رئیس دیوان محاسبات مطرح کرد:

سناریو خوش‌بینانه و بدبینانه پایان کرونا در ایران

کدخبر: ۳۳۱۴۰۶
رئیس دیوان محاسبات گفت: کشور در خوش بینانه ترین حالت تا پایان اردیبهشت و در بدبینانه ترین حالت تا آخر خرداد از این شرایط سخت کرونای خارج خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهارداشت: بطورکلی از ۱۰ سال پیش مقام معظم رهبری یک معماری جدیدی از اقتصاد ایران، هندسه اقتصاد ایران و منظومه اقتصاد ایران را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی باز تعریف کرده اند.

وی اظهارداشت: خوشبختانه در این پازل اقتصاد مقاومتی هر سال یک قطعه ای را معظم له گاهی تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، رونق تولید، خود اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی، جهش تولید و غیره تعریف می کنند که بتوانند این جورچین و تصویر اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: هریک از این نام های که برای سال ها از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می شود به خصوص در ۱۰ ساله اخیر در یک هندسه و منظومه ای تحت عنوان اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: مولفه های اقتصاد مقاومتی شامل عدالت محور بودن، مردمی بودن، درون گرا و برونگر بودن و دانش بینان بودن است. این پنج مولفه اصلی همیشه در شعارهای سال متبلور است.

وی ادامه داد: تاکید حضرت آقا مبنی بر نامگذاری سال بنام جهش تولید اینکه باید به درون برگشت و بر ظرفیت ها و منابع داخلی تکیه کرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: شعار رونق تولید و جهش تولید تاکید بر مردمی بودن اقتصاد و اینکه ریشه های اقتصاد کشور باید در این مرز و بوم و آب و خاک باشد.

وی افزود: یکی از دلائل اصلی انتخاب سال ۹۹ به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری شاید همین بحث کروناست.

آذر اظهارداشت: یکی دو ماه آخر سال ۱۳۹۸ و همینطور بهار سال ۹۹ کشور به شدت با افت تولید مواجه شده است.

وی تصریح کرد: برای جبران این عقب ماندگی بویژه در نیمه نخست سال ۹۹ دیگر نباید به این حرکت های رایج و متعارف تولید اکتفا کرد بلکه باید روح تازه ای بر کالبد اقتصاد و تولید کشور دمید.

رئیس دیوان محاسبات گفت: کشور در خوش بینانه ترین حالت تا پایان اردیبهشت و در بدبینانه ترین حالت تا آخر خرداد از این شرایط سخت کرونای خارج خواهد شد.

وی افزود: دغدغه اکثر کارگزاران نظام به خصوص هیئت وزیران و شخص رئیس جمهور اینکه نگذارند اقشاری که زندگیشان متکی به درآمدهای روزانه بود مثل جامعه کارگری، بخش حمل و نقل، رانندگان تاکسی و به خصوص بازاریان اعم از عمده فروش و خرده فروش دچار آسیب شود.

آذر اظهارداشت: اوج خرید و فروش، تجارت و کسب و کار بازاریان بهمن و اسفند هر سال است که متاسفانه امسال به سبب شیوع ویروس کرونا این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: ضرورت ایجاب می کند با توجه به شرایط سخت کرونای یک بسته حمایتی تهیه تا از این اقشار به معنای واقعی حمایت شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بسیاری از ممالک دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران بسته های حمایتی و یارانه های قابل توجهی برای آسیب دیدگان ناشی از ویروس کرونا در نظر گرفته اند.

وی افزود: خوشبختانه رقم خوبی در این زمینه هم در بودجه سال ۹۹ و هم در هیئت دولت به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

آذر در ادامه یادآورشد: حاکمیت اوضاع را تحت مدیریت و کنترل خود دارد تا نگذارد چنین اقشاری دچار آسیب شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید