دستور ویژه وزیر نفت برای افزایش برداشت گاز از حوزه پارس جنوبی

کدخبر: ۳۲۲۸۱۹
​اقتصادنیوز: یک مقام مسوول با تشریح جزییات دو دستور وزیر نفت برای شتاب‌بخشی به اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، اعلام کرد: طرح انتقال گاز دومین سکوی فاز ۱۴ به فاز ۱۲ پارس‌جنوبی با هدف افزایش ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی تولید گاز کشور برای زمستان امسال به بهره‌برداری رسید.
دستور ویژه وزیر نفت برای افزایش برداشت گاز از حوزه پارس جنوبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ستاد خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش، «سید شمس‌الدین موسوی چاشمی» در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، با بیان اینکه هم‌اکنون پیشرفت ساخت این پالایشگاه به حدود ۸۶درصد رسیده است، پیش‌بینی کرد که نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه، تا پیش از پایان نیمه نخست سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

این عضو کنسرسیوم طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با اعلام اینکه هم‌اکنون سه سکوی دریایی این فاز مشترک هر یک با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز (معادل ۱۴.۵ میلیون مترمکعب) در خلیج‌فارس نصب و راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: امسال با دستور وزیر نفت به‌منظور افزایش ظرفیت تولید گاز شیرین کشور برای زمستان جاری، ساخت یک خط لوله ۳۲ اینچی به طول تقریبی ۵.۵ کیلومتر برای انتقال گاز ترش سکوی ۱۴بی به فاز ۱۲ پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خط لوله واصل سکوی ۱۴B به فاز ۱۲ پارس جنوبی در مدت زمان حدود پنج ماه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، بیان کرد: هم‌اکنون روزانه ۱۴.۵ میلیون مترمکعب گاز تولیدی سکوی ۱۴B به فاز ۱۲ پارس جنوبی انتقال داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایندان ادامه داد: با بهره‌برداری از خط لوله واصل سکوی ۱۴B به فاز ۱۲ پارس جنوبی، افزون‌بر افزایش تولید و تزریق گاز به شبکه سراسری، بخشی از اُفت تولید گاز چاه‌های فاز ۱۲ پارس جنوبی هم جبران شده است.

وی همچنین درباره دومین دستور کلیدی وزیر نفت برای شتاب‌بخشی به ساخت پالایشگاه ساحلی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، توضیح داد: در این راستا، با تمهیدهای ویژه وزیر نفت و با هماهنگی‌های شرکت نفت و گاز پارس، خرید بخشی از کالا و تجهیزات واحدهای فرآیندی پالایشگاه در رویکرد جدید با مسوولیت «پایندان» اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود در نتیجه این اقدام و با برطرف کردن برخی از موانع اجرایی، زمینه شتاب‌بخشی در بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۴ فراهم شود.

موسوی با تشریح پیشینه فعالیت شرکت پایندان در واحدهای پالایشی طرح‌های توسعه فازهای ۱۳، ۱۵و ۱۶، ۱۷و ۱۸ و ۲۲تا۲۴ پارس جنوبی، تأکید کرد: همچنین تاکنون افزون‌ بر ۷۰درصد ساخت اسکلت فلزی و ساختارهای فولادی فازهای مختلف پارس جنوبی از سوی شرکت پایندان و در کارخانه ساخت سازه‌های فلزی این مجموعه انجام شده است.

وی یادآور شد: «کارخانه ساخت سازه‌های فلزی» شرکت پایندان واقع در منطقه خوزی در نزدیکی وراوی، به‌طور اختصاصی کار ساخت اسکلت فلزی و سازه‌های فولادی را انجام می‌دهد و ۱۰۰ درصد نیروی انسانی فعال در این کارخانه، بومی مناطق پیرامونی آن هستند.

این عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران همچنین با یادآوری سابقه بیش از نیم قرن فعالیت شرکت پایندان در طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای خطوط لوله و تأسیسات نفت و گاز کشور، گفت: تاکنون بیش از ۶هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و گاز در اقطار ۲۶ تا ۵۶ اینچ در کشور از سوی شرکت پایندان طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شده و همچنین این شرکت تاکنون طرح‌های مشابه دیگری در کشورهای عراق، ارمنستان و پاکستان اجرا کرده است.

هدف از اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و همچنین تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شد. عملیات اجرایی ساخت این فاز از ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ آغاز شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید