تعمیق رکود در بازار خودرو؛ انتظار گشایش در بازار ارز

بازارهای مهم ایران به کدام سو می‌روند؟

کدخبر: ۳۴۳۶۰۹
اقتصادنیوز :آخرین هفته خرداد ماه در حالی به پایان رسید که بازارهای کشور همچنان با نوساناتی جدی روبرو هستند.
بازارهای مهم ایران به کدام سو می‌روند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز در این هفته با افزایش قابل توجه قیمت‌ها همراه بود .هر دلار در اولین روز هفته برابر با ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت داشت. رشد گام به گام قیمت دلار در این هفته آغاز شد اما در روزهای پایانی هفته این روند شدت گرفت به طوری که دلار با ورود به کانال ۱۸ هزار تومان سد مقاومتی تعریف شده را شکست و به رغم تعطیلی روز چهارشنبه، امروز بار دیگر با افزایش قیمت به ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.برخی سرنخ تحولات رخ داده در بازار ارز ایران را در سخنان اخیر همتی جستجو می کنند.

آنجا که از کره جنوبی انتقاد کرد و همراهی این کشور را در دسترسی ایران به ارز حاصل از صادرات نفتی و پتروشیمی خواستار شد.این وضعیت در کنار افزایش انتظارات تورمی و تلاش دلالان برای افزایش نرخ‌ها دست به دست هم دادند تا دلار درقیمت کنونی قرار گیرد. به هر روی بسیاری از فعالان بازار و همچنین رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کاهش نرخ را در ماه‌های پیش رو دارند. همتی هر چند تاکید کرده است که دلار قیمتی واقعی ندارد و از بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی ایران سخن گفته اما به صرفه‌جویی پیش رو در واردات نیز اشاراتی دارد و رفته است دیگر در حوزه واردات گشاده‌دستی نمی‌کنیم.

 سکه و طلا

 این دو بازار مستقیم‌ترین رابطه را با بازار ارز خصوصا دلار دارند. قیمت طلا و سکه همزمان با رشد قیمت دلار افزایشی قابل توجه و محسوس را تجربه کرده است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید در ابتدای این هفته برابر با ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود اما بازار با قیمت ۷ میلیون و ۷۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید نزدیک به دویست هزار تومان را تجربه کرده است. بسیاری از فعالان بازار معتقدند پیش بینی‌ها حکایت از روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارد اما مهار نرخ ارز در ایران می‌تواند زمینه را برای تعدیل نرخ سکه فراهم آورد.قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۷۴۰ هزار تومان به ۷۸۰ هزار تومان رسیده که رشدی قابل توجه محسوب می‌شود. فعالان صنفی بازار ارز و طلا و سکه را پیش بینی ناپذیرترین بازار می‌دانند چرا که وابستگی این بازار به ارز مستقیم و بالاست.

 بورس در حال تاخت

 بورس اوراق بهادار حالا کانون توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و دارندگان سرمایه‌های خرد شده است. تاخت و تاز بورس از ابتدای سال جاری بسیار قابل توحه بوده و رشد شاخص و شکسته شدن سد مقاومتی در این بازار، زمینه را برای فعالیت برخی تحت عنوان سیگنال فروشان و همچنین کلاس‌های انلاین اموزشی فراهم کرده است.  

شاخص بورس حالا از یک میلیون و دویست هزار واحد نیز فراتر رفته و کارشناسان معتقدند این روند در ماه‌های اتی تداوم خواهد داشت چرا که از یک سو رشد نرخ ارز زمینه را برای افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه فراهم کرده و از سوی دیگر پایین بودن نرخ سود بانکی این بازار را به مامنی مناسب برای سرمایه‌های خرد بدل کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات انواع اوراق بهادار در بازارهای بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی از ابتدای سال جاری تا انتهای هفته سوم خردادماه ۷.۴۸۷ هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۲۱ درصد افزایش داشته است.

از منظر توسعه و مشارکت عمومی، از ابتدای سال جاری برای ۱.۲ میلیون نفر کد بورسی جدید صادر شده و به این ترتیب مجموع کدهای بورسی سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه به بیش از ۱۱ میلیون رسید و با احتساب کدهای بورسی مشمولان سهام عدالت مجموعاً حدود ۴۷ میلیون کد بورسی صادر شد.

 و اما مسکن

 حالا بازار مسکن را باید یکی از بحرانی‌ترین بازارها در کشور توصیف کرد. افزایش شدید قیمت‌ها در عین جولان رکود در این بازار از یک سو به افزایش انتظارات تورمی باز می‌گردد و از سوی دیگر تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی است. فعالان بازار معتقدند هر چند در کوتاه مدت بازگشت قیمت‌ها در بازار مسکن محتمل نیست اما می‌توان با اجرای طرح‌های ویژه‌ای برای خانه اولی‌ها به بخش مهمی از تقاضای واقعی و مصرفی موجود در بازار پاسخ داد.

 به عبارت دیگر برآوردها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از تقاضای موجود در بازار متعلق به کسانی است که با هدف سرمایه‌گذاری به این بازار ورود کرده‌اند در حالی که این تقاضای بالا زمینه را برای خارج شدن متقاضیان واقعی و مصرف‌کنندگان اصلی مسکن فراهم کرده است. وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این وضعیت توصیه کرده است خانه گران نخرید تا ارزان شود این در حالی است که افزایش قیمت‌ها از یک سو تحت تاثیر رشد قیمت مصالح ساختمانی و بالا رفتن هزینه ساخت مسکن و از سوی دیگر ناشی از بالا رقتن انتظارات تورمی است.

 و باز هم خودرو

 پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رکود در بازار خودر در هفته پیش رو تشدید خواهد شد. بازار خودرو در حالی با افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های اخیر روبرو شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از خرید و فروش‌های این بازار نیز متعلق به کسانی است که با هدف سرمایه گذاری وارد میدان شده‌اند. دو خودروساز با هدف غلبه بر وضعیت موجود تا کنون دو دوره قرعه‌کشی در میان متقاضیان خرید خودرو را صورت داده‌اند و دو مرحله دیگر نیز پیش روست. هر چند برخی دست به کار خرید امتیاز خرید خودرو از برندگان این دست قرعه کشی‌ها شده اند اما با این حال فعالان بازار می‌گویند این تصمیم می‌تواند زمینه را برای متعادل‌تر شدن وضعیت بازار مهیا نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید