سیگنال فدرال رزرو به بازارهای جهانی

کدخبر: ۳۴۲۲۶۹
اقتصادنیوز: انتشار آخرین آمار ترازنامه بانک مرکزی آمریکا پیام به نسبت واضحی برای سرمایه‌گذاران در سطح جهان دارد.
سیگنال فدرال رزرو به بازارهای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز، در ابتدای سال میلادی، حجم دارایی‌های فدرال‌رزرو بیش از ۲۰ درصد کمتر از حجم دارایی‌های بانک مرکزی اروپا یا ژاپن یا چین بوده است. اما در چند ماه اخیر، با افزایش بیش از سه تریلیون دلار، حجم دارایی‌های نهاد مزبور حالا بیش از ۲۰درصد از تراز‌نامه سه بلوک اقتصادی رقیب بزرگ‌تر است. این اتفاق که از ابتدای هزاره جدید میلادی بی‌سابقه است، به این معناست که عرضه دلار به‌عنوان ابزار جهانی مبادله و حفظ ارزش در کوتاه‌مدت افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

به این ترتیب، رشد ۱۲ ماهه نقدینگی دلار در اتفاقی نادر از مرز ۲۲ درصد فراتر رفته است. نکته قابل‌توجه این است که در هیچ‌یک از سه ناحیه دیگر (ژاپن، چین و اروپا) برنامه‌ای به این شدت تهاجمی در زمینه پولی وجود ندارد. از این‌رو انتظار می‌رود سیاست انبساطی فدرال‌رزرو کماکان در موقعیت غالب نسبت به رقبا باقی بماند. اولین پیامدهای این رویکرد در تضعیف ۶ درصدی شاخص جهانی دلار نسبت به اوج سه ماه گذشته قابل رصد است.

از سوی دیگر، شاخص کالایی بلومبرگ که با دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شود نیز نسبت به کف اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. از این جهت، شرایط برخی مشابهت‌ها با اتفاقات بعد از سال ۲۰۰۸ و بحران جهانی اقتصاد دارد. در آن دوره نیز شاخص دلار به‌تدریج ظرف چند فصل تا ۲۰ درصد نسبت به اوج خود تضعیف شد. انتظار می‌رود که با توجه به فراهم بودن مبانی بنیادی و تکنیکی، بازارهای ریسک‌پذیر از جمله سهام و کالا روزهای خوبی در کوتاه‌مدت پیش‌رو داشته باشند؛ اتفاقی که پیامد آن در بازارهای کامودیتی نیز قابل رصد است و البته برای فعالان بورس تهران هم رویداد مثبتی به‌شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید