وعده رئیس‌کل برای«بازگشت ثبات» در اوج تلاطم قیمت‌ها؛

گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| خیز دلاروسکه برای مرزهای مقاومتی جدید/ ریزش ناگهانی در معاملات عصر

کدخبر: ۳۳۸۲۲۹
اقتصادنیوز؛ در سومین روز هفته، نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران سومین افزایش متوالی را تجربه کردند و در حالیکه دلار و سکه [به ترتیب] به سمت سطوح مقاومتی 18هزار و 7.7میلیون تومانی حرکت کردند، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داد: «ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد». گفتنی‌است در معاملات پایانی امروز نرخ‌ها با یک اصلاح کاهشی مواجه شدند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| خیز دلاروسکه برای مرزهای مقاومتی جدید/ ریزش ناگهانی در معاملات عصر

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز دوشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1399 بازار طلا و ارز به حرکت در مسیر افزایشی که از ابتدای هفته کلید خورده است، ادامه داد. امروز دلار نرخ 17 هزار و 850 تومان و سکه طرح جدید نرخ 7 میلیون و 650 هزار تومان را تجربه کردند. هرچند در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه گفته می‌شد شاخص ارزی تا محدوده 17500 تومانی و سکه تمام بهار آزادی تا محدوده 7.4 میلیون تومانی عقب‌نشینی کردند.

وعده بازگشت ثبات در اوج تلاطم نرخ‌ها

با این حال رییس کل بانک مرکزی در روزی که دلار بازار آزاد به کانال 18 هزار تومانی نزدیک تر شد،‌ با پذیرش دشوار بودن شرایط، وعده داد که ثبات به بازارها باز خواهد گشت.

همتی در یادداشتی اینستاگرامی عنوان کرد، وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشورمان حتماً سخت‌تر از مرداد  و شهریور۹۷ نیست؛ در واقع رییس کل به صورت غیر مستقیم این نکته را مطرح می کند: زمانی که شرایط به آن دشواری بود، بازارساز توانست با اقدامات و تدبیرهای خود قیمت را مدیریت کند؛ پس در شرایط فعلی که اوضاع به دشواری سال 97 نیست‌، باز هم می‌تواند ثبات را به بازار بازگرداند.

از شهریور تا اوایل مهر 97، دلار حدود 8 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند، ولی به یکباره مسیر خود را تغییر داد و در یک جاده کاهشی قرار گرفت و پس از آن عموما نوسانات کم دامنه‌ای را تجربه کرد تا اینکه به اواخر اردیبهشت 99 رسیده‌ایم که بازار بار دیگر کمی پرنوسان شده است.

دلار امروز روی عدد 17 هزار و 800 تومان قرار گرفت تا میزان رشد 3 روز ابتدای هفته آن به 900 تومان برسد. رییس کل افزایش روزهای اخیر را ناشی از بالا رفتن انتظارات تورمی می داند و در بخشی از صحبت های خود سختی های پیش رو را برمی‌شمارد تا نشان دهد، وعده ثبات او بر پایه عدم اطلاع از اوضاع اقتصادی نیست.

او می گوید: «این روزها  به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع کرونا وتعطیلی سه ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا و...انتظارات تورمی را بالا برده است.».

تلاش سیاست‌گذار برای جهت‌دهی به انتظارات و ممانعت از ورود تقاضای هیجانی

با این حال،‌ او اعتقاد دارد که بخشی از انتظارات ایجاد شده مبتنی بر واقعیت های اقتصادی نیست و اعتقاد دارد که  محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود.

در روزهای آتی، پیش‌بینی‌های بانک مرکزی از تورم یک سال آتی و «تورم هدف»، اعلام خواهد شد. در واقع به نظر میرسد سیاست‌گذار قصد دارد انتظارات تورمی را تا حدی مدیریت کند و از این طریق مانع از ورود تقاضای هیجانی به بازارها شود.

در این میان، توجه به مرزهای مقاومتی نیز در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، عبور دلار از مرز 17 هزار تومانی، انتظارات افزایشی معامله گران فنی را تا حد زیادی فعالتر کرد؛‌ عاملی که توجه به مرز 18 هزار تومانی را ضروری تر می کند. اگرچه امروز مرز روانی 18 هزار تومانی شکسته نشد و دلار با 320 تومان افزایش به بهای 17 هزار و 800 تومان رسید.

دلار تهران در تعقیب درهم دوبی

یکی از عوامل مهمی که موجب شد قیمت دلار راه صعودی خود را ادامه دهد، افزایش نرخ حواله درهم بود. امروز نرخ حواله درهم به بالای 4 هزار و 900 تومان رفت. حدود ساعت 4 بعدازظهر عنوان می شد که حواله درهم با قیمت 4 هزار و 920 تومان مورد معامله قرار می گرفت.

در این میان برخی فعالان باور داشتند با این سطح از قیمت درهم، دلار در بازار داخلی می توانست رشد بیشتری را تجربه کند،‌ ولی احساس برخی فعالان این بود که عرضه بازارساز در روز گذشته مانع از شکست کانال 18 هزار تومانی شد.

امروز صرافی ملی نرخ فروش خود را روی عدد 17 هزار و 200 قرار داد که 180 تومان بالاتر از روز یک شنبه بود. به نظر می رسد بازارساز قصد دارد تا حدی با بالا بردن قیمت فاصله خود از بازار آزاد را در حدی نگه دارد که منجر به ورود تقاضای جدید به معاملات نشود.

در روزی که قیمت دلار به صعود خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی نیز از 3 کانال قیمتی عبور کرد. روز دوشنبه فلز گران بهای داخلی 320 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 7 میلیون و 650 هزار تومان نیز رسید.

جدا از رشد دلار، امروز بهای طلای جهانی نیز تا ساعت 4 بعدازظهر در جاده صعودی قرار داشت و همین عامل نیز در افزایش انتظارات صعودی بازار موثر بود.

ریزش ناگهانی نرخ‌ها در معاملات پایانی

با وجود افزایش قیمت دلار و سکه تا ساعت 4 بعدازظهر،‌ در ساعات انتهایی روز به یکباره قیمت ها در مسیر نزولی قرار گرفتند؛ این موضوع می تواند نرخ شروع بازار در روز سه شنبه را تحت تاثیر قرار دهد. شاید بازارها پس از چند روز افزایش قیمت، با افزایش فروش معامله گران جهت سودگیری مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز در معاملات پایانی بازار طلا و ارز در عصر دوشنبه 29 اردیبهشت دلار آمریکا 17هزار و 500 تومان، یورو 18هزار و 900 تومان، حواله درهم در بازار دوبی 4هزار و 900 تومان سکه طرح جدید 7میلیون و 430هزار تومان و مثقال طلای آبشده 18عیار 3میلیون و 135 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. نرخ‌هایی که نسبت به ساعات اوج معاملات کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید