چرا قیمت طلا از ۲۰۰۰ دلار رد شد؟+نمودار

کدخبر: ۳۵۴۵۲۳
اقتصاد نیوز:یک اقتصاددان با تحلیل دلیل عبور طلا از مرز دو هزار دلار،نرخ بهره را مهم ترین فاکتور در آینده قیمت طلا معرفی کرد.
چرا قیمت طلا از ۲۰۰۰ دلار رد شد؟+نمودار

پویا ناظران اقتصاددان به این سئوال که چرا قیمت اونس از دو هزار دلار عبور کرد پاسخ داد.

ناظران با اشاره به نمودار قیمتی نرخ طلا و نرخ بهره واقعی آمریکا نوشت:نرخ بهره واقعی در ایالات متحده در آخر دوره اوباما منفی بود پس از روی کار آمدن دولت این نرخ روند افزایشی پیدا کرد و‌مثبت شد.

به گفته این اقتصاددان،در طول سال ۲۰۱۹ این نرخ کاهشی شد و با اپیدمی شدن کرونا در چین، نرخ بهره واقعی آمریکا به صفر رسید. وقتی کرونا به آمریکا رسید، این نرخ به منفی نیم درصد کاهش پیدا کرد. این اتفاق معمولا در دوره رکود رخ می دهد.

به گفته ناظران  نرخ بهره واقعی  نشان دهنده بازدهی بالاتر این نرخ از  نرخ تورم است و  منعکس کننده میزان ریسک و رشد اقتصاد است.

این نرخ  در روزهای اخیر در اقتصاد آمریکا به منفی ۱٫۲۵ درصد  رسیده اتفاقی که برای سرمایه گذاران طلا خبر خوشی به حساب می آید.

ناظران درباره اینکه چرا نرخ بهره منفی به نع طلا است می نویسد:نرخ بهره واقعی طلا  صفر است چون  طلا نه مستهلک نمی شود و نه رشد می کند اما صفر بودن بهره واقعی طلا به این معنی نیست که قیمت طلا فقط با تورم بالا می رود. وقتی نرخ بهره واقعی اقتصاد منفی می شود، طلا به نسبت، بهره بیشتری دارد و با ارزش تر می شود.

به گفته این اقتصاددان البته قیمت جهانی طلا با تورم دلار هم رشد می کند. اما چون تورم آمریکا اندک است اثر نوسانات نرخ بهره واقعی آمریکا بر قیمت طلا، مشهودتر است.او می گوید:اگر کسی که می‌خواهد قیمت جهانی طلا رو پیش بینی کند، باید نرخ بهره واقعی آمریکا رو پیش بینی کند.

این اقتصاددان نرخ بهره واقعی را از مهمترین شاخصهای اقتصاد توصیف می کند که، بر ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای اثر مهمی دارد.

66442275-641A-496D-BD3A-276A9909DBFF

در هفت سال گذشته، نرخ بهره واقعی آمریکا در بازه مثبت یک تا منفی یک درصد در نوسان بوده است بنابراین اگر این نرخ در بازه منفی باقی بماند می توان انتظار صعود طلا را داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید