به وسیله صادرات غیرنفتی انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون شرایط فعالیت‌ها با محدودیت و معذوریت همراه است و معرفی یک کانال رسمی برای واریز وجوه حاصل از صادرات در آن از سوی بانک مرکزی میسر نیست.
پناهی درباره همکاری با صرافان دیگر کشورها نیز گفت: سال گذشته با صرافان افغانستانی جلسه داشته و به دنبال ایجاد تفاهم بین صرافان ۲ کشور هستیم و توافقات بدست آمده در دست بررسی است.

وی افزود: بانک مرکزی ارز خشکبار را بر مبنای نرخ بازار می‌خرد و هر جا که صادرکننده به ما ارز بدهد آن را با نرخ بازار می‌خریم، از سوی دیگر اگر در جای دیگر صادرکننده به هرشکلی ارز را به دست واردکننده برساند می‌تواند این کار را انجام دهد و این اقدام به شکل واقعی و نه کاغذی انجام شده است.

پناهی تعیین نرخ ارز مبادله شده بین صادرکننده و واردکننده را بر عهده خودشان دانست و ادامه داد: در سامانه نیما طی ۹ ماه اخیر نزدیک به ۱۲ میلیارد یورو ارز  فروخته شده که از این مبلغ پنج میلیارد سهم پتروشیمی و بیش از ۶ میلیارد سهم دیگر صادرکنندگان بوده است که عمده آن مربوط به خشکبار می‌باشد.

وی به سازوکار واردات در مقابل صادرات اشاره کرد و گفت: بیش از هفت میلیارد یورو در رویه واردات در مقابل صادرات تامین ارز شده که از این میزان پنج میلیارد یورو توسط صادرکنندگان برای تامین مواد اولیه استفاده شده است. ‌

مصوبه‌های گرهگشا

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این جلسه گفت: بر اساس اساسنامه کمیته امداد، رصد فقر و فقرزدایی از برنامه‌های این کمیته است، بیش از ۲ سال به صورت تخصصی در این زمینه کار شده و هم اکنون جغرافیای خط فقر خوراکی و پوشاکی را استخراج کرده‌ایم.

مرتضی بختیاری افزود: در مقوله توانمندسازی در کمیته امداد سه رکن مسکن، اشتغال و کارهای فرهنگی وجود دارد که جنبه فرهنگی روی پای خود ایستادن و خود اتکایی را در مددجو تقویت می‌کند.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات با پول رفع نمی‌شود اما یک مصوبه می‌تواند بسیاری از گره‌ها را در عرصه تولید و اشتغال باز کند.

حذف بوروکراسی اداری در ستاد تسهیل خراسان رضوی 

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این استان که کمیته‌های آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، سعی کرده‌ایم بوروکراسی را حذف کرده و اقدامات را تسهیل کنیم.
علیرضا رزم حسینی افزود: برخی شرکت‌های بخش خصوصی خراسان رضوی دارای سه هزار کارمند و چهار هزار کارگر هستند، از طرفی این شرکت‌ها با وجود شرایط جنگ اقتصادی تاکنون مقاومت کرده‌اند و سعی‌ آنها بر این بوده تا تعدیل نیرو انجام ندهند.
 

خط اعتباری ویژه به طرح مثلث توسعه اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: یک هزار و ۱۲۹ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری تاکنون در چهارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان به ارزش ۱۲۸ هزار میلیارد تومان امضا و ظرفیت ایجاد ۱۶۳ هزار شغل پیش‌بینی شده است. ‌
علی رسولیان با بیان اینکه ۲۰۰ پروژه دارای اولویت استان احصا شده است افزود: هم‌اکنون تراز تجاری خراسان رضوی در سال جاری به رقم ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی همچنین از کم بودن اختیارات مدیران بانک‌ها در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: از بانک مرکزی انتظار است خط اعتباری ویژه برای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی اختصاص دهد زیرا با این اعتبار اشتغال خرد فراوان بویژه در مناطق روستایی ایجاد خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید