حسن روحانی در جلسه ویژه ساماندهی مسکن تشریح کرد:

3 راهبرد اصلی دولت در حوزه تامین مسکن / اولویت تحویل مسکن به افراد ثبت نام کننده در طرح مسکن یکم است

کدخبر: ۳۴۷۵۸۱
اقتصادنیوز :رئیس جمهور گفت: مردم شریف ایران می‌دانند که سلامت، امنیت و معیشت به عنوان اقدامات اساسی دولت تدبیر و امید در این مقطع حساس تعریف شده و تامین مسکن به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای معیشت شهروندان که نقش تعیین کننده ای در اقتصاد خانوار دارد از دغدغه‌های اصلی دولت است.
 3 راهبرد اصلی دولت در حوزه تامین مسکن / اولویت تحویل مسکن به افراد ثبت نام کننده در طرح مسکن یکم است

به گزارش اقتصادنیوز ،حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه ویژه ساماندهی مسکن تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح مسکن یکم ثبت نام کرده و پول واریز کرده اند را اولویت اول و اصلی دولت عنوان کرد و گفت: حدود 330 هزار نفر در این طرح سرمایه گذاری کرده اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.

رئیس جمهور همچنین انتخاب مکان مناسب برای احداث شهرک‌های مسکونی جدید را مورد تاکید قرار داد و افزود: در انتخاب زمین و مکان برای ساخت مسکن و احداث شهرک‌های جدید باید با دقت عمل کنیم که امکانات و نیازهای واحدهای مسکونی از جمله آب و برق و گاز و دیگر نیازمندی‌ها، قابل تامین و در دسترس باشد.

روحانی افزود: دولت با تعریف سه راهبرد اصلی درحوزه تامین مسکن که تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و کنترل سوداگری در بخش مسکن برای کاهش و مهار التهابات در این حوزه همه تلاش خود را بکار خواهد بست تا با بازدارندگی در این حوزه یک آرامش بخشی و تعادل ایجاد کند.

رئیس جمهور مسکن را درون زا ترین بخش اقتصاد ایران برشمرد و افزود: با نگاهی دقیق در این حوزه، ایران با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و مهندسان متبحر و امکانات قابل توجه در تامین مصالح و ابزار ساخت مسکن می‌تواند با برنامه ریزی دقیق، رونق در این بازار را ایجاد کرده و در عین حال یک اقدام راهبردی در حوزه اقتصاد انجام دهد.

روحانی با اشاره به اقدام ارزشمند وزارت کشاورزی در اختصاص یک میلیون هکتار از زمین‌های حریم شهرها به ساخت مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی،گفت: دولت در نظر دارد با توسعه حریم شهرها و با تامین زمین و مشارکت جویی توسعه گران بخش خصوصی نسبت به تامین مسکن ارزان قیمت برای مردم اقدام کند.

رئیس جمهور افزود: از این نظر تکالیف و ماموریت‌هایی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شده تا با برنامه ریزی دقیق و جمع آوری اطلاعات روشن و متقن با مدیریت بازار مسکن که نقش مهمی در جذب سرمایه و هدایت نقدینگی دارد، ریشه‌های عرضه و تقاضا را شناسایی کرده و مانع از سوداگری و ایجاد بازار کاذب شود.

روحانی افزود: دولت مقرر نموده است که با تامین زمین و آزاد سازی زمین‌های مازاد دولتی و مشارکت توسعه گران و فعال کردن بخش خصوصی گام‌های مهمی در رونق و توسعه بازار مسکن برداشته و در این مسیر تعریض و توسعه حریم شهرها برای شهرک سازی از جمله سیاست‌های اصلی در این حوزه است که با مطالعات انجام گرفته در شهرهای بزرگ و متوسط طبق ضوابط تعریف شده در حوزه شهرسازی حریم شهرها برای این موضوع توسعه یابد.

رئیس جمهور در عین حال از دستگاه‌های مرتبط با محوریت وزارت راه و شهرسازی خواست با مطالعه و طراحی یک برنامه مشخص برای توسعه گران فعال و برتر مسکن  که دراین حوزه کارنامه موجه و حسن سابقه دارند، تسهیلات، امکانات و امتیاز ویژه در نظر بگیرند تا ضمن تشویق توسعه گران در جذب سایر فعالان  اقتصادی جامعه نیز تاثیر گذار باشد.

روحانی در این جلسه پس از دریافت گزارش وزیر راه و شهرسازی درخصوص روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن، از اقدامات و تلاش‌های انجام شده از سوی این وزارتخانه برای تامین مسکن مردم قدردانی کرد.

رئیس جمهور همچنین از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مدیریت مهندس تابش و تلاش همه کارکنان این بنیاد در انجام ماموریت‌های محوله در زمینه تامین مسکن محرومان و همچنین ساخت و بازسازی مسکن آسیب دیدگان از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور طی سال‌های اخیر تشکر کرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه تامین مسکن محرومان کشور، گفت: در برنامه تامین مسکن افراد محروم در شهرها و روستاهای کشور 65 هزار نفر شناسایی شده‌اند.

«علیرضا تابش» با بیان اینکه 20 هزار واحد مسکونی تا امروز برای محرومان شناسایی شده تکمیل و تحویل شده است، گفت: مدت زمان تعیین شده برای ساخت این واحدهای مسکونی یکسال است که در 14 استان کشور از سال گذشته آغاز شده است.

تابش خاطرنشان کرد: به هر واحد مسکونی 40 تا 50 میلیون تومان وام قرض الحسنه 4 درصدی تعلق می‌گیرد و مبلغ آورده هر فرد نیز 25 تا 30 میلیون تومان است که این مبلغ را نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین می‌کند.

  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید