اونس چه زمانی 2000 دلاری می‌شود؟

پیش قیمت طلا تا هفته آینده

کدخبر: ۳۴۲۷۲۴
طلا در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر بیانیه نشست فدرال‌رزرو، بعد از سه هفته، بازدهی هفتگی مثبت را به ثبت رساند و قیمت این فلز گرانبها ۶۷/ ۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۷۳۰ دلار رسید. کارشناسان معتقدند سیگنال‌های فدرال‌رزرو در حقیقت خط بطلانی بود برای امیدواری به بازگشت سریع اقتصاد آمریکا به شرایط عادی. با این روند، برای طلا چه اتفاقی می‌افتد؟
پیش قیمت طلا تا هفته آینده
به گزارش اقتصادنیوز، فدرال‌رزرو پیش‌بینی کرده است بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در پایان سال‌جاری ۵/ ۶ درصد منقبض خواهد شد و نرخ بیکاری برای بازه‌ای چند ساله در سطح بالایی خواهد بود. این عوامل در کنار افزایش نگرانی‌ها درباره موج دوم کرونا، سبب شده است تا تحلیلگران از بازگشت مجدد نوسانات به بازارها خبر دهند؛ نوساناتی که احتمالا در افق کوتاه‌مدت به سود قیمت طلا عمل کند.

روند افزایشی قیمت طلا

فضای بازار اکنون به سمت ادامه روند افزایشی قیمت طلا متمایل شده است. این فضا تحت‌تاثیر دو عامل اصلی قرار دارد که یکی از آنها افزایش مجدد نگرانی‌ها درباره ریکاوری اقتصاد آمریکا و موج دوم کووید-۱۹ است. طلا هفته گذشته و تحت‌تاثیر نشست آخر هفته فدرال‌رزرو و سیگنال‌هایی که درباره وضعیت اقتصاد آمریکا در پایان سال‌جاری و بازه چند ساله پیش‌رو به بازارها مخابره کرد، پس از سه هفته، بازدهی هفتگی مثبت را به ثبت رساند و قیمت فلز زرد ۶۷/ ۲درصد افزایش یافت.

در حقیقت فدرال‌رزرو رایزنی‌ها درباره ریکاوری V شکل اقتصاد ایالات‌متحده را رد کرد و طول دوره رکود را بیش از پیش‌بینی‌ها دانست. بسیاری از تحلیلگران نظری افزایشی بر قیمت طلا در هفته آینده دارند، اما درباره این موضوع که این فلز گرانبها مرز ۱۸۰۰ دلاری را خواهد شکست یا نه، اطمینان ندارند. اِورت میلمن تحلیلگر فلزهای گرانبها در مورد وضعیت بازار طلا گفت نوسان اکنون به بازارها بازگشته است و این موضوعی است که باید بر آن تمرکز کرد.

ما احتمالا شاهد نوسانات بزرگ‌تر در بازار طلا خواهیم بود و این نوسانات در مسیر صعودی رخ خواهد داد.

فدرال‌رزرو هفته گذشته خط بطلانی قاطع بر تصورات خوش‌بینانه‌ای کشید که در مورد ریکاوری سریع اقتصاد آمریکا به‌وجود آمده بود؛ موضوعی که احتمالا سبب ایجاد موجی از فروش در بازارهای سهام در هفته پیش‌رو شود. فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت و این سیگنال را نیز مخابره کرد که تا سال ۲۰۲۲ خبری از افزایش نرخ بهره نخواهد بود. در بخش دیگری از بیانیه فدرال‌رزرو این نهاد مجددا تاکید کرد که از تمام ابزارهای خود برای حمایت از اقتصاد آمریکا استفاده خواهد کرد و همچنین پیش‌بینی کرد که GDP این کشور در انتهای سال‌جاری میلادی، به مقدار کم‌سابقه منفی ۵/ ۶ درصد منقبض شود.

جهت حرکت قیمت‌ها

هفته آینده احتمالا بازارها همچنان تحت‌تاثیر نشست فدرال‌رزرو خواهد بود. بارت ملک رئیس بخش استراتژی جهانی در بانک کانادایی TD Securities معتقد است که فشار پایین تورم، احتمالا سبب خواهد شد که قیمت طلا خیلی افزایش پیدا نکند. ملک در این مورد افزود: طلا در این نوسانات احتمالا افزایش کمی خواهد داشت و به نظر می‌رسد هنوز برای یک جهش بلند در قیمت زود باشد. این تحلیلگر بازار طلا بازه قیمتی این فلز گرانبها را بین ۱۷۰۰ دلار تا ۱۷۵۷ دلار دانست. البته نگاه ملک در بازه بلندمدت برای طلا بسیار افزایشی است و او معتقد است که با شروع موج تورمی در پایان سال آینده طلا می‌تواند به قیمت ۲ هزار دلار به ازای هر اونس برسد. کالین شیزنسکی استراتژیست ارشد در موسسه مدیریت ثروت SIA اما نظری نسبتا خنثی به افق کوتاه‌مدت فلز زرد دارد و بازه ۱۶۵۵ دلار تا ۱۷۶۵ دلار را برای طلا متصور است.

 او در این‌باره اظهار کرد که در این مقطع حجم زیادی از خبرهای مثبت و منفی به بازارها می‌رسد و معامله‌گران در انتظارند تا ببینند فضای کلی به چه صورت خواهد شد. بانک‌های مرکزی تمام اقدامات انبساطی و حمایتی خود را به‌کار گرفته‌اند و به همین دلیل برای مدتی اتفاق غیرمنتظره و جدیدی نخواهد افتاد و به همین دلیل بازارها در حال تثبیت هستند. از طرفی نگرانی‌ها بابت موج دوم شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است و این موضوع نیز یکی از عواملی است که می‌تواند فشارها بر قیمت طلا را در جهت افزایش بیشتر کند.

اتفاقات پیش‌رو

یکی از اتفاقات تاثیرگذار در هفته آینده سخنرانی جرومی پاول در کنگره آمریکا است که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. تحلیلگران انتظار دارند سکاندار فدرال‌رزرو پیام‎‌های انبساطی هفته گذشته را تکرار کند.

گزارش‌های خرده‌فروشی و تولید صنعتی ایالات‌متحده برای ماه می از دیگر مواردی هستند که نگاه بازارها را به خود جلب خواهند کرد. هر دو گزارش در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. معامله‌گران منتظرند تا نتایج اتمام قرنطینه در بسیاری از ایالات را در گزارش‌های خرده‌فروشی و تولید صنعتی ایالات‌متحده مشاهده کنند. تصمیم‌گیری بانک مرکزی ژاپن در مورد نرخ بهره در روز سه‌شنبه و بانک مرکزی انگلیس در روز پنج‌شنبه از دیگر اتفاقات شاخص برای بازار در هفته آینده خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید