بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان با ریزش سنگین بسته شدند

کدخبر: ۳۲۶۲۶۴
اقتصاد نیوز: هر چند سرعت شیوع کرونا در مناطق مختلف چین کاهشی شده است اما انتشار موارد جدید ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین معامله گران شده است. تاکنون بیش از ۷۷ هزار و ۷۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۳۶۰ نفر جان خود را از دست داده اند. تاکنون در چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، اسرائیل، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد گزارش شده است. پس از چین بیشترین آمار قربانیان مربوط به ایران با چهار نفر، ژاپن سه نفر و کره جنوبی و هنگ کنگ هر دو با دو نفر بوده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ بانک مرکزی چین با ورود همه جانبه خود به بازارهای مالی این کشور تا حدی موجب دلگرمی معامله‌گران شده است. علاوه بر تزریق حدود ۲۴۰ میلیارد دلار منبع ارزی به بازار، بانک‌های دولتی و مقام‌های مختلف محلی چین از ارائه حدود ۲۰۰ میلیارد یوان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داده‌اند.

پتر توز، مدیر موسسه " چیس اینوستمنت کانسیل" گفت: یک بار دیگر جو وحشت حکمفرما شده و این باعث شده است تا بار دیگر ریزش‌ها آغاز شود. این روند ادامه یابد باید منتظر عملکرد بد در سه ماهه دوم هم باشیم.

در حوزه جنگ تجاری به نظر می رسد پس از توافق نسبی با چین به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، اکنون توجه آمریکا معطوف به اتحادیه اروپا شده است. آمریکا تاکنون با ژاپن، کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین و کره جنوبی بر سر پیمان تجاری جدید که هدف آن کاهش کسری حساب تجاری این کشور و افزایش واردات محصولات آمریکایی است به توافق رسیده و با چین نیز فاز نخست توافق را امضا کرده است که طبق آن چین متعهد به افزایش ۲۰۰ میلیارد دلاری واردات خود از آمریکا طی سه سال شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد تعرفه وارداتی این کشور از محصولات هوایی ساخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مشخصا شرکت ایرباس را هدف قرار می‌دهد از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش داده است. این وزارتخانه همچنین از احتمال افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات اروپایی به میزان ۲۵ درصد در صورت نرسیدن به توافق بر سر مسائل تجاری خبر داده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۷۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۹۹۲.۴۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۰۵ درصد ریزش تا سطح ۳۳۳۷.۷۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با سقوط ۱.۷۹ درصدی در سطح ۹۵۷۶.۷۹  واحدی بسته شد.

انتظار می‌رود که با توجه به تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین و تعلیق فعالیت شرکت‌های خارجی در این کشور، خسارت‌های اقتصادی ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهانی کماکان ادامه داشته باشد.

به دنبال اعلام مصر مبنی بر ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور، اکنون پای این ویروس مرگبار به قاره آفریقا نیز کشیده شده است. مارک هفله، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه " یو بی اس ولث منیجمنت" گفت: تخمین ما این است که تا اواسط ماه مارس بیماری به کنترل در خواهد آمد. بیشترین پیامد منفی ویروس روی رشد سه ماهه نخست خواهد بود اما امکان تداوم روند تا پایان نیمه نخست سال نیز وجود دارد.

تیم گیرسکی، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه " اینورنس کانسیل" گفت: ویروس کرونا در روزهای اخیر در صدر توجهات معامله گران قرار دارد چرا که مطمئنا رشد اقتصادی بخش بزرگی از جهان تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. شاید با توجه به روند کاهش سرعت شیوع بیماری بتوانیم امیدوار باشیم که این اوضاع زودتر تمام شود.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۳۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۸۶.۷۴ واحدی پایین رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۰۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۳۰۸.۸۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" صعود ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۱۴۹.۴۹  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۳ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۱۳۸.۹۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

از سوی دیگر انتخابات درون حزبی آمریکا به ایستگاه دوم خود رسید و به مانند نتایج به دست آمده در ایالت آیوا، حزب دموکرات برنی سندرز و پت بوتجیج را نامزدهای برنده در انتخابات ایالت نیوهمپشایر معرفی کرده است در حالی که هنوز دو نامزد مطرح حزب یعنی جو بایدن و الیزابت وارن نتوانسته اند اکثریت آرا را کسب کنند.

در اردوگاه جمهوری خوهان، ترامپ توانست بیش از ۹۰ درصد آرای جمهوری خواهان را در رقابت با دو نفر دیگر به دست آورد و از اکنون باید وی را نامزد اصلی حزب جمهوری خواه در انتخابات سراسری ریاست جمهوری در ماه نوامبر دانست. با این حال با توجه به وزن بسیار بالای آرای ایالتی تگزاس، نیویورک و کالیفرنیا در تعیین نامزد نهایی دو حزب، نگاه ها بیشتر معطوف به نتایج این سه ایالت است. دور بعدی انتخابات داخلی در ایالت نوادا برگزار خواهد شد.

از طرف دیگر اکنون انگلیس به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. با رونمایی از سیستم مهاجرتی جدید که تمرکز ویژه ای بر جذب نیروی کار ماهر دارد و مزایای قبلی شهروندان اتحادیه اروپا را باطل کرده است باید منتظر افزایش شکاف ها بین لندن و بروکسل در حوزه بازار کار باشیم.

انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسا برگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو و رونمایی از سیستم جدید مهاجرتی انگلیس قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۴۰۳.۹۲ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۵۴ درصدی در سطح ۶۰۲۹.۷۲ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۶۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۵۷۹.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۵ درصد پایین رفت و به ۱۰ هزار و ۳۸.۶۰ واحد رسید.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۷۸ درصد کاهش به ۵۳.۴۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۱.۳۷درصدی به ازای ۵۸.۵۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱.۴۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۱۶۴۳.۴۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با جهش ۱.۴۱ درصدی به ازای ۱۸.۵۳ دلار مبادله شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید