پیش‌بینی بازارهای داخلی؛

طلا امروز ارزان می‌شود؟

کدخبر: ۳۵۵۳۳۱
در بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا با حدود 130 دلار کاهش در فاصله 24 ساعته روبرو شده است. این موج کاهشی شدید امروز می‌تواند افت قیمت طلای داخلی را هم رقم بزند.
طلا امروز ارزان می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازارهای ارز، طلا و بورس احتمالا هر یک راه متفاوتی را طی خواهند کرد. 

aghjL3I27Ay3

آب رفته به جوی باز می‌گردد؟

پس از آنکه بورس تهران با موج خبری لغو عرضه دارا دوم دچار جو منفی شد و نااطمینانی‌ای از جنس دولت به بازار تزریق شد، شاخص با ثبت 65 هزار واحد کاهش، واکنش تندی نشان داد. پس دادن کانال 2 میلیون واحدی، به نظر دولتمردان را هم نگران کرد و آنها وارد گود شدند تا اطمینان از دست رفته بازار را بار دیگر به آن بازگردانند(جزئیات بیشتر). از اینرو بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران امروز انتظار یک روز سبز را برای بورس تهران می‌کشند. از نظر آنها حذف خبر منفی بازار را متعادل و تا حدودی صعودی خواهد کرد. البته هستند برخی دیگر که معتقدند آب رفته به راحتی به جوی باز نمی‌گردد و جو منفی که دیروز بازار تجربه کرد، از ذهن بسیاری از معامله‌گران پاک نخواهد شد و آنها رفتار محتاط‌تری را طی روزهای آتی پیش خواهند گرفت. گروه سومی هم هستند که ریزش بازار را تنها به جو منفی اخبار عرضه دارا دوم مرتبط نمی‌دانند و این خبر را بهانه‌ای برای اصلاح قیمتی برخی سهام شاخص‌ساز عنوان می‌کنند. از نظر آنها اصلاح بازار می‌تواند تا سطوح پایین‌تری ادامه یابد و بازار هفته را زیر کانال 2 میلیون واحد به پایان می‌رساند. 

طلا و ارز در موج کاهش

دیروز ارز به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار گرفته بود(گزارش کامل). تحولات دیروز بازار نشان داد که مهمترین فاکتور در این بازار در حال حاضر، انتظارات فعالان است. کمااینکه در روزهای ابتدای هفته گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ و همچنین خبر گشایش اقتصادی توانسته بود موج کاهشی را شکل دهد. اما پس از آنکه خبر گشایش اقتصادی رونمایی شد، معامله‌گران واکنش منفی نشان دادند و بازارساز نیز در روز گذشته با افزایش نرخ صرافی‌ها نشان داد که این تحول را پیش‌بینی می‌کرد. اگر فعلا فاکتور تعیین‌کننده را اخبار سیاسی در نظر بگیریم، آخرین خبر سیاسی خبری مثبت برای ایران بود؛ چرا که آمریکا نتوانست پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نظر گرفته بود به رای بگذارد. در رواقع رای‌گیری به مدت یک هفته در شورای امنیت به تعویق افتاد و متن قطعنامه جدید، به طور واضحی از مفاد قبلی عقب‌نشینی کرده است. همین اخبار ریزش شبانه در نرخ ارز را رقم زد. انتظار فعالان بر این است که نرخ امروز در زیر محدوده 22,500 تومان باشد و در ساعاتی به سمت کف کانال حرکت کند. 

AHWvB4fD21Ua

اما سکه و طلای داخلی، در روز چهارشنبه دارای یک فاکتور به شدت کاهشی هستند. اونس طلا که هفته پیش قله تاریخی 2 هزار دلاری را فتح و تا 2080 دلار نیز پیشروی کرده بود، دیروز با خبر کشف واکسن روسی، موج اصلاحی شدیدی را ثبت کرد(شوک پوتین به بازار طلا). اونس در فاصله 24 ساعت از 2020 دلار تا 1900 دلار حرکت کرد. این موج کاهشی تا 1875 دلار نیز ادامه یافت. دیروز آخرین قیمت رسمی سکه امامی 10 میلیون و 625 هزار تومان بود. با توجه به سکون نسبی قیمت دلار، این نرخ در معاملات غیررسمی تا 10 میلیون و 400 هزار تومان نیز عقب نشست. حباب سکه در محدوده‌ای قرار دارد که می‌تواند موجب کاهش قیمت در بازار امروز شود و بهای فلز زرد داخلی را به سمت کف 10 میلیونی حرکت دهد. این در حالی است که دیروز صبح سکه بالای 11 میلیون تومان معامله می‌شد. مضافا اینکه طلای جهانی نیز برای امروز همچنان کاهشی پیش‌بینی می‌شود.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید