مراحل احراز هویت غیرحضوری سجام

کدخبر: ۳۴۰۸۱۴
اقتصادنیوز: همه افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس و ورود سرمایه‌های خود به این بازار هستند در ابتدا باید به دنبال دریافت کد بورسی باشند، این اقدام نیازمند مراحلی است که سرمایه‌گذاران باید به طور حتم مرحله به مرحله آن را پشت سر بگذارند.

به گزارش اقتصادنیوز در نخستین مرحله برای دریافت کد بورسی، فعالان بازار باید اقدام به ثبت‌نام در سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) کنند که اطلاعات همه سرمایه‌گذاران در این سامانه ذخیره و نگهداری می‌شود.

برای ثبت‌نام در سامانه سجام باید مراحل ثبت‌نام که به صورت اینترنتی انجام می‌شود تکمیل شود و در پایان ثبت نام یک کد پیگیری برای فرد متقاضی کد بورسی ارسال خواهد شد.

بعد از طی شدن این مراحل، دریافت کد بورسی نیازمند احراز هویت است که این اقدام به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود.

احراز هویت حضوری سجام در ابتدا از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولت انجام می‌شد اما بعد از مدت‌ها به دلیل افزایش تقاضا برای دریافت کد بورسی و نیز ازدحام جمعیت در این دفاتر، مسوولیت احراز هویت در کنار دفاتر پیشخوان به برخی از بانک‌ها مانند بانک آینده، بانک کشاورزی، بانک صادرات، بانک شهر، بانک سپه، بانک پارسیان و موسسه ملل سپرده شد.

به تازگی در کنار احراز هویت حضوری در مراکز اعلام شده، امکان احراز هویت غیرحضوری و آنلاین سجام فراهم شده که افراد متقاضی کد بورسی می‌توانند از طریق درگاه سجام به اپلیکیشن‌های احراز هویت غیرحضوری که یکی از آنها اپلیکیشن سیگنال است دسترسی پیدا کنند.

احراز هویت غیرحضوری مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی و افراد بالای ۱۸ سال است، همچنین تمام مراحل احراز هویت باید توسط شخص ثبت نام کننده انجام گرفته و شخص دیگری نمی‌تواند احراز هویت غیر حضوری را برای وی انجام دهد.

در مرحله نخست، متقاضی کد بورسی باید به این نکته توجه داشته باشد که قبل از احراز هویت باید به طور حتم در سامانه سجام ثبت‌نام و کد ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشند اگر این مرحله را انجام نداده‌اند باید گزینه ثبت‌نام سجام را انتخاب و با وارد کردن اطلاعات درخواستی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند و بعد از دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام که از طریق پیامک ارسال می‌شود گزینه احراز هویت سجام را انتخاب کنند تا مراحل مربوط به احراز هویت آغاز گردد.

بعد از فعال شدن گزینه احراز هویت سجام، یک صفحه نمایش داده می‌شود که باید در قسمت مربوطه کد ملی،کد پیگیری سجام (در زمان ثبت‌نام برای فرد ثبت نام کننده پیامک شده است) و کد امنیتی را وارد و در پایان گزینه تایید را کلیک کنند.

در مرحله بعد یک کد تایید پنج رقمی به همان شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سجام وارد شده ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کرده و بعد پر شدن کادر کد امنیتی، گزینه تایید انتخاب شود.

مرحله بعد پرداخت هزینه است که در این مرحله کاربر باید مبلغ ۱۰ هزار تومان را جهت تکمیل پروسه احراز هویت سجام پرداخت کند.

با انتخاب گزینه پرداخت وارد درگاه اینترنتی بانک ملت می‌شوند، در این صفحه اطلاعات بانکی وارد و گزینه پرداخت انتخاب خواهد شد.

بعد از انجام پرداخت صفحه زیر نمایش داده می شود که باید حتما از گزینه بازگشت به سایت پذیرنده استفاده شود.

در این مرحله لازم است گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت فعال شود.

مرحله بعد مربوط به ثبت سریال درج شده در پشت کارت ملی هوشمند است که باید در کادر مربوطه وارد شود.

متقاضی برای انجام این کار باید دارای کارت ملی هوشمند باشد و امکان استفاده از کارت ملی قدیمی وجود ندارد، اما در صورتی که فرد متقاضی کارت ملی ثبت‌نام کرده است اما هنوز آن را دریافت نکرده باشد باید کد رهگیری روی رسید صادر شده کارت ملی هوشمند را وارد و در انتها گزینه مرحله بعد را انتخاب کند.

مرحله بعد مربوط به ثبت تصویر زنده از متقاضی است که باید با کلیک بر روی علامت ( + ) اقدام به تهیه عکس کنید.

در این مرحله باید صورت فرد متقاضی داخل کادر سبز رنگی که بر روی صفحه ظاهر شده ثبت و بعد از تایید، عکس گرفته شده برای نمایش داده می‌شود در صورتی که این عکس معیارهای لازم را ندارد باید آن را حذف و اقدام به گرفتن یک عکس جدید کنید، در غیر اینصورت گزینه مرحله بعد فعال شود.

مرحله بعد نوبت به ثبت تصویر از امضا فرد متقاضی است که برای این کار باید ابتدا روی یک کاغذ سفید امضا و بعد از انتخاب علامت ( + ) تصویر آن را به ثبت برسد و بعد بر روی گزینه مرحله بعد کلیک شود.

در مرحله بعد یک متن به صورت کاملا تصادفی نمایش داده می‌شود، گزینه ضبط ویدیو را انتخاب کرده و در حالتی که چهره فرد دقیقا در مرکز صفحه قرار گرفته، متن باید خوانده شود.

مرحله بعد مربوط به تایید نهایی اطلاعات است که در این مرحله تمام اطلاعات نمایش داده می‌شود و در صورت تایید باید گزینه تایید اطلاعات را انتخاب کنید.

در این مرحله صفحه تعهدنامه ظاهر خواهد شد که با انتخاب تیک صحت اطلاعات و کلیک بر گزینه ثبت اطلاعات، اطلاعات وارد شده ثبت و جهت بررسی به سامانه سجام ارسال خواهد شد.

همانطور که گفته شد بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام، بدون در اختیار داشتن کد پیگیری امکان انجام احراز هویت سجام وجود ندارد اما اگر فرد متقاضی به هر علتی کد پیگیری سجام را گم کرده یا آن را در دسترس ندارد می‌تواند اقدام به دریافت کد پیگیری جدید کند.

در این زمینه با ورود به سایت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که با کلیک بر گزینه بازیابی کد پیگیری که داخل یک کادر طوسی رنگ قرار دارد و نیز ارسال اطلاعات لازم کد پیگیری مجددا برای فرد متقاضی ارسال خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید