بررسی هزینه‌های زندگی در قطر؛ یک لیوان قهوه 25 ریال قطر/حقوق متوسط پزشکان تقریبا 35 تا 45 هزار ریال در ماه

کدخبر: ۳۴۶۰۲۲
​اقتصادنیوز: هزینه های زندگی در قطر بسیار بالا است و در بسیاری از موارد با کشورهای اروپایی برابری می کند.
بررسی هزینه‌های زندگی در قطر؛ یک لیوان قهوه 25 ریال قطر/حقوق متوسط پزشکان تقریبا 35 تا 45 هزار ریال در ماه

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از سایت اکسپاتیکا، قطر قطعا یکی از گران ترین کشورهای خاور میانه است. هزینه های زندگی در پایتخت قطر با بزرگترین شهرهای جهان قابل مقایسه است. قیمت مواد غذایی نیز بسیار بالا است، زیرا بخش عمده مواد غذایی به قطر وارد می شود. به همین ترتیب، مسکن نیز در این کشور مرفه بسیار گران است. اما از طرفی، درآمد و دستمزد نیز سطح بالایی دارد. با این حال، دوحه از شهرهای دوبی و ریاض ارزان قیمت تر است.

هزینه های زندگی در قطر به میزان زیادی به سبک زندگی بستگی دارد. هزینهزندگی به سبک غربی در قطر تقریبا با هزینه های زندگی در اروپا برابر است. هزینه ی زندگی برای یک فرد مجرد در قطر حدود 12 هزار ریال قطر در ماه  است. به همین ترتیب هزینه زندگی یک خانواده ی چهار نفره ی ساکن در ویلاهای قطر ممکن است به 35 هزار ریال در ماه برسد. اما هزینه ی زندگی در ساختمان های شرکتی 30 درصد کمتر است. قطر از نظر سطح کیفیت زندگی و هزینه های مسکن سطح چندان خوبی ندارد. حقوق و دستمزد در قطر به طور متوسط با کشورهای اروپایی برابر است. اما به دلیل این که در این کشور مالیات بر درآمد وجود ندارد، درآمد خالص افراد بسیار بالاتر از بسیاری از کشورها است. برای مثال حقوق متوسط یک مدیر آی تی در قطر حدود 44 تا 58 هزار ریال در ماه است. حقوق متوسط پزشکان نیز تقریبا 35 تا 45 هزار ریال در ماه است، در حالی که حقوق ماهانه یک معلم 15 هزار ریال قطر است.

اجاره مسکن در قطر بسیار متفاوت است و از یک سوئیت ساده تا ویلاهای مجلل را شامل می شود. بیشتر مهاجران قطر در ساختمان هایی زندگی می کنند که دارای امکاناتی مثل استخر، سالن بدنسازی و زمین بازی است. اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز دوحه بین 3500 تا 9 هزار ریال در ماه است، اما متوسط اجاره 5500 ریال است. اجاره بها ساختمان های لوکس در مناطق خاص قطر به 10 هزار ریال در ماه نیز می رسد.

قیمت خرید مسکن در دوحه بین 10 نا 30 هزار ریال به ازای هر متر مربع است. میانگین قیمت مسکن نیز حدود 18 هزار ریال قطر در هر متر مربع است. برای مثال، قیمت یک آپارتمان دو خوابه در جزیره ی مروارید قطر حدود 13 هزار ریال در هر متر مربع است.

هزینه های آب، برق و گاز در قطر بسیار ارزان تر از کشورهای اروپایی است، زیرا دولت قطر به این خدمات یارانه تعلق داده است. به طور متوسط هزینه ی صورت حساب خدمات حدود 250 ریال در ماه است و به 400 ریال در تابستان نیز می رسد. هزینه ی ماهانه ی تلفن همراه نیز حدود 300 تا 700 ریال در ماه است. تلویزیون، تلفن و اینترنت نیز تقریبا 300 تا 1500 ریال در ماه هزینه دارد.

به دلیل وارداتی بودن عمده ی محصولات غذایی، قیمت مواد غذایی در قطر بسیار بالاتر از انگلیس، اروپا و آمریکا است. به طور کلی 10 تا 20 درصد حقوص ماهانه صرف خرید مواد غذایی می شود. برای مثال قیمت یک لیتر شیر و یک و نیم لیتر آب به ترتیب 7 و 2 ریال قطر است. یک کیلو موز نیز 5 ریال قیمت دارد.

قطر دارای رستوران های بسیار متنوع و گسترده‌ای است که شامل رستوران های بسیار مجلل و یا زنجیره ای است. برای مثال، هزینه ی یک وعده غذا در مک دونالد حدود 25 ریال قطر است. هزینه ی غذا در یک رستوران متوسط برای دو نفر حدود 200 ریال است. غذاهای رستوران های قطر در مقایسه با کشورهای غربی گران است اما همچنان از شهرهایی مانند دوبی و هنگ کنگ ارزان تر است. قیمت قهوه نیز با شهرهای مانند ملبورن و لندن برابر است و حدود 15 تا 25 ریال قطر قیمت دارد.

*هر ریال قطر امروز دربازار ایران حدود 5هزار وهفتصدتومان خرید وفروش شده است.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید