تکلیف صندوق پس‌انداز مسکن یکم چه شد؟

کدخبر: ۳۴۵۲۸۹
سرپرست بانک مسکن گفت: اگر بانک مرکزی با نظر کارشناسی و پیشنهاد بانک مسکن موافقت کند که بانک مسکن برنامه خود را ادامه می دهد و اگر هم مخالفت شود عملا صندوق پس انداز مسکن یکم از ۱۸ خرداد ماه گذشته متوقف می شود . اما بانک مسکن به افرادی که سپرده گذاری کرده اند به تعهدات خود برای پرداخت وام ادامه می دهد. به هر حال سپرده گذاری جدید منوط به اجازه بانک مرکزی است و فعلا منتظر هستیم تا بانک مرکزی دستور خود را صادر کند.
تکلیف صندوق پس‌انداز مسکن یکم چه شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، صندوق پس انداز مسکن یکم که در ۱۸ خرداد ماه ۹۴ راه اندازی شد بر این پایه استوار شد که متقاضیان خانه اولی با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله بتوانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۱۴ درصد دریافت کنند . با گذشت زمان و ورود رئیس جمهور نرخ سود این تسهیلات سه بار دستخوش تغییر و تحول شد. اما هیچ گاه سقف تسهیلات بنا به دلایلی که مقامات ارشد بانک مسکن آن را منوط به تامین منابع و افزایش سرمایه بانک دانستند محقق نشد.

با گذشت یک سال از آغاز به کار صندوق پس انداز مسکن یکم و آغاز فرآیند پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصد استارت تغییر نرخ سود وام مسکن یکم زده شد. ابتدا نرخ سود به ۱۳ درصد، سپس به ۱۱ درصد و در نهایت به ۶ درصد برای بافت های فرسوده و برای سایر بافتها به ۸ درصد رسید.

حال با گذشت پنج سال و اتمام زمان فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم در ۱۸ خرداد ۹۹، بانک مسکن پیشنهاد تمدید و احیای فعالیت صندوق مزبور را به بانک مرکزی ارائه کرد.

نادر قاسمی سرپرست بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار هیبنا، در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق پس انداز مسکن یکم احیاء شد یا خیر؟ گفت: طبق برنامه ابلاغی بانک مرکزی صندوق پس انداز مسکن یکم یک فرصت پنج ساله داشت که در ۱۸ خرداد ماه امسال این مهلت به پایان رسید.

وی افزود: در این خصوص مکاتباتی با بانک مرکزی داشتیم که زمان صندوق پس انداز مسکن یکم تمدید شود. اما فعلا که بانک مرکزی در حال بررسی پیشنهاد بانک مسکن است.

قاسمی ادامه داد: در هر صورت بانک مسکن تا سال ۱۴۰۲ که منابع مسکن مهر استمهال شده است با تاکید بر اولویت تامین مالی مسکن مهر به حساب صندوق پس انداز مسکن یکم واریز خواهد شد تا کسری صندوق را پوشش دهد.

وی خاطر نشان کرد: حالا اگر بانک مرکزی با نظر کارشناسی و پیشنهاد بانک مسکن موافقت کند که بانک مسکن برنامه خود را ادامه می دهد و اگر هم مخالفت شود عملا صندوق پس انداز مسکن یکم از ۱۸ خرداد ماه گذشته متوقف می شود . اما بانک مسکن به افرادی که سپرده گذاری کرده اند به تعهدات خود برای پرداخت وام ادامه می دهد. به هر حال سپرده گذاری جدید منوط به اجازه بانک مرکزی است و فعلا منتظر هستیم تا بانک مرکزی دستور خود را صادر کند.

سرپرست بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا آماری در دست هست که چه تعداد خانوار از محل صندوق پس انداز یکم صاحب مسکن شده اند گفت: ۱۶۰ هزار نفر که معادل ۲۰۴ هزار حساب می شود تقریبا از محل صندوق پس انداز مسکن یکم صاحب مسکن شده اند. در حال حاضر نیز ۳۳۰ هزار نفر در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده اند و باقی مانده اند که اگر ۲۰ درصد آنها هم انصراف دهند باز هم رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد و تعهد سنگینی هم بابت این موضوع خواهیم داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید