ارزش پول ملی لبنان به کمترین سطح و نرخ تورم به بالاترین سطح تاریخ خود رسید

کدخبر: ۳۴۳۲۰۴
اقتصاد نیوز: کاهش شدید ارزش پوند لبنان در بازار آزاد این کشور باعث شده است تا مردم به خیابان ها بیایند. در حالی که نرخ هر دلار در سطح ۱۵۰۷ پوند ثابت مانده اما در بازار آزاد هر دلار از مرز ۵۰۰۰ پوند نیز عبور کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ بانک مرکزی لبنان در بیانیه ای شایعات در خصوص نرخ ارز در بازار این کشور را بی اساس خوانده و بر حضور پرقدرت در بازار برای کنترل اوضاع تاکید کرده است. از سال گذشته بانک های لبنانی دسترسی شهروندان به منابع ارزی را محدود و امکان برداشت را تنها به پوند لبنان محدود کرده اند. پیش از آن امکان برداشت دلار از دستگاه های خودپرداز لبنان نیز وجود داشت.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان از آغاز تزریق دلار به بازار توسط بانک مرکزی این کشور با هدف تقویت ارزش پوند خبر داده است. نبی بری، رئیس مجلس لبنان نیز گفته است دولت و بانک مرکزی گام هایی را برای تقویت ارزش پوند برخواهند داشت.

از سوی دیگر نرخ تورم در این کشور عربی به بالاترین سطح تاریخ معاصر خود رسیده است تا جایی که متوسط تورم در دوازده ماه منتهی به آوریل ۴۶.۵۵ درصد اندازه گیری شده است.

در بین بخش های مختلف، مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۱۵۰.۳ درصدی بیشترین نقش را در افزایش تورم داشته است و پس از آن نیز لباس و کفش با تورم ۱۳۵.۰۹ درصد و حمل و نقل با تورم ۲۷.۷۲ درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به آب و برق و گاز با منفی ۱.۱۲ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم ماه آوریل ۲۵.۳۶ درصد اندازه گیری شد.

دولت لبنان برای مهار بحران اقتصادی کنونی در نظر دارد از صندوق بین المللی پول وام ارزی دریافت کند. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی لبنان در هفته های اخیر از ۱۷۰ درصد عبور کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید