شرایط ثبت‌نام کارفرمایان برای دریافت وام ۱۲‌میلیون تومانی کرونا

کدخبر: ۳۳۸۸۰۶
اقتصادنیوز:رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کار درباره نحوه دریافت وام ۱۲‌میلیون تومانی ویژه کارفرمایان آسیب‌دیده از کرونا توضیح داد.
شرایط ثبت‌نام کارفرمایان برای دریافت وام ۱۲‌میلیون تومانی کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از «ایبِنا» حامد شمس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت‌نام کارفرمایان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی نوشت: ‌کارفرمایان و خویش‌فرمایانی که پیامک تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را دریافت کردند با ثبت‌نام در لینک kara.mcls.gov.ir‎ از حمایت حداقل ۱۲ میلیون تومانی بابت هر کارگر برخوردار خواهند شد.

شرایط ثبت‌نام کارفرمایان برای دریافت وام کرونایی

بنا بر اطلاعیه اعلام شده تنها ۱۳ رشته شغلی مشمول دریافت تسهیلات کرونایی هستند که عناوین آنها به شرح زیر است:

- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها

-  مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین‌راهی، موزه‌ها و زائرسراها

- حمل‌ونقل عمومی مسافر برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

- تولید و توزیع پوشاک

- تولید و توزیع کیف و کفش

- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

- مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی- آموزشی، هنری و رسانه‌ای

- مراکز تولید توزیع و فروش صنایع‌دستی

- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها

- موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیک‌ها فعال هستند.

کارفرمایان با ورود به سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی kara.mcls.gov.ir می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و دریافت تسهیلات کرونایی برای کارگاه خود اقدام کنند.

شرایط دریافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا از جمله سیاست‌های وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و براین اساس امکان بهره‌مندی از تسهیلات حمایتی کرونا برای ۱۳ رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی هستند، فراهم شده است. بر این اساس کلیه صاحبان واحدهای کسب‌وکار خصوصی و تعاونی مشمول طرح (کارفرمایی و خویش‌فرمایی) که در رسته‌های ۱۳گانه مصوب فعال و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین‌اجتماعی هستند به شرط حفظ اشتغال موجود، می‌توانند تسهیلات مذکور را دریافت کنند. در فرآیند ثبت‌نام و بهره‌مندی واحدهای کسب‌وکار از تسهیلات حمایتی، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک میلیون واحد اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا که ۳ میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده‌اند، پیامک ارسال کرده است و کارفرمایان به محض دریافت پیامک براساس کد ملی خود وارد سامانه شدند و فرآیند ثبت‌نام و ارائه مشخصات اولیه را دنبال کردند، پس از این مرحله، اطلاعات ثبت شده به بانک‌های عامل ارسال و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

میزان وثایق برای دریافت این وام به چه صورت است؟

برای تسهیلات ۱۲و ۱۶میلیون تومانی ارائه سفته امضای شده متقاضی کفایت می‌کند. برای تسهیلات ۱۲تا۴۸میلیون ارائه سفته و معرفی یک ضامن به بانک کفایت می‌کند.  برای دریافت تسهیلات ۴۸تا۱۲۰ میلیون تومانی ارائه سفته و دو ضامن لازم است. برای دریافت تسهیلات ۱۲۰تا۱۸۰میلیون تومانی به جز سفته باید سه ضامن به بانک معرفی شود. برای دریافت تسهیلات بالاتر از ۱۸۰میلیون تومان به‌جای ضامن باید ضمانت‌های صندوق ضمانت توسعه تعاون به بانک ارائه شود. مبلغ سفته‌هایی که دریافت‌کننده تسهیلات باید به بانک ارائه کند معادل یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات است. همچنین علاءالدین ازوجی، مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره ارائه تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده توضیح داد: مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تخصیص یافته است و تاکنون ۱۸ هزار کارفرما و فعال اقتصادی برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند. مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت:۱۳ عنوان شغل و فعالیت اقتصادی در سامانه کارا به آدرس kara.mcls.gov.ir بارگذاری شده است و همه صاحبان این مشاغل و زیرمجموعه‌های آن می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند. مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: نزدیک به ۳ میلیون شاغل بیمه شده در بیش از یک میلیون واحد اقتصادی آسیب‌دیده مشغول به کار بوده‌اند که در صورت تایید اطلاعات و استمرار اشتغال، به ازای هر نفر بیمه شده ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. در واحد‌هایی که به اجبار تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید