بسته حمایتی صادراتی با مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در راستای کمک به صادرکنندگان

کدخبر: ۳۱۸۰۷۹
اقتصاد نیوز: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بسته حمایتی صادراتی با مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در راستای کمک به صادرکنندگان نیز در دستور کار قرار گرفته که فعالان اقتصادی بتوانند از این تسهیلات بهره برداری کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ حسین مدرس خیابانی شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان جنوبی اظهار کرد: صادرات در سال 98 رنگ و بوی دیگری دارد چرا که صادرکنندگان در سخت‌ترین شرایط اقتصادی توانستند گوی رقابت را از رقبا بربایند.

وی با بیان اینکه در 9 ماه امسال 32 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی توسط صادرکنندگان انجام شده است، بیان کرد: مبادلات تجاری ایران در این مدت به کوری چشم آمریکا بالغ بر 65 میلیارد دلار بوده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه اگر تولید نتواند مسیر خود را به سمت بازارهای اقتصادی باز کند نمی‌تواند موفق باشد، گفت: علی رغم اینکه دشمنان ما با قطع صادرات نفت می‌خواستند کشور را از پا در بیاورند اما صادرات غیرنفتی کانون اداره کشور را به دست گرفت.

رونق تولید بدون توجه به صادرات شکل نمی‌گیرد

مدرس خیابانی با بیان اینکه در حال حاضر رونق تولید بدون توجه به صادرات شکل نمی‌گیرد، افزود: بخشی از واحدهای تولیدی ما مشکلات زیادی از جمله کمبود نقدینگی، کمبود مواد اولیه، مسائل و مشکلات بیمه‌ای دارند اما باید بدانیم که توسعه بازار داخلی و توسعه بازار صادراتی مهمترین مسیر رونق تولید است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار تقاضای داخلی ما به دلایل مختلف کوچک و محدود شده است، ادامه داد: اگر بتوانیم در مسیر توسعه و رونق داخلی اقدام کنیم تنها راه آن، رونق صادرات است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در حال حاضر در کشور علاوه بر گرفتاری در گفت‌وگو درمانی دچار سندروم انتقاد نیز شده‌ایم، بیان کرد: کوچکترین کارهای سایر کشورها را بزرگ جلوه می‌دهیم در حالی که خودمان در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنیم اما تصور ما بر این است که هر چه قدر در سخنرانی‌های خود از شرایط فعلی انتقاد بیشتری کنیم، خدمت بیشتری کرده‌ایم.

اگر تحریم‌های علیه ایران بر یکی از کشورهای پیشرفته اعمال می‌شد تاکنون از پا درآمده بود

مدرس خیابانی تصریح کرد: این در حالی است که ما در شرایطی شاهد رشد 17 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از نظر وزنی هستیم، که اگر همین تحریم‌ها بر یکی از کشورهای پیشرفته اعمال می‌شد تاکنون از پا درآمده بود.

وی با بیان اینکه کشور ایران در جنگ اقتصادی پرفشار است ولی نشانی از کشور جنگی ندارد، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات ما از اینکه صادرات نفت نداشته باشیم بسیار خوشحال هستند چرا که در کارخانه آنها نفس گرم شده و دارد جان تازه می‌گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه امروزه از تهدید تحریم فرصت‌های بی‌بدیلی می‌سازیم، گفت: بعد از تحریم‌ها جلوی واردات یک هزار و 600 قلم از کالاها را گرفتیم که این مسئله به معنای اعطای فرصت به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داخلی است.

بسیاری از کارخانه‌ها به بهانه تحریم از فضای رکود در آمده است

مدرس خیابانی با بیان اینکه کشور ایران در زمینه معادن ظرفیت زیادی دارد، اظهار کرد: 80 گونه ماده معدنی کم‌نظیر در کشور داریم و امروز بسیاری از کارخانه‌های ما به بهانه تحریم از فضای رکود خارج شده و چرخ تولید آنها به گردش آمده است.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان چهارمین کشور تجاری با ایران است، گفت: خراسان جنوبی به دلیل هم مرز بودن با این کشور در این تجارت می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در زمینه تسهیل مبادلات مرزنشینی بیان کرد: از دیگر اقدامات مهم در حوزه صادرات نیز این است که تصمیم گرفته شد بانک مرکزی با یک تأخیر یک ماهه میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات را اعلام کند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: همچنین بسته حمایتی صادراتی با مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در راستای کمک به صادرکنندگان نیز در دستور کار قرار گرفته که فعالان اقتصادی بتوانند از این تسهیلات بهره برداری کنند.

وی هزینه کرد درآمدهای حاصل از بازارچه‌های مرزی در خود مرز و پیگیری تشکیل میز پایانه صادراتی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی را از دیگر خبرهای خوش حوزه صادرات عنوان و خاطرنشان کرد: نسخه اولیه نقشه راه توسعه صادراتی نیز با هدف جهش صادراتی تهیه شده و باید تحقق پیدا کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی به ایجاد راه آهن نیز اشاره کرد و یادآور شد: اگر کریدور شرق به سمت کریدور شمال برود می‌تواند استان خراسان جنوبی را از بن بست خارج کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید