رییس کل گمرک تشریح کرد

جزئیات تجارت 72 میلیارد دلاری ایران در 10 ماهه اخیر

کدخبر: ۳۲۲۸۱۰
​اقتصادنیوز: رییس کل گمرک ایران گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری حجم واردات و صادرات کشور به ۷۲ میلیارد دلار رسید و میزان واردات ۶۰۰ میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت.
جزئیات تجارت 72 میلیارد دلاری ایران در 10 ماهه اخیر

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، مهدی میراشرفی در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک با اشاره به اینکه هر ساله سازمان جهانی گمرک برای سال جدید نامگذاری انجام می‌دهد، گفت: این نامگداری جدید گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست نام گرفته است. سال گذشته مرزهای هوشمند نامگذاری شده بود.

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران در اجرای اقتصاد هوشمند همراستا با شعار سازمان جهانی گمرک اقداماتی انجام داد؛ گمرک از سازمان های پیشرو در الکترونیکی کردن عملیات است و کاغذ از پروسه فعالیت ها حذف شد و در زمینه جلوگیری از تبانی، موضوع تکمیل فعالیت کارشناسان مجازی را دنبال کرد.

میراشرفی تصریح کرد: بحث مجازی کردن خدمات را نیز داریم که در سال جاری بخشی از خدمات در قالب گمرک موبایلی ارایه شد. بحث هوشمندسازی فعالیت ها نیز دنبال شد و در ادامه فعالیت های مجازی گمرک، پیگیری شد و در سال جاری در تولید پلمب هوشمند موفق عمل کردیم و در حال حاضر اماکن گمرکی به پلمب های هوشمند مجهز شد.

وی ادامه داد: همچنین گمرکات مبدا و مقصد مجهز به تراشه‌هایی شده که بتوان اطلاعات کالا را در اختیار داشت. میر اشرفی خاطر نشان کرد: تا قبل از پایان سال نیز امید داریم که خرید آنتن های آر اف آی دی در جاده ها را عملیاتی کنیم و بتوانیم رصد محموله های گمرکی را داشته باشیم و ترانزیت هوشمند را داشته باشیم و در بعد بین المللی نیز با ترکیه و آذربایجان تجربه تیر را پیش بردیم که مورد تقدیر جهانی قرار گرفت.

رییس کل گمرک افزود: از سویی دیگر کنوانسیون تیر در مسیر شرق نیز در حال توسعه است و مسیر ۴۵ روزه حمل کانتینر به ۱۰ روز تا یک هفته کاهش خواهد یافت. معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اولین محموله کنوانسیون تیر هم از افغانستان به چابهار منتقل شد؛ در قالب رایزنی با گمرک هند، گرجستان و آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور الکترونیک شمال - جنوب هستیم و در فاز بعدی روسیه و هند به این کریدور خواهند پیوست.

وی خاطرنشان کرد: بحث مدیریت یکپارچه مرزی نیز با هماهنگی ۲۵ سازمان به دنبال اعمال مدیریت هماهنگ هستیم که مدت زمان ترخیص و تسهیل تجارت را خواهیم داشت. میراشرفی با اشاره به روند تجارت در ۱۰ ماه اخیر، بیان داشت: با وجود تحریم ها، ۷۲ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با ۳۵.۵ میلیارد دلار و رشد وزنی ۲۰.۷ درصد به ثبت رسید ولی ۳.۲ درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم.

میراشرفی تاکید کرد: در بحث واردات نیز ۳۶ میلیارد دلار واردات انجام شد. این میزان واردات ۶۰۰ میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت. ۱۹ میلیون تن از واردات، کالای اساسی بود و عملا در ۱۰ ماهه از ۲۸ میلیون تن واردات، ۱۹ میلیون تن کالای اساسی بود.

وی با بیان اینکه شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با ۸.۳ میلیارد دلار، عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار و امارات با ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بود، خاطرنشان کرد: در بخش واردات نیز شرکای ایران چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدا کالاهای وارداتی ایران بودند.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: در عین حال، ممنوعیت واردات بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا را نیز داشتیم. برای کمک به بخش تولید ۵۱ درصد واردات کالا در مسیر سبز گمرکی قرار گرفت. از اقدامات دیگر گمرک، عضویت موقت در اتحادیه اوراسیا است و ۵ کشور اوراسیا عمدتا در شمال ایران مستقر هستند و با ایجاد تسهیلات در بنادر شمالی، مبادی ورودی کالا به کشور متنوع شد.

میراشرفی افزود: تفویض اختیار به گمرکات اجرایی را نیز داشتیم که از این طریق قراردادهایی منعقد شده است. بیش از ۲۱۳ شرکت دانش بنیان کشور را به عنوان فعالان اقتصادی مجاز شناسایی کردیم و عمدتا کالاهای آنها از مسیر سبز ترخیص می شود. کمک دیگر اخذ ضمانت تا یکسال برای انجام واردات محصولات دانش بنیان است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: ایجاد کنترل های غیرمزاحم را نیز داشتیم و قرارداد ساخت ۵ دستگاه ایکس ری تولید داخل را دنبال کردیم که در حال حاضر ۳ دستگاه آن فعال است‌. اولین دستکاه ایکس ری کامیونی را نیز در گمرک شهید رجایی مستقر کردیم. در سال گذشته ۴۷ دستگاه ایکس ری چمدانی و ۳۰ دستگاه ایکس ری مسافری نیز ایجاد شد و میزان تخلفات زوار در کالاهای ممنوعه از این طریق کاهش یافته است.

میراشرفی بیان داشت: برای کاهش رسوب کالا برنامه ریزی کردیم و در حال حاضر واردات کالا به ۴ روز و صادرات نیز به کمتر از یکروز رسیدیم که ارتقا ۴۵ پله ای در شاخص بانک جهانی اتفاق افتاد و شاخص لجستیک کشور نیز از این طریق ارتقا یافته است. میزان کشفیات امسال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان بود. در ۱۰ ماهه اخیر ۵۱۹ تن کشفیات موادمخدر داشتیم. در یک رقم هزار و ۲۹ کیلو هرویین بوده است. در ۹ ماهه در کشور نیز کل کشفیات کشور ۷۲۲ تن بود و این غیر از کشفیات گمرک است.

رییس کل گمرک ایران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه گمرک مجری پنجره واحد تجارت فرامرزی است، گفت: قطعی عملکرد ۲۵ سازمان مرتبط باعث بروز اشکال در سامانه خواهد شد. از اقدامات صورت گرفته، پنجره واحد این توان را دارد که معطلی را به حداقل برساند. در زمینه بروز تخلف احتمالی در گمرک، در یکسال گذشته پرونده‌ای نداشتیم و یکسری پرونده‌های باز از گذشته داریم که بیش از ۱۰ پرونده است و در محاکم در دست رسیدگی قرار گرفته است.

میراشرفی تصریح کرد: درباره مبنای ارزی در گمرک نظر دولت جلوگیری از تورم کالاهای اساسی است و کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومان است و پیشنهاد کالاهای دیگر با ارز نیمایی بوده ولی دولت برای جلوگیری از تاثیر در تورم، سود بازرگانی را به نحوی تنظیم کرد که کمترین اثر را در نرخ تورم داشته باشد. در عین حال گمرک پیشنهاد کرده که سودبازرگانی نصف شود.

میراشرفی در زمینه همکاری گمرک با پلیس بیان داشت: پلیس امنیت در ۱۱ مبادی ورودی و خروجی حضور دارد و همکاری نزدیک داریم. اخیرا پلیس امنیت در مبادی بزرگ کشور در کنار گمرک مستقر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا خاطرنشان کرد: کل سال درآمد گمرکی ۱۶ هزار میلیارد تومان است و ما امیدواریم در کل سال وصول شود و در ۱۰ ماهه نیز ۱۰ هزار میلیارد بوده و ۳ هزار میلیارد نیز ضمانت نامه داشته و نهایتا نیز هزار میلیارد تومان در سال جاری محقق خواهد شد. برای سال آینده نیز درآمد گمرک افزایش خواهد داشت و باید منتظر نرخ نهایی مبنای ارز از سوی مجلس بمانیم.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات داریم که منتظر ترخیص هستند ولی مدت زمان مجاز ترخیص برای هزار خودرو که عوارض هم پرداخت کرده اند نیازمند مصوبه هستیم. برای بیش از ۳ هزار خودرو در محاکم ظن قاچاق وجود دارد که البته با حکم برائت شاید در مرحله پرداخت عوارض قرار بگیرند. ۱۳۰ خودرو برای جانبازان بالای ۲۵۰۰ سی سی است که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را دارند و ما به دنبال مجوز آن هستیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۶۰۰ خودرو بعد از مصوبه وارد گمرک شده که به نظر گمرک هیچگاه احتمال ترخیص را نخواهند داشت. البته اگر وزارت اقتصاد به نتیجه برسد، امکان ترخیص بخش زیادی از خودروهای مانده در گمرکات وجود دارد.

وی درباره موضوع ذرت های آلوده، بیان داشت: در سال ۹۱ و ۹۵ قرنطینه و دامپزشکی ذرت ها را مجاز به واردات دانسته بود ولی استاندارد سختگیرانه تر عمل می کند و این سازمان بخشی را آلوده اعلام کرد. در عین حال، گمرک حتما جمع سه مرجع را مدنظر قرار می دهد. اخیرا ۲۰ هزار تن به یکی از کشورهای آفریقایی بارگیری و مرجوع شد.

وی تصریح کرد: در زمینه واردات موبایل به کشور، یکی از کالاهایی است که بهترین چرخه ورود برای جلوگیری از قاچاق را دارد و طرح رجیستری برای آن اعمال می شود. موضوع انتقال بدون ارز موبایل نیز مورد پیگیری قرار دارد ولی مواردی از رسوب این کالا در گمرک دریافت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در واردات موتورسیکلت نیز دپو به دلیل قاچاق بوده که توسط سازمان‌های کاشف کشف شده است. در بخش قاچاق معکوس نیز کالاهای یارانه ای را داریم که بیشتر آن فرآورده های نفتی است که رشد قابل توجهی در کشفیات سوخت توسط گمرک داشته ایم. کشفیات ۹ ماه ورودی و خروجی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید