گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ دلار حریف سطح مقاومتی نشد/ سکه عقب‌نشینی کرد

کدخبر: ۳۴۰۲۷۲
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 11 خرداد 1399 بازار طلا و ارز تهران برخلاف انتظار برخی معامله‌گران برای ادامه روند صعودی نرخ‌ها و و عبور دلار از سطح مقاومتی 17800 تومانی، شاخص ارزی به مدار نزولی کم‌شیب تغییر مسیر داد و سکه نیز با کاهش قیمت مواجه شد.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ دلار حریف سطح مقاومتی نشد/ سکه عقب‌نشینی کرد

به گزارش اقتصادنیوز؛ در دومین روز هفته، دلار اولین کاهش خود پس از دو افزایش متوالی را ثبت کرد. روز یک شنبه، شاخص ارزی 50 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 17هزار و 570 تومان رسید. این کاهش در حالی ثبت شد که افزایشی های بازار انتظار شکسته شدن سطح مقاومتی 17 هزار و 800 تومانی را داشتنند؛ شکست این سطح جاده را برای ورود دلار به کانال 18 هزار تومانی هموار می کرد.

با این حال، امروز دلار نه تنها زور مرزشکنی نداشت، بلکه با ضعف تقاضا در مسیر نزولی قرار گرفت. به گفته فعالان، امروز کمتر معامله گری تمایل به خرید ارز داشت و بازار از همان ابتدای روز در دست کاهشی ها قرار گرفت.

بخشی از فعالان، این شروع کاهشی را ناشی از نزولی می دانستند که بازار از بعدازظهر روز شنبه با افزایش فروش ها تجربه کرده بود. به گفته فعالان، بسیاری از تحلیل گران فنی نیز به معامله گران هشدار داده بودند که بازار تا از سطح 17 هزار و 800 تومانی عبور نکند، توان نزول قیمت را خواهد داشت.

این ادعا از آن جهت مطرح می شد که در همین هفته گذشته، شاخص ارزی دو بار در برابر شکستن سطح یاد شده ناکام شده بود. در مقابل، برخی دیگر از معامله گران نیز عنوان می کردند که روز یک شنبه فرصت مناسبی برای افزایش قیمت دلار است؛ از نظر آن ها،‌ پس از اینکه قیمت دلار از سطح حمایتی 17 هزار و 500 تومان عبور کرد، به بازیگران فنی این سیگنال را داد که آمادگی برای رشد بیشتر رقم خورده است. در واقع از نظر آن ها، این موضوع نشان دهنده برخورد دلار به کف بود و این موضوع موجب می شد که خریداران با جسارت بیشتری وارد بازار شوند. برخلاف انتظار این گروه، روز یک شنبه اوضاع به کام کاهشی ها شد و قیمت راه نزولی را در پیش گرفت. 

هم زمان با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت؛‌ روز یک شنبه،‌ فلز گران بهای داخلی 40 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 7 میلیون و 360 هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی در صورتی از کانال 7 میلیون و 300 هزار تومانی پایین تر برود، احتمال افت بیشتر این فلز گران بها وجود خواهد داشت. با این حال، برخی از فعالان بازار داخلی به افزایش بهای طلای جهانی خوشبین هستند و معتقدند ادامه تظاهرات در آمریکا و افزایش تنش های این کشور با چین می تواند منجر به افزایش تقاضای طلا به عنوان دارایی امن شود. برخی فعالان بازار داخلی امیدوارند که افزایش بهای طلای جهانی، سکه را به جاده افزایشی بازگرداند.

با این حال،‌ این نکته را باید در نظر گرفت که سکه در سال 99 قابل توحهی را تجربه کرده است  و از نظر برخی فعالان، قیمت فلز گران بهای داخلی در سطوح تاریخی قرار گرفته است که فروش در آن ها برای بسیاری از افراد جذاب است. البته تا زمانی که سکه بالای 7 میلیون و 200 هزار تومانی قرار دارد، انتظارات افزایشی در بازار هم چنان فعال خواهند ماند. سکه در صورتی که دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد،‌ به احتمال زیاد حتی با وجود افزایشی طلای جهانی، کاهشی خواهد شد، هر چند که از سرعت کاهش آن کاسته خواهد شد.

به گفته فعالان ارزش دلار روز یک شنبه در کشورهای همسایه چندان بالا نبود و سیگنال افزایشی خاصی نیز از خود نشان نمی داد. این موضوع موجب می شد که احتمال افت بیشتر دلار برای برخی از معامله گران بازار داخلی هم چنان مطرح باشد. روز یک شنبه نرخ حواله درهم نیز کاهشی بود و از این سمت نیز به بازار ارز داخلی فشار وارد می شد. با این حال،‌ هم چنان قیمت درهم در سطحی قرار دارد که می تواند دلار را به سوی قیمت های بالاتر هدایت کند.

به نظر می رسد آنچه باعث شده است که شاخص ارزی در روزهای اخیر افزایش خاصی را تجربه نکند، ضعف تقاضا برای اسکناس نقدی است. در مورد تقاضای حواله ای نیز به نظر می رسد سمت عرضه تقویت شده است و انگیزه صادرکنندگان نیز با توجه به افزایش نرخ در سامانه نیما بالاتر رفته است. امروز در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد، ارزش دلار بر تابلوی صرافی ملی روی عدد 17 هزار و 100 تومانی قرار گرفت که روز شنبه در آن قرار داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید