بانک مرکزی زمان حراج اوراق دولتی را اعلام کرد+جدول زمانبندی

کدخبر: ۳۳۹۵۰۱
اقتصادنیوز: پیرو اطلاعیه روز سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 1399 در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارگزاری بانک مرکزی اولین مرحله حراج این اوراق را روز سه شنبه 13 خردادماه برگزار می کند.
بانک مرکزی زمان حراج اوراق دولتی را اعلام کرد+جدول زمانبندی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 1399 در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می رساند، کارگزاری بانک مرکزی اولین مرحله حراج این اوراق را روز سه شنبه 13 خردادماه برگزار می کند.

بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند نسبت به ارسال سفارشهای خرید خود تا ساعت 10:00 صبح روز یکشنبه 11 خردادماه از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند.

●    اوراق منتشر شده، مرابحه عام، نرخ سود اوراق 15 درصد سالانه، کوپن دار و با تواتر پرداخت سود شش ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر می باشند:

ovragh
●    اوراق به صورت تدریجی (حراج های هفتگی) در بازار عرضه می شود. با توجه به این امر و پرداخت کامل سود شش‌ماهه اول به آخرین دارنده، بدیهی است نهادهایی که در نوبت‌های پس از اولین نوبت عرضه، در حراج شرکت می کنند در اعلام نرخ های خود، سود تحقق یافته بین تاریخ انتشار و نوبت‌های بعدی عرضه را لحاظ می نمایند. وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافت شده یا فروش کلیه عرضه شده در حراج را ندارد. 

●    بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌ کند و وزارتخانه مزبور، حداکثر تا پایان وقت اداری روز بعد، نسبت به تعیین سفارش‌های برنده از طریق مشخص کردن حداقل قیمت پذیرفته شده در سازوکار حراج اقدام می‌ کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان به قیمت یکسان انجام می‌شود.

●    حراج اوراق بدهی دولتی برای فروش به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی مجدداً در روز سه شنبه 20 خردادماه اجرا می شود. بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می توانند نسبت به ارسال سفارشهای خود تا ساعت 10:00 صبح روز یکشنبه 18 خردادماه از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند.

●       لازم به ذکر است بر اساس جزء (4) بند «ک» تبصره (5) قانون بودجه سال 1399، بانک مرکزی تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. بنابراین در چارچوب قوانین، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق مالی اسلامی در بازار اولیه نبوده و نمی‌تواند در فرآیند برگزاری حراج، اوراق بدهی دولتی را با هدف تامین مالی دولت خریداری کند. همچنین، کارگزاری بانک مرکزی تامین‌کننده زیرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی عضو بازار بین‌بانکی است و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته در بازار اولیه ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید