جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی از صندوق توسعه ملی

کدخبر: ۳۳۰۷۹۰
اقتصادنیوز: مدیر کل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: تا کنون ۱۱ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از صندوق توسعه ملی پرداخت شده و این میزان زمینه اشتغال ۲۵۰ هزار نفر را ایجاد می‌کند.
جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی از صندوق توسعه ملی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در سال ۹۶ با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید رهبر معظم انقلاب، مقرر شد یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در عرصه سرمایه‌گذاری اشتغال روستایی با هدف رونق تولید، رفع معضل بیکاری، پیشگیری از مهاجرت‌ها و افزایش بهره‌وری و تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اختصاص یابد.

مدیر کل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشتغال وزارت کار روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره پرداخت تسهیلات از این محل به ایرنا، گفت: تقریبا سه سال از زمان تصویب این قانون می‌گذرد و تا کنون در چهار مرحله به بانک‌های عامل واریز شده است.

«رامین اسدی» افزود: صندوق توسعه ملی در نخستین مرحله (۲۶ دی ماه ۱۳۹۶) ۳۷۵ میلیون دلار، دور بعد (۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷) ۳۷۵ میلیون دلار، مرحله سوم ۱۷۵.۵ میلیون دلار و مرحله چهارم (یکم اسفند ماه ۱۳۹۷) ۳۷۵ میلیون دلار به بانک‌های عامل واریز کرد.

وی اظهارداشت: در مجموع ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی واریز شده است و سهم بانک‌ها نیز معادل مبلغ واریزی این صندوق است.

مدیرکل توسعه کسب و کار وزارت کار گفت: مرحله پنجم واریز صندوق توسعه ملی پس از ارزیابی عملکرد بانک‌ها انجام می‌شود.

وی درباره روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان گفت: پس از اطلاع رسانی به متقاضیان، افراد در سامانه کارا طرح‌های خود را بارگذاری می‌کنند. طرح‌ها در دستگاه‌های اجرایی و در کارگروه‌های اشتغال بررسی و پس از تایید و به بانک‌ها معرفی می‌شود.

اسدی افزود: بانک‌ها موظفند مدارک، مستندات و مجوزهایی از جمله محل اجرای طرح، وثایق مورد نیاز و آورده متقاضی را بررسی کند و تمام این مراحل در بهترین حالت سه تا چهار ماه و در بدترین شرایط تا دو سال زمان نیاز دارد و نباید انتظار داشته باشیم به محض اختصاص تسهیلات متقاضی وام دریافت و کار خود را شروع کند.

وی اظهارداشت: متقاضیان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و استان‌ها نیز باید زیرساخت‌های لازم برای این امر آماده می‌کردند تا تسهیلات به صورت هدفمند پرداخت شود.

مدیرکل توسعه کسب و کار وزارت کار گفت: تا کنون نزدیک به ۱۱ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و این میزان زمینه اشتغال ۲۵۰ هزار نفر را ایجاد می‌کند که عمده آن ۱۵۰ هزار تحقق شغل انجام شده است.

وی افزود: بسیاری از طرح‌هایی که بازدید شده قرار بوده ۱۰ نفر شغل ایجاد کنند هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و در مرحله تکمیل ماشین آلات و تجهیزات به صورت کامل نصب نشده است و در مرحله ساخت و فراهم کردن زیرساخت‌ها ۱۰ تا ۲۰ نفر مشغول به کار هستند.

اسدی تاکید کرد: تحقق اهداف این طرح وابسته به متقاضیان است و اگر افراد، طرح، وثایق و تضامین را سر موعد تهیه کنند به موقع می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند و در بازه تعیین شده طرح را به بهره‌برداری برسانند و شغل مورد نظر را ایجاد کنند.

وی افزود: متاسفانه از ابتدای سال ۹۷ با تغییر نرخ ارز قیمت ماشین آلات سه تا چهار برابر رشد یافت و برای بسیاری از طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، طرح متمم تسهیلات در نظرگرفته شد و برای این منظور باید پرونده مجددا بررسی می‌شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در اوایل اسفندماه بود که با ابلاغیه رئیس جمهوری، متمم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به بانک‌ها ابلاغ شد و طرح‌هایی که مجوز دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات را داشتند می‌توانند متمم دریافت کنند و طرح را به اتمام برسانند.

وی توضیح داد: پرداخت تسهیلات صندوق توسعه مالی با مشارکت بانک‌ها در بازه زمانی ۹ ساله است و ۲ سال می‌تواند ساخت و ساز باشد و یک سال تنفس و ۶ سال بازپرداخت باشد و بنابراین بسیاری از طرح‌ها در حال سازندگی و تنفس هستند و بعد از آن بهره‌بردای انجام می‌شود.

اسدی گفت: برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و در نظر دارد بتواند از محل بازپرداخت این تسهیلات، به متقاضیان دیگر تسهیلات بپردازد تا افراد بتوانند تا پایان فرصت ۹ ساله بهره‌مند شوند و امیدواریم در آینده نزدیک قوانین مرتبط را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: در نهایت فرهنگ‌سازی و اقدامات انجام شده مردم متوجه شدند که اجرای طرح‌های تولیدی در روستاها مناسب است و در سالی که رهبر معظم انقلاب جهش تولید نامگذاری کرده‌اند استفاده از این تسهیلات و سرمایه در گردش و موارد دیگر می‌تواند کمک شایانی در امر افزایش تولید خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید