«فسلیر» زنگ خطری برای تازه واردان بورسی/ سرمایه‌هایی که با بی‌توجهی به کدال برباد رفت!

کدخبر: ۳۵۳۵۵۰
اقتصادنیوز : خبرانحلال شرکت سولیران، شرکتی که زیرمجموعه شستا محسوب می‌شود، آن‌قدر برای سهامدارانش شوکه‌کننده بود که برخی تازه‌واردان بورس را به تکاپو انداخت.
«فسلیر» زنگ خطری برای تازه واردان بورسی/ سرمایه‌هایی که با بی‌توجهی به کدال برباد رفت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، همان زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) در بورس عرضه شد، یکی ازمدیران شستا اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا زیان‌ده باقی مانده‌اند که تکلیفشان به زودی مشخص می‌شود. این شرکت در ابتدای امسال از برنامه افزایش سرمایه خبر داده بود که به نظر تحقق آن امکانپذیر نیست.

«فسلیر» زنگ خطری برای تازه واردان

حالا و با گذشت ۵ ماه از این اظهارات، مدیران شرکت‌ سولیران تصمیم خود را مبنی بر انحلال آن عملی کرده‌اند. خبر انحلال سولیران در حالی که تا روز قبل از آن برخی سرمایه‌گذاران در صف خرید سهام این شرکت قرار داشتند، موج انتقادهای فعالان بازار و همچنین هشدار کارشناسان بورس را به دنبال داشته است. به گفته کارشناسان، علت اصلی زیان سهامداران در این شرایط مراجعه نکردن آنان به اطلاعیه‌های سامانه کدال است؛ سامانه‌ای که گزارش‌های گذشته‌نگر شرکت‌ها در آن منعکس می‌شود. فعالان بازار سرمایه می‌گویند درصد زیادی از تازه‌واردان یا از وجود سامانه کدال اطلاعی ندارند یا ترجیح می‌دهند به توصیه دیگران برای خرید یا فروش سهام توجه کنند.

سولیران یک شبه منحل نشد

وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: انحلال شرکت سولیران دلایل مختلفی دارد؛ این‌طور نبود که این شرکت یک‌شبه منحل شود. او ادامه داد: اگر سوابق شرکت سولیران را درکدال بررسی کنیم، کاملا واضح است که این شرکت در چه وضعیتی قرارداشته است. قرار بود چند بار مجمع فوق العاده این شرکت برای بررسی موضوع انحلال برگزار شود؛ اما با توجه به اینکه گزارش حسابرس آماده نبود، تشکیل مجمع برای بررسی و نتیجه‌گیری نهایی در مورد تداوم فعالیت سولیران به تعویق افتاد.  روشن‌قلب افزود: هیات‌مدیره شرکت به این نتیجه رسیده که سولیران نمی‌تواند سودده باشد و با توجه به میزان بدهی‌های آن تصمیم به انحلال گرفته‌اند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس به شایعاتی که در مورد پرداخت بدهی سهامداران شرکت سولیران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: بعد از کسر بدهی‌های شرکت اگر پولی باقی بماند به سهامداران پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه معمولا شرکت‌هایی که در چنین وضعیتی قرار می‌گیرند بعد از تسویه بدهی نمی‌توانند پول سهامداران راپرداخت کنند، اگرچه شرایط شرکت‌ها قابل قیاس با یکدیگر نیست.

این مقام مسوول در بازار سرمایه با اشاره به ورود سرمایه گذاران جدید به بورس اعلام کرد: متاسفانه برخی سهامداران تازه‌وارد به بورس نمی‌دانند برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت می‌توانند با مراجعه به کدال درمورد وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت مورد نظرخود اطلاعات کافی به دست آورند. از این رو با تبلیغات افراد سودجو نقدینگی‌شان را صرف خرید سهام شرکت‌هایی می‌کنند که معلوم نیست تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

روشن قلب در پاسخ به اینکه احتمال انحلال چند شرکت دیگر و خروج آنها از بازار سرمایه وجود دارد، گفت: تا این لحظه شرکتی درخواست انحلال نداده، اگرچه وضعیت و سوابق شرکت‌ها در کدال گویای همه چیز است.

برخی شرکت‌ها دارایی چندانی ندارند و در شرایطی نیستند که بتوانند در درازمدت به حیات خود ادامه دهند؛ به همین دلیل صاحبان سرمایه با آگاهی بیشتری باید وارد این بازار شوند و بر اساس تبلیغات بی پایه و اساس، نقدینگی شان را وارد هیجانات بازار نکنند.

تازه واردان به کدال توجهی ندارند

 

بر روی خط سامانه کدال

الهام محبی، از کارشناسان بازار سرمایه در این باره نیز می‌گوید: افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند به بررسی عملکرد شرکت‌ها علاقه‌ای ندارند و فقط با توصیه اطرافیان و دوستان به خرید و فروش سهم اقدام می‌کنند.

او ادامه داد: به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد تازه‌واردان به اطلاعیه‌های کدال مراجعه نمی‌کنند و اطلاعاتی درباره وضعیت سود و زیان شرکت دردست ندارند. علاقه این افراد معرفی سهم و در حقیقت گرفتن سیگنال از دیگران است.

محبی افزود: دراین شرایط هم سهامداران هم بورس باید ادبیات مشترکی ایجاد کنند تا سهامداران دلیل مراجعه نکردن به کدال را دشواری برای درک اطلاعیه‌ها و صورت‌های مالی ندانند.

به گفته این کارشناس بورس، درحال حاضر عمدتا قدیمی‌ترها و آن دسته از افرادی که تحصیلاتی در زمینه حسابداری دارند به این اطلاعیه‌ها مراجعه می‌کنند. افرادی که بدون تحقیق وارد عرصه معاملات می‌شوند و اطلاع کافی از روند بازار ندارند تجربه تلخ سهامداران شرکت سولیران را تکرار می‌کنند.

مگر می‌شود یک‌شبه و بدون ارسال هشدار قبلی بورس به سهامداران شرکتی منحل شود؟ اگر به اطلاعیه‌های شرکت سولیران درکدال مراجعه کنیم، مشخص است که این شرکت در وضع مناسب مالی قرار نداشته و تا پایان خرداد ۹۹ زیان‌ده بوده است.

بنابراین اگر سهامداران قبل از اقدام برای خرید سهام، به سامانه کدال مراجعه می‌کردند و رقم زیانی را که برای هر سهم کنار گذاشته شده بود؛ می‌دیدند، ازخرید و سرمایه‌گذاری منصرف می‌شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید