نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران خبر داد:

حباب ۶۵۰ هزار تومانی سکه/ طلا ارزان نمی‌شود

کدخبر: ۳۵۳۵۷۱
اقتصادنیوز: نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روزهای اخیر گفت: پس از ریزش حدود ۳۰۰ هزار تومانی بهای سکه تمام بهار آزادی، میزان این حباب به ۶۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.
حباب ۶۵۰ هزار تومانی سکه/ طلا ارزان نمی‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «محمد کشتی آرای»  ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت سکه طی هفته جاری در بازار طلا افزود: دو روز ابتدایی هفته، شاهد کاهش قیمت انواع سکه بودیم که متاثر از کاهش قابل توجه قیمت ارز رخ داد. اما از سوی دیگر قیمت طلای آبشده، دیروز متاثر از قیمت انس جهانی، افزایش داشت.

وی دلیل این رفتار متناقض در روند حرکت سکه و طلا را وجود حباب در بازار سکه دانست و اضافه کرد: قیمت طلای آب شده از آنجا که قیمت طلا همچنان در ایران کمتر از قیمت جهانی است، به رشد خود ادامه داده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در ادامه به روند کاهش تقاضا در بازار طلا اشاره داشت و افزود: در هفته های گذشته شاهد هجوم بی سابقه اقشار مختلف مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا بودیم. این روند همزمان با سایر بازارهای موازی به منظور تلاش برای حفظ ارزش سرمایه‌های اندوخته شده توسط مردم بود. اما در دو هفته اخیر و پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز و همچنین افزایش شیب قیمت انس جهانی، علاوه بر آنکه شاهد کاهش حباب در بازار طلا هستیم، با کاهش شدید در تقاضا هم مواجه شده ایم.

 

قیمت سکه

 کاهش تقاضا در بازار طلا موجب از بین رفتن حباب سکه می‌شود

کشتی آرای خاطرنشان کرد: شرایط بازار طلا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که استقبال برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حد اشباع رسیده است و به همین دلیل در شرایط فعلی با تقاضای قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه نیستیم.  این امیدواری وجود دارد که ادامه این وضعیت باعث از بین رفتن حباب سکه بشود.

این کارشناس بازار طلا با تاکید بر این که قیمت طلا کاهش پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که کاهش تقاضا در بازار طلا تنها موجب از بین رفتن حباب سکه خواهد شد و به هیچ وجه شاهد کاهش قیمت طلا نخواهیم بود. چرا که اگر قیمت طلا در ایران کمتر از ارزش جهانی آن بشود، با پدیده قاچاق طلا از ایران به خارج از کشور مواجه خواهیم شد که تبعات نامطلوب اقتصادی فراوانی به جا خواهد گذاشت.

کشتی آرای در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به ایام اعیاد قربان و غدیر و همچنین در پیش بودن ایام عزاراداری محرم توضیح داد: از مقطع اسفندماه گذشته که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، به دلیل کاهش قابل توجه برگزاری مراسم‌ها و مهمانی‌ها، صنعت طلا دچار رکود شدیدی شده است و در این شرایط درخواستی برای خرید زیورآلات و مصنوعات طلا وجود ندارد.  در این شرایط مناسبت‌های عید یا عزاداری تاثیری بر قیمت ها در بازار ندارند.

وی افزود: البته این رکود شدید در صنعت طلا باعث شده است تا به صورت محسوسی شاهد کاهش میزان اجرت در نظر گرفته شده یا درصد سود طلاسازان و طلافروشان در بازار باشیم به نحوی که دیده شده است طلافروشان از سود قانونی هفت درصد خود صرف نظر کرده و زیورآلات را تنها با سود دو درصد به فروش می‌رسانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید