طرح گشایش اقتصادی چه تاثیری بر بورس و فرابورس دارد؟

کدخبر: ۳۵۴۹۳۹
طرح گشایش اقتصادی و تغییرات هسته معاملات چه تاثیری بر روند دادوستدها در بازار سرمایه دارد؟ از دوربین کارشناسان بورس با توجه به اتفاقات اخیر، روند معاملات چگونه پیش بینی میشود.
طرح گشایش اقتصادی چه تاثیری بر بورس و فرابورس دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، هفته پیش رئیس‌جمهور از گشایشی سخن گفت که قرار است امروز از جزئیات آن رونمایی شود. در همان روز مشاور رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا از مردم خواست صبر کنند و بعد از رونمایی از این گشایش، تصمیم‌های اقتصادی خود را بگیرند. خبری که از یک سو درخصوصی چیستی‌اش گمانه‌زنی بسیاری به راه افتاده اما با نقد کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی روبه‌رو شده است.

بیشتر بخوانید:

استدلال آنها این است فارغ از اینکه این وعده چیست؛ شیوه‌ اطلاع‌رسانی آن علاوه بر تعلیق روند فعالیت‌های اقتصادی، تصویری اشتباه را بازتولید می‌کند. تصویری که با بالا بردن سطح انتظارات در اذهان عمومی به مسائل پیچیده اقتصاد ایران یک‌جانبه نگاه می‌کند. بر این اساس، این تغییر باید مسائلی که یک‌شبه ایجاد نشده است را در لحظه حل و فصل کند.

روحانی

گمانه‌ها چیست؟

پذیرش الزامات FATF، تغییرات مهم در حوزه سیاست خارجی یا برجام دوم، پیوستن به نظام پولی چین، واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت، فروش اوراق ارزی با پایه نفت یا همان پیش‌فروش نفت،‌ اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی و... همگی از گمانه‌زنی‌های پرتکراری بوده‌اند که فعالان بازار طرح کرده‌اند. اما واکنش‌ها به این خبر تنها به فعالان بازار محدود نشده است.

حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای بورس با توییتی حدس زد این گشایش همان تصویب FATF است. اما علی معزی معاون ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری این گمانه‌ را رد کرد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز اخبار مربوط به این گشایش را تایید و اعلام کرده اخبار خوب اقتصادی در راه است.

او گفته این خبر‌ها به حوزه سامان بخشی به اقتصاد (بورس، ارز، ریال و بازار پول) مربوط است و مردم پیش‌درآمد طرح‌های جدیدی که مدنظر است را خواهند دید. اظهاراتی که به مخاطب این تصویر را القا می‌کند که این وعده هرچه باشد قرار است اولا بازار‌ ارز، ‌بورس‌ و بازار‌های مالی را سامان دهد و ثانیا تغییراتی که سرعت آن چنان است که مردم در همان زمان اعلام خبر اثرات آن را لمس می‌کنند.

گشایش اقتصادی چه تاثیر بر بازار سهام می گذارد

با این حال باید منتظر ماند و دید بازار سرمایه به‌عنوان بازاری که سریع‌تر از دیگر بازار‌ها از اخبار منتشر شده متاثر می‌شود، چه واکنشی به این وعده خواهد داشت. هر یک از گمانی‌زنی‌ها در صورت محقق شدن، می‌تواند به‌طور بالقوه بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.  محمد نوربخش تحلیل‌گر بازار سرمایه احتمال می‌دهد بازگشت منابع ارزی ایران از کره جنوبی و انتشار سلف نفتی، این گشایش باشد. 

او درباره رسانه‌ای خواندن این خبر می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد این تغییرات هرچه باشد اثری بلند مدت را در اقتصاد کشور ایجاد کند. او معتقد است مشکلات اقتصادی ایران یک شبه ایجاد نشده و نمی‌توان این مشکلات را یک شبه حل کرد. او در ادامه می‌گوید: ورود منابع ارزی از کره‌ جنوبی احتمالا می‌تواند بر بازار ارز اثر گذار باشد اما بعید به نظر می‌رسد این اثر تاثیری بلند مدت بر این بازار ایجاد کند.

سلف نفتی و بورس

 اما آخرین گمانه‌زنی رسانه‌ها از گشایش اقتصادی وعده داده شده فروش اوراق ارزی با پایه نفت یا همان پیش فروش نفت است. بر این اساس دولت نفت چند سال آینده را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت می‌کند. اقدامی که می‌تواند در جبران کسری دولت و هدایت سفته بازی موثر باشد. 

نفت و گاز

سینا سلیمانی از تحلیل‌گران بازار سرمایه از جمله کسانی است که حدس می‌زنند این گشایش به سلف نفتی مربوط ‌شود.  سلیمانی معتقد است این تصمیم نمی‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر بازار سهام بگذارد. او در تشریح این ابزار مالی می‌گوید: اوراق دارایی پایه یک کف سود تضمین شده و سقف قیمتی دارند که بر اساس وضعیت دارایی پایه محقق می‌شود.

به‌عنوان مثال اوراق بر اساس نفت ۴۰ دلاری منتشر و در سررسید‌های یکساله یا چند ساله نسبت به نفت ۶۰ دلاری و تا سقف ۴۰ درصد در زمان سررسید تسویه ریالی می‌شود.  او ادامه می‌دهد اوراق سلف موازی استاندارد در بازار سرمایه می‌توانند معاملات ثانویه داشته باشند. 

سلیمانی ادامه می‌دهد: بیش از ۹۰ درصد سهام‌داران، خریدار سهم هستند و روی دیگر بازار‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی علاقه‌ای برای خرید و فروش این اوراق ندارند بنابراین این تصمیم نمی‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر بازار سهام بگذارد.  حال باید منتظر ماند و دید که آیا گشایش اقتصادی دولت واقعا چه رویدادی خواهد بود و این رویداد تا چه میزان اقتصاد و بازار‌های ایران را متاثر خواهد کرد.

روند هفته جدید از دوربین کارشناسان بورس

در همین حال دنیای اقتصاد در مطلب دیگری نوشت: شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۵۲۲ کانال صعودی را پشت‌سر گذاشته و به سوپرکانال دو میلیون واحد رسیده است. در ابتدای سال کمتر کارشناس و معامله‌گری چنین روندی را پیش‌بینی می‌کرد.

با این حال روند بازار سهام در هفته‌جاری چگونه خواهد بود؟ بازار سهام با چه ریسک‌هایی مواجه شده و چه محرک‌هایی بازوی کمکی صعود قیمت سهام خواهد بود؟ آیا دماسنج بورس تهران به حرکت بر فراز سوپرکانال دو میلیون واحد ادامه خواهد داد یا همچنان شاهد نوسان این نماگر در این مرز حساس خواهیم بود؟

صعود بورس با چاشنی نقدینگی: محسن عباسی کارشناس بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفت: ورود پول پرقدرت به گروه‌هایی که از پتانسیل جذب این میزان از نقدینگی برخوردارند می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل رشد بورس در این روز‌ها محسوب شود.

بورس تهران

او با ارزیابی شرایط بازارهای موازی تاکید کرد: بازار‌های موازی در رکود قرار دارند. افرادی که قصد داشتند از واحد‌های مسکونی به‌عنوان بنگاه درآمدی استفاده کنند در کنار افرادی که به خرید، فروش یا ساخت مسکن اقدام می‌کردند همگی مشمول قانون جدید مالیاتی شدند. فارغ از اینکه این قانون چقدر توان اجرایی دارد، چنین قوانینی به یقین سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و تا حدودی از جذابیت آنها کاسته خواهد شد.

عباسی تاکید کرد: ورود پول به جریان معاملاتی همچنان ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود. در معاملات آخرین روز کاری بورس تهران ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در عرضه اولیه شرکت کردند که این دسته از سهامداران یقینا سبد سرمایه‌گذاری دیگری هم در بازار سهام خواهند داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه به چشم‌انداز شاخص کل بورس تهران اشاره کرد و گفت: نماگر بازار سهام تا ارتفاع ۲میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی با لیدری صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. مابقی گروه‌ها نیز دنباله‌رو این صنایع خواهند بود. این صعود با نوسان متفاوتی در روزهای معاملاتی همراه است.

او دلار نیمایی را عامل دیگری در رشد دماسنج بازار اعلام کرد و افزود: رقم فعلی دلار نیمایی تاثیر بسزایی در رشد سهام صنایع و شرکت‌های مرتبط دارد در حالی که دولت همچنان حمایت از صنایع را در دستور کار خود دارد.

به اعتقاد عباسی در شرایط فعلی موضوع ارزندگی سهام بسیار بااهمیت است زیرا سهام برخی از شرکت‌ها ارزنده نیست و فقط تحت‌تاثیر شرایط کلی بازار با افزایش قیمت همراه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های مختلف بورس گفت: شرایط بازار‌های جهانی با ثبات ارزیابی می‌شود و قیمت فلزات در این بازارها افزایشی است. در بازار داخلی نیز دلار در سامانه نیما با ثبات نسبی مواجه شده است. از طرفی سایه ریسک هسته معاملاتی همچنان در معاملات بازار سهام وجود دارد.

عباسی تاکید کرد: صعود پیش‌روی شاخص بورس توام با عرضه‌های زیاد در بازار خواهد بود. به‌عنوان مثال صف ۵۰۰ میلیونی احتمالا با عرضه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون سهمی مواجه شود که این اتفاق مناسبی در بازار خواهد بود.

رفتار توده‌وار سهامداران: به اعتقاد حامد ستاک بعد از هر رشد هیجانی که در جریان معاملاتی بورس تهران روی می‌دهد دوره‌ای تحت‌عنوان دوره گذار خواهیم داشت که پس از آن بازار به روند منطقی خود بازمی‌گردد. این کارشناس بازار سرمایه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در این روند منطقی، قیمت سهام به قیمت ارزش ذاتی شرکت‌ها بازمی‌گردد. در این حالت قیمت برخی از سهم‌ها با چشم‌اندازی افزایشی به سمت ارزش ذاتی حرکت می‌کنند، در نقطه مقابل دیگر سهم‌هایی که با ارزش ذاتی خود فاصله دارند اصلاح بیشتری را تجربه خواهند کرد.

او افزود: بازار اکنون رشد هیجانی در مرحله گذار را طی می‌کند و بعد از آن به سمت ارزش ذاتی سهام حرکت خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های موجود معاملاتی اعلام کرد: رفتار‌های هیجانی سهامداران تازه‌وارد عمده‌ترین ریسک معاملاتی در بازار سهام به‌شمار می‌رود. رفتار توده‌وار این قشر از سرمایه‌گذاران چه درجهت مثبت و چه در جهت منفی، کلیت فضای معاملاتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. ستاک درباره چشم‌انداز معاملاتی هفته جاری تاکید کرد: روز‌های مثبت و منفی توامان خواهیم داشت اما صعود یا نزول یک‌پارچه کمی دور از ذهن است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید