پیشنهاداتی برای تحقق شعار سال "جهش تولید"

کدخبر: ۳۳۰۸۰۹
اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تاثیرات جهش تولید باید در زندگی و رفاه مردم قابل لمس باشد، اقداماتی همچون افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد، گسترش صادرات، اهمیت دادن به بازارهای خارجی، تزریق و جذب سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی و بهبود تعاملات بین‌المللی را برای تحقق جهش تولید پیشنهاد داد.
پیشنهاداتی برای تحقق شعار سال "جهش تولید"

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را به نام سال «جهش تولید» نامگذاری و تاکید کردند باید با کار ۱۰ برابری تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد.

در این زمینه مهدی ‌کرباسیان به عنوان یک کارشناس اقتصادی درباره چگونگی تحقق شعار سال به ایسنا، توضیح داد: ابتدا باید بپذیریم که تولید داخلی، باکیفیت و قیمت تمام شده مناسب می‌تواند به اقتصاد ملی کشور هم در زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی و هم ایجاد اشتغال بسیار کمک کند. پس نباید جهش تولید را در شعار خلاصه کنیم و باید به سمت کارهای عملیاتی حرکت کنیم.

سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس؛ عاملان تحقق جهش تولید 

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس، جایگاه اصلی را در تحقق شعار سال دارند و باید از تجربه‌های اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استفاده کنند تا بتوانند به تحقق جهش تولید کمک کنند. شعار سال جاری یکساله نمی‌تواند محقق شود زیرا، برخی از مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است. به عنوان مثال قوانین زیادی داریم که این قوانین به صورت عجولانه تصویب شده‌اند. 

کرباسیان افزود: بخش خصوصی هنوز نقش جدی در اقتصاد کشور ندارد و باید نقش این بخش را در اقتصاد تقویت کنیم. بحث دیگر، حمایت از سرمایه‌گذاری است، باید بپذیریم که جهش تولید این است که بتوانیم سرمایه‌گذار را حمایت کنیم و یا سرمایه‌گذاران جدید را برای سرمایه‌گذاری جذب کنیم. 

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه کشور در زمینه سرمایه‌گذاری محدود است، گفت: به دلیل محدود بودن درآمدهای کشور باید به سمت سرمایه گذاری‌های جدید برویم زیرا، سرمایه‌های داخل کشور محدود است. برای افزایش تولیدات در کشور، برخی از ماشین‌آلات تولیدی قدیمی و خراب هستند که باید تعمیر شوند.

وی با تاکید براینکه باید قیمت تمام شده تولیدات و کیفیت آن‌ها مناسب باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دستمزد و حقوق کارگران و نیروی متخصص ما نسبت به دنیا پایین است، می‌توان با استفاده از مواد اولیه تولیدی همچون بخش نفتی، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی که قیمت پایین‌تری دارند، قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. 

ضرورت توجه و اهمیت به بازارهای خارجی 

کرباسیان با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در سال ۹۸، گفت: کالاهایی همچون مواد پتروشیمی، صنایع معدنی در بازار بین‌المللی جایگاه مناسبی پیدا کردند و باید به بازار خارجی برای تولید توجه کنیم زیرا، بازار داخلی در بعضی اقلام ظرفیت مصرف این حجم از تولید را ندارد و معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات ما برای بازار خارج باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تولیدکننده برای واردات مواد اولیه، حمل کالا و خدمات دچار مشکل است و دولت باید مقداری تسهیلات وسیع‌تری به این افراد و اجازه بدهد تولیدکنندگان و بخش خصوصی آزادانه فعالیت کنند. سه قوه کشور باید در زمینه تحقق جهش تولید همدل شوند. باید بپذیریم که سال ۹۹ سال سختی خواهد بود به خصوص به این دلیل که درآمدهای کشور کاهش پیدا کرده و هزینه‌ها هم افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته، برخی از اقلام همچون محصولات پتروشیمی، نفتی، معدنی و برخی از اقلام خوراکی خوشبختانه صادرات خوبی داشتند و موجب شد تا واحدهای تولیدی با ظرفیت مناسبی فعالیت کنند، گفت: برخی دیگر از اقلام به دلیل رکودی که در بازار بود، نتوانستند رونق تولید داشته باشند. وقتی صادرات غیرنفتی در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، نشان از این دارد که تولیدات کشور در این محصولات رونق پیدا کرده است.

مردم باید نتایج افزایش تولید را در زندگی لمس کنند

این اقتصاددان درباره تفاوت رونق تولید و جهش تولید، توضیح داد: رونق تولید یعنی اینکه از تولید حمایت شود تا چرخ‌های تولید بچرخد اما، جهش تولید این است که بتوانیم تولید را به حداکثر برسانیم و تولیدات جدید و وسیع‌تری داشته باشیم و سرمایه‌گذاری هم به رونق تولید افزوده می‌شود تا در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

کرباسیان در پایان سخنانش با تاکید براینکه تعاملات بین‌المللی ما از اهمیت زیادی برخودار است و مسئولان کشور باید تغییراتی در این زمینه انجام دهند، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها ممکن است که باعث شوند تا مانعی برای جهش تولید باشند. یکی از کارهای اساسی دولت در جهت جهش تولید این است که بخش خصوصی را بیشتر درگیر اقتصاد کند، به اتاق‌های بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی وظایفی را محول کند و از آن‌ها در این زمینه کار بخواهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید