نرخ تورم انگلیس به ۱.۸ درصد افزایش یافت

کدخبر: ۳۲۶۵۴۷
اقتصاد نیوز: با فرا رسیدن موعد خروج انگلیس از اتحادیه و مشخص نبودن روابط آینده لندن با بروکسل، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه ژانویه با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۸ درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ این نرخ تورم که بالا ‌ترین نرخ تورمی انگلیس در شش ماه اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از ۰.۷ درصد در ماه دسامبر به ۱.۸  درصد در ماه ژانویه افزایش پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش رستوران و هتلداری از ۱.۶ درصد به ۲.۲  درصد رسیده است. از سوی دیگر در بخش لباس و پوشاک نرخ تورم نزولی بوده و از ۰.۲ درصد در ماه دسامبر به منفی ۰.۸ درصد در ماه ژانویه کاهش یافته است.

هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن در نظر نمی گیرد، تا پایان ماه ژانویه با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به۱.۶ درصد رسیده است.

نرخ تورم ماهانه در انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل و معادل ۰.۲ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم انگلیس در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۵۵درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ماه آوریل ۲۰۱۵ با ۸.۵درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی سوئد کاهش پیدا کرده است؛ به گونه ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه ژانویه با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۳ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که پایین ترین نرخ تورمی سوئد از مارس سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیرتورم بخش فرهنگ و آموزش قرار گرفته است که تورم آن منفی ۰۲ درصد اندازه گیری شده است. در بین دیگر بخش ها، نرخ تورم در بخش بهداشت و درمان از۲.۹ درصد به ۲.۷ درصد رسیده است و تورم مواد غذایی و نوشیدنی به ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

نرخ تورم ماهانه در سوئد با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۳ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۴۷درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده، مربوط به ماه اکتبر ۱۹۸۰ با ۱۵.۵درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۱.۶ درصد بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید