رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم

کدخبر: ۳۲۱۸۲۳
اقتصادنیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های کشور اسقاطی است در واقع کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملا غیرممکن است.
رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم

کلانتری: کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا عیسی کلانتری روز یکشنبه، هم‌زمان با روز ملی هوای پاک و در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور افزود: سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو به چرخه مصرف اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم، حداکثر کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند باید از چرخه حذف شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار داشت: بیشتر خودروهایی که در شهرها از جمله کلانشهرها تردد می‌کنند اسقاطی هستند بنابراین اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه تا چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اسکان بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور حدود ۹.۶ میلیون اسقاطی است وقتی می‌گوییم که باید از رده خارج شوند می‌گویند این‌ها وسیله رزق و روزی مردم است و برای تعویض آنها توان مالی نداریم و ناچار باید در شهر تردد کنند که این به تولید هوای آلوده منجر می‌شود در حالی که هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی گفت: همچنین حدود ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد است، تقریبا ۶۱ درصد آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده آنها کامیون‌ها هستند و اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در ردیف بعدی قرار دارند.

کلانتری تاکید کرد: هوای پاک، هزینه می‌خواهد و تعطیل کردن مدارس، دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم باید تمام خودروسازی کشور تعطیل شود، هوای پاک از حقوق شهروندی است، هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است اما چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و انرژی کمتری نیز مصرف می شد، هوا نیز سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم اما با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی که گاهی هم با اسراف در مصرف انرژی همراه بود، کار به جایی رسید که به تدریج هوای پاک به یک آرزو تبدیل شد.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کنند، امروز نزدیک به ۸۳ میلیون نفر جمعیت داریم و روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که بیشتر آن در چند کلان‌شهر صورت می گیرد، با این وضعیت متاسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال برای شهروندان یک آرزو شده است.

وی تاکید کرد: اکنون به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است، برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود، متاسفانه چون در گذشته نیاز نداشتیم برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای نکردیم اما برای آب سالم هزینه شده و هنوز سالانه شاید میلیاردها تومان در کشور برای آب سالم هزینه می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست گفت: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم، تحریم‌ها هم از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها شدیم انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شد به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری تصریح کرد: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی گفت: ۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند، بر اساس گزارش نیروی انتظامی ۶ درصد خودروهای سواری ما اسقاطی هستند درز حالی که تمام خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم تمام خودروسازی کشور باید تعطیل شود که در این صورت می‌گویند ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شود و از طرف دیگر هم هوای پاک می‌خواهند، توان اصلاح وجود ندارد به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار PPM سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ PPM که دستاورد خوبی است.

کلانتری گفت: با این ناوگان حمل و نقلی که داریم نباید انتظار هوای بهتری را داشته باشیم و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این نصیبمان شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید