فریال مستوفی: سوءاستفاده‌کنندگان برای صادرکنندگان واقعی مشکل ایجاد کرده‌اند

کدخبر: ۳۴۴۶۰۳
اقتصاد نیوز: رییس کمیسیون بازار پول اتاق تهران گفت: افرادی که از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف برای صادرات استفاده کرده و ارز آن را به کشور بازنگردانده‌اند،کار صادرکنندگان واقعی را هم دررفع تعهد ارزی مشکل کرده‌اند.
فریال مستوفی: سوءاستفاده‌کنندگان برای صادرکنندگان واقعی مشکل ایجاد کرده‌اند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبنا؛ فریال مستوفی درباره عدم بازگشت حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارزهای حاصل از صادرات در سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: این موضوع مانند یک شمشیر دو لبه است. هم بانک مرکزی که تاکید بر بازگشت ارز دارد، حرف درستی می‌زند و هم صادرکنندگانی که می‌گویند محدودیت‌های بانکی باعث شده تا بازگشت پول‌ها با مشکل و مانع روبرو باشد.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی از دارندگان کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف در صادرات، اظهار داشت: باید صادرکنندگان واقعی را از سوء استفاده‌گران جدا کنیم. محدودیت‌های موجود باعث شده تا صادرکنندگان واقعی هم با مشکل مواجه شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: صادرکنندگان واقعی با مشکلات فراوان موفق به یافتن بازاری برای کالاهای صادراتی می‌شوند، ولی بعضا محدودیت‌ها باعث می‌شود تا بازارهای به دست آمده به راحتی و به دلیل این مشکلات از دست برود.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: متاسفانه سوء‌استفاده کنندگان از کارت‌های بازرگانی، عمده کسانی هستند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند و کار صادرکنندگان واقعی را خراب کرده‌اند.

مستوفی به موضوع تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: در آن زمان که محددیت‌های ارزی امروز را نداشتیم هم شاهد بودیم که صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی کار خود را به درستی انجام دادند، ولی باز هم عده‌ای از شرایط سوء استفاده کردند.

این فعال اقتصادی با اشاره به فاصله قیمت ارز در بازار آزاد با سامانه نیما اظهار داشت: در مقاطعی از زمان شاهد بودیم که نرخ ارز در سامانه نیما ۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۲ هزار تومان بود و صادرکننده‌ای که باید هزینه‌های تولیدش را در زمینه تامین مواد اولیه تولید و هزینه‌های کارگری و حمل و نقل با ارز آزاد تامین می‌کرد، آن را در سامانه نیما با قیمت ارزان‌تر می‌فروخت. اما در حال حاضر این دو نرخ به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ در پتروشیمی و فولاد از خوراک ارزان یا سنگ آهن سوبسیدی استفاده می‌کنند و گاز ارزان برای آنها تامین می‌شود. این افراد حتما باید ارز خود را به کشور بازگردانند ولی در این بین صادرکنندگان کوچک و متوسطی هم هستند که هزینه‌های تولید و مواد اولیه آنها با نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات بانک مرکزی حرف درستی می‌زند اما نباید محدودیت‌های صادرکنندگان واقعی برای بازگشت ارز را نیز در نظر نگرفت.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید