کرونا و بحران مواد غذایی

کدخبر: ۳۳۱۵۱۹
اقتصادنیوز: همه‌گیری ویروس کرونا تامین مواد غذایی در جهان را مختل کرده و باعث کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی شده است.
کرونا و بحران مواد غذایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خرید وحشت‌زده مردم که در سراسر جهان برای قرنطینه آماده می شدند، قفسه های سوپرمارکتها را از کالاهایی همچون پاستا و آرد خالی کرد.

تولیدکنندگان گوشت و لبنیات و همچنین تولیدکنندگان میوه و سبزیجات برای تغییر عرضه از رستورانها به فروشگاههای مواد غذایی با مشکلاتی روبرو شدند و برای مصرف کنندگان این دیدگاه ایجاد شد که عرضه مواد غذایی دچار کمبود شده است. اما فروشندگان و مقامات اعلام کردند هیچ گونه کمبود مواد غذایی وجود ندارد و عرضه عمده کالاها در جریان است یا به زودی عرضه خواهند شد. شرکتهای نان و پاستا در اروپا و آمریکای شمالی تولیدشان را افزایش دادند.

شرکتهای غذایی اعلام کردند که خرید وحشت زده کاهش پیدا کرده زیرا مردم مواد غذایی مورد نیازشان را ذخیره کرده اند و خود را با زندگی در قرنطینه وفق می دهند.

اما لجستیک رساندن غذا از مزرعه به سفره مردم به میزان فزاینده ای دچار تغییر و تحول شد و به مشکلات بلندمدت اشاره دارد.

در کوتاه مدت، عدم پروازهای هوایی و کمبود کامیون، تحویل مواد غذایی تازه را دچار اختلال می کند. در بلندمدت، کمبود نیروی کار روی کاشت و برداشت محصولات تاثیر می گذارد و ممکن است باعث کمبود و افزایش قیمت محصولات غذایی اساسی شده و به بحرانهای غذایی تبدیل شود که یک دهه قبل کشورهای در حال توسعه را شوکه کرد.

عامل مختل شدن تامین مواد غذایی چیست؟

اکنون که پس از آغاز بحران ویروس کرونا در چین، بسیاری از هواپیماها پرواز ندارند و یافتن کشتیهای کانتینری دشوار شده، ارسال صیفی جات از آفریقا به اروپا یا میوه از آمریکای جنوبی به آمریکا مختل شده است.

کمبود نیروی کار هم ممکن است باعث شود محصولات در زمین مانده و خراب شوند. با آغاز بهار در اروپا، بسیاری از مزارع تلاش می کنند برای چیدن توت فرنگی و مارچوبه کارگر پیدا کنند در حالی که بسته شدن مرز کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مانع از جابجایی کارگران فصلی شده است. فرانسه از شهروندان خود برای جبران کمبود ۲۰۰ هزار کارگر، درخواست کمک کرده است.

زیانهای زراعی گسترده در هند که قرنطینه سراسری اعلام کرده و کارگران را در خانه نگه داشته و مزارع و بازارها را از نیروی کار لازم برای برداشت محصولات اساسی مانند گندم محروم کرده، در حال وقوع است.

تاثیر بحران کرونا بر تامین مواد غذایی در جهان

آیا هزینه مواد غذایی بیشتر می شود؟

بهای معاملات آتی گندم در مارس به بالاترین حد در دو ماه اخیر صعود کرد که تا حدودی به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات نان و پاستا بود در مقابل، ذرت که به طور گسترده برای تولید سوختهای زیستی مورد استفاده قرار می گیرد، تحت تاثیر ریزش قیمت نفت به پایینترین حد در سه سال و نیم گذشته سقوط کرد.

قیمت برنج سفید تایلند به بالاترین حد در هشت سال گذشته صعود کرد.

نوسان قیمتها در بازارهای کالا لزوما در قیمتهای بازار کالاهای مصرفی تاثیر نمی گذارد زیرا شرکتهای غذایی معمولا مواد خام مورد نیازشان را از پیش خریداری می کنند. اما اگر افزایش قیمتها استمرار پیدا کند، نهایتا به مصرف کنندگان منتقل می شود.

برخی از کشورهای فقیرتر برای ثابت نگه داشتن قیمت مواد غذایی به پرداخت یارانه اقدام کرده اند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داده که هجوم برای خرید از سوی کشورهایی که به واردات مواد غذایی اساسی وابسته هستند، با وجود ذخایر فراوان کالاهای اساسی، ممکن است باعث تورم جهانی قیمت مواد غذایی شود.

تولید مواد غذایی تازه مانند میوه یا ماهی یا غلات آسیاب‌نشده مانند برنج منعکس کننده تغییرات فوری در عرضه و تقاضا است.

آیا در صورت طولانی شدن بحران کرونا مواد غذایی کافی وجود خواهد داشت؟

تحلیلگران می گویند عرضه جهانی اکثر مواد غذایی پرتقاضا کافی است. پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی آتی در رکورد بالایی بماند.

با این همه تمرکز تولید برخی از کالاهایی غذایی در شماری از کشورها و محدودیتهای صادراتی از سوی تامین کنندگان بزرگ که نگران کافی نبودن تامین نیاز داخلی هستند، ممکن است تامین جهانی مواد غذایی را شکننده تر کند.

بر اساس گزارش رویترز، یک عامل دیگر تنش در تامین جهانی مواد غذایی ممکن است چین باشد. نشانه هایی دیده می شود که این کشور همزمان با خروج تدریجی از بحران کرونا و بازسازی صنعت پرورش خوک پس از اپیدمی آنفولانزای خوکی، سرگرم خرید محصولات کشاورزی خارجی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید