گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| عبور سکه از مرز روانی در روز آرامش دلار

کدخبر: ۳۳۶۲۲۵
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه16 اردیبهشت در حالی که بازار ارز شرایط آرامی را سپری کرد و با نوسان ناچیز در محدوده 16هزار و 100 تومانی باقی‌ماند، قیمت سکه از مرز روانی 6.5 میلیون تومانی عبور کرد.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| عبور سکه از مرز روانی در روز آرامش دلار

به گزارش اقتصادنیوز؛ در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز مقاومتی 6 میلیون و 500هزار تومانی عبور کرد و دلار در یک روز آرام به رشدی 5 تومانی اکتفا کرد.

روز سه شنبه، سکه امامی از همان ابتدای روز کار خود را در کانال 6 میلیون و 500 هزار تومانی آغاز کرد و حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 6 میلیون و 525 هزار تومان به کار خود پایان داد که 30 هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. این فلزگران بها در روز سوم هفته نیز 95 هزار تومان افزایش یافته بود.

یکی از دلایل مهمی که منجر به کاهش سرعت رشد سکه شد، آرامش دلار در روز سه شنبه بود. برخلاف روز دوشنبه که شاخص ارزی 120 تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، در روز چهارم هفته قوای زیادی برای رشد نداشت و در نهایت با 5 تومان افزایش به بهای 16 هزار و 135 تومان رسید.

در این روز نرخ حواله درهم نیز نوسان خاصی نداشت و عمدتا در حوالی سطح 4هزار و 450 تومان نوسانات خود را انجام داد. به گفته یکی از بازیگران ارزی، دلار در صورتی در بازار داخلی افزایشی می شد که نرخ حواله درهم با قدرت به سوی سطح 4 هزار و 500 تومانی گام بر می داشت.

دیروز در بازار رسمی نیز خبری از تغییرات قیمتی نبود و دلار صرافی ملی با همان قیمت 15 هزار و 600 تومانی به فروش می رفت که روز دوشنبه با آن معامله می شد. در واقع به نظر می رسد تعادل قیمت های بازار حداقل در شرایط کنونی مورد قبول بازارساز است و به دنبال تغییر سطح قیمت های بازار، به سوی نرخ های بالاتر یا پایین تر نیست.

روند بازار آزاد هم تا حدی این نگاه را تایید می کند، چرا که بازار در سال 99 همانطور که در گزارش های پیشین اشاره شده است، در یک بازه مشخص زندانی شده  و توان خروج از آن را از خود نشان نداده است.

دامنه مجاز دلار در سال جاری بین 15 هزار و 500 تا 16 هزار و 500 تومان بوده است و در هفته های اخیر به بازه 16 تا 16 هزار و 300 تومانی محدودتر شده است. از این زاویه دید نمی توان انتظار داشت که روند فعلی قیمت دلار طی روزهای آتی تغییر کند؛ خصوصا آنکه شاخص بازار سهام هم چنان در فاز صعودی قرار دارد.

البته اگر وضعیت بازار سهام تغییر کند، ممکن است شرایط بازار دلار نیز دچار تغییراتی شود و سمت تقاضا با ورود جدید نقدینگی مواجه شود. این در حالی است که عده دیگری از معامله گران باور دارند حتی اگر بازار سهام تغییر مسیر دهد، نقدینگی خارج شده از آن بازار به بازار ارز وارد نخواهد شد.

از نظر این گروه، ارز در سال 97 رشد زیادی را تجربه کرده است و کمتر کسی حاضر است در قیمت های فعلی اقدام به خریدهای احتیاطی کند.

در حالی که توجه بسیاری از معامله گران به وضعیت بازار سهام دوخته شده است، برخی فعالان باور دارند سکه در روزهای آتی انتظارات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از نظر این گروه، تقاضا در بازار سکه بالا رفته است و در صورتی که طلای جهانی رشد پیدا کند، افزایش قیمت سکه با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

هم چنین تقویت ارزش سکه در معاملات فرابورس دیگر عاملی است که افزایشی های بازار فلزات گران بها را به رشد قیمت امیدوار کرده است. آنچه مسلم است با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، تقاضا در بازار سکه و طلا افزایش پیدا می کند.

با این حال، شماری از فعالان باور دارند، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت دلار در بازار داخلی تحت فشار قرار خواهد گرفت. از نظر آن ها، برخی معامله گران برای بازگرداندن تعادل به بازار، اقدام به فروش دلار خواهند کرد تا قیمت سکه تحت تاثیر افزایش تقاضا و رشد بهای طلای جهانی چندان هم افزایش پیدا نکند.

البته این عامل می تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در حالی مورد انتظار برخی معامله گران است که قیمت این ارز در سامانه تقریبا دیگر در کانال 15 هزارتومانی تثبیت شده است.

آخرین قیمت ثبت شده برای دلار در سامانه نیما، 15 هزار و 361 تومان بود که 180 تومان بیشتر از قیمت پیشین بود. برخی از فعالان باور دارند که همین افزایش قیمت ها در سامانه نیما، انتظارات افزایشی سفته بازان را کمرنگ کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید