جزئیات پروژه‌های فعال در شهرهای جدید

کدخبر: ۳۳۰۸۸۴
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از فعال بودن پروژه‌های مشارکتی به ارزش ۷۰۰۰ میلیارد تومان در شهرهای جدید خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۸ با وجود تحریم‌ها، شرایط رکودی در شهرهای جدید وجود نداشت و درآمد مجموعه شرکت عمران نسبت به سال ۱۳۹۷، دو برابر شد.
جزئیات پروژه‌های فعال در شهرهای جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حبیب الله طاهرخانی در نشست با مدیران عامل شهرهای جدید که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ علی‌رغم شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها، در مجموع در فعالیت‌های شرکت عمران شهرهای جدید رکودی مشاهده نشد و حرکت‌های بسیار خوبی شکل گرفت. از جمله اینکه عملکرد درآمدی شرکت عمران شهرهای جدید که موتور محرکه فعالیت‌های این شرکت است؛ به بیش از دو برابر سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرد که نتیجه کوشش و تلاش همکارانمان در شرکت‌های تابعه بود تا بتوانیم سطح عملکردمان را با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها حفظ کنیم. خوشبختانه عملکرد خوبی در شروع پروژه‌های مشارکتی داشتیم و با وجود این‌که انتظارات خیلی بیشتر است، اما سال ۱۳۹۸ سال ویژه‌ای از این حیث بود و در مجموع ۷۰۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی در جریان در مجموعه شهرهای جدید داریم که انعقاد قرارداد ۴۰۰۰ میلیارد تومان آن در سال گذشته انجام شد.

افتتاح مترو گلشهر - هشتگرد از پروژه‌های استراتژیک سال ۹۸

وی افتتاح مترو گلشهر - هشتگرد که با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شد را از مهم‌ترین پروژه‌های استراتژیک شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۱۳۹۸ خواند و افزود: در سال گذشته این پروژه در انتهای کار و نیازمند اعتبارات نقدی بالایی بود که خوشبختانه این اقدام انجام شد. ساختارمند کردن موضوعات اجتماعی، اتفاق مهم دیگری بود که پس از سال‌ها در سال قبل در مجموعه شهرهای جدید انجام شد. دفتر توسعه اجتماعی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی قرار گرفت و مجموعه اقدامات در این حوزه چارچوب‌مند شد و ردیف اعتباری مشخصی نیز  برای حوزه توسعه و خدمات اجتماعی در نظر گرفته شده است.

تاسیس شرکت عمران شهرهای جدید تیس و ایوانکی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ما در سال ۱۳۹۸ پس از سال‌ها دو شرکت عمران جدید تاسیس و از ۱۷ شرکت به ۱۹ شرکت افزایش پیدا کردیم. شرکت عمران شهر جدید تیس در سواحل مکران که از نقاط استراتژیک برای توسعه آتی کشور است و شرکت عمران شهر جدید ایوانکی؛ دو شرکت جدیدی بودند که در سال گذشته به مجموعه شهرهای جدید پیوستند و امیدواریم در سال جاری چارچوب استقلال مالی خود را به دست آوردند.

سیاست احداث و توسعه مراکز محلات از دیگر موضوعاتی بود که طاهرخانی به آن اشاره و عنوان کرد: این سیاست سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و انتظارت زیادی از آن داشتیم؛ امسال نیز مجددا بر آن تاکید می‌شود؛ حجم بالای واگذاری واحدهای مسکونی در مجموعه شهرهای جدید نیازمند خدمات و فضای شهری هستند.

وی به موضوع مسکن مهر شهرهای جدید پرداخت و با اشاره به این‌که عملکردمان در بحث مسکن مهر در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ بوده است، بیان کرد: این پیشرفت با توجه به افزایش قیمت‌های سال ۱۳۹۸ و مشکلات متعدد دیگر انجام گرفت و در پایان سال نیز همه‌گیری بیماری کرونا به خصوص در شرکت‌هایی که دارای حجم عمده مسکن مهر بودند کار را دشوار کرد. با این حال، نسبت به برنامه‌ها و تعهدات وزارت راه و شهرسازی عقب هستیم و انتظار می‌رود با توجه به این‌که مقدمات کار را در سال گذشته بهتر آماده کرده‌ایم، امسال عملکرد بهتری داشته باشیم.

تفاهمنامه مترو تهران-پردیس اولین تفاهم برای ساخت مترو با روش مشارکتی/ ضرورت دسترسی شهر جدید علوی به بندر شهید رجایی

معاون وزیر راه و شهرسازی، انجام تفاهم سرمایه‌گذاری در احداث مترو تهران - پردیس را دیگر اقدام مجموعه شهرهای جدید  در سال ۱۳۹۸ خواند و گفت: امیدواریم حوزه حمل و نقل شرکت مادر و شرکت عمران پردیس، پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام دهند. عقد این تفاهمنامه از این جهت مهم است که این تفاهم، اولین قرارداد مترویی در مجموعه شهرهای جدید است که با روش مشارکتی مبادله می‌شود. در حوزه توسعه نظام دسترسی‌ها بین شهر جدید و شهرهای اصلی، دو پروژه مهم دسترسی شهر علوی به بندر شهید رجایی و آزادراه تبریز - سهند را نیز دنبال می‌کنیم و علی‌رغم پیشرفت‌ها انتظارمان‌ برای سرعت گرفتن تکمیل هر دو پروژه بیشتر است.

محافظت از شهروندان و محیط‌های کسب و کار در مواجهه با کرونا

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری پرداخت و با اشاره به این‌که ما در ابتدای سال‌ها به صورت سنتی دچار یک رکود و وقفه در کشور هستیم و موضوع همه‌گیری بیماری کرونا این مساله را مضاعف کرده است، افزود: دو استراتژی در بحث مواجهه با کرونا خواهیم داشت که یکی محافظت از زندگی مردم و کارکنان است که در اولویت است و استراتژی دوم نیز حفاظت از محیط کسب و کار و فعالیت‌هایمان است که این موضوع را نیز نمی‌توانیم متوقف کنیم. از این‌رو به همه مدیران عامل شرکت‌های عمران تاکید می‌کنم که به کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای مرخصی دهند.

او افزود: موضوع دوم، ایمنی محیط‌های کاری است و دستورالعمل‌های کافی برای مناسب‌سازی محیط‌های کاری برای مواجهه با کرونا آماده شده است. در این خصوص مدیران شرکت‌ها باید ضمن توجه و دقت مضاعف به دستورالعمل‌ها، نسبت‌به تهیه و در اختیار گذاشتن امکانات بهداشتی و محافظتی لازم به کارکنان اقدام کنند. موضوع مهم دیگر شهروندان هستند. شهروندانی که هم ساکن شهرهای جدید هستند و هم شهروندانی که برای ارائه خدمات به ما مراجعه می‌کنند. اقدامات خوبی توسط شرکت‌ها صورت گرفته و مسوولیت اجتماعی و شرکتی ما این است که در این برهه به ساکنان شهرهای جدید کمک کنیم؛ به همین دلیل در این زمینه هیچ محدودیتی نداریم و اگر شرکت‌ها در این خصوص نیازمند اصلاح بودجه و تقویت ردیف‌های مربوط هستند این اقدام را انجام خواهیم داد. تهیه پکیج‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن محیط‌های شهری باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به صورت مستمر در کنار اطلاع‌رسانی به شهروندان در خصوص نحوه مواجهه با ویروس و محیط‌های آلوده را در دستور کار قرار دهیم. تجربه نشان داده است که دسترسی محیط‌های کمتر برخوردار به امکانات بهداشتی محدودتر است و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم.

ضرورت سرعت گرفتن ارائه خدمات الکترونیک و تداوم کار و فعالیت

طاهرخانی در بخش دیگری از این جلسه با تاکید بر ضرورت سرعت گرفتن ارائه خدمات الکترونیک در شرکت‌های عمران شهرهای جدید و ضرورت توجه کافی به این مساله مهم و استراتژیک به موضوع تداوم فعالیت و کار در شهرهای جدید اشاره و بیان کرد: نباید وقفه و خللی در تداوم کار و فعالیت اتفاق افتد و تداوم فعالیت‌های اصلی و ساختمانی و جلوگیری از رکود در این خصوص از برنامه‌های اصلی ما در شرایط کنونی است؛ اگرچه درد امروز ما ویروس کرونا است اما دردهای بعدی زمانی ظهور پیدا می‌کند که با موضوع مربوط به از دست دادن شغل‌ها مواجه می‌شویم. کارگران روزمزد، بخش عمده کارگرانی مرتبط با ما هستند؛ رکود این فعالیت‌ها باعث می‌شود که این افراد از ادامه زندگی عادی خود باز بمانند. به همین دلیل به هیچ وجه تعطیلی این فعالیت‌ها مدنظر نیست و باید یاد بگیریم که با وجود این ویروس به فعالیتمان ادامه دهیم. به همین دلیل تاکیداتی وجود دارد که باید برای فعال کردن این موضوع مد نظر قرار گیرد.

"اقدام ملی مسکن" در راس محورهای برنامه عملیاتی سال ۹۹

طاهرخانی پس از طرح برخی از موضوعاتی که نیازمند هماهنگی بیشتر صف و ستاد در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید است، به تشریح محورهای ۲۰ گانه سال ۱۳۹۹ این شرکت پرداخت و برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را نخستین و کلیدی‌ترین محور برنامه‌های این شرکت خواند و افزود: برنامه اقدام ملی مسکن، شقوق مختلفی دارد که بخشی مربوط به متقاضیان ثبت‌نامی و بخشی مربوط به شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها است؛ به این منظور باید اسناد، طراحی‌ها و برآوردها انجام شود تا پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به سمت اعلام فراخوان سوق داده شوند. نکته مهم در طرح اقدام ملی مسکن این است که هیچ پروژه‌ای در کل شرکت‌های عمران بدون قطعی‌شدن ثبت‌نام متقاضیان شروع نمی‌شود. البته این موضوع با انجام برخی اقدامات برای آغاز کار منافاتی ندارد و این اقدامات باید متناسب با پروژه انجام شوند. به همین دلیل موضوع مهم و حیاتی انتخاب پیمانکاران بر اساس شیوه‌نامه باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد. تاکید وزیر راه و شهرسازی این است که عملکرد قابل‌توجهی در این خصوص داشته باشیم و اردیبهشت، ماه خاصی از این نظر است. وجه دیگر طرح اقدام ملی مسکن، پروژه‌های مشارکتی است که سال گذشته حدود ۱۱ هزار واحد بود و امسال این عدد باید به ۵۰ هزار واحد برسد.

اتمام مسکن مهر پردیس در سال جاری

اتمام باقیمانده پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس، شروع نسل دوم شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی و اقامتی، توسعه نظام حمل‌ونقل انبوه و سریع‌ بین شهرهای جدید و مادر، توسعه نظام دسترسی آزادراهی و بزرگراهی  بین شهرهای جدید و مادر، توسعه حمل و نقل عمومی و انسان‌محور در درون شهرهای جدید، توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی، احداث مراکز محلات، تحقق بودجه سال ۱۳۹۹، هوشمندسازی فعالیت‌ها و مدیریت شهرهای جدید، ارزیابی و ارتقاء تاب‌آوری شهرهای جدید، هویت‌بخشی و نوسازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مجموعه شهرهای جدید، تحول سازمانی-ساختاری و توسعه حکمروایی خوب شهری، توسعه و تقویت پایه اقتصادی شهرها و شروع فعالیت‌های ارزش‌افزا، ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرها، توسعه فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه مجموعه شهرهای جدید، انتظام‌بخشی به توسعه فضایی و ضابطه‌مندی ساخت و سازها، پیاده‌سازی برنامه‌های برندینگ شهری، راه‌اندازی و توسعه رویدادهای شهری و توسعه پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور از دیگر محورهای برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ شرکت عمران شهرهای جدید بود که طاهرخانی در این جلسه به تفصیل به آن‌ها پرداخت.

در بخش دیگری از این جلسه، مدیران‌عامل شرکت‌های عمران شهرهای جدید به ارائه گزارشی از اقدامات خود در سال گذشته پرداختند و آخرین تحولات پروژه‌ها و برنامه‌های کلیدی خود را با مسوولان شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در میان گذاشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید