خبر مهم از افزایش نرخ سود بانکی /نرخ سود چقدر شد؟

کدخبر: ۳۵۵۵۹۷
بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی را با ۱ واحد درصد افزایش، ۱۴ درصد تعیین کرد.
خبر مهم از افزایش نرخ سود بانکی /نرخ سود چقدر شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته هیات عامل بانک مرکزی تصمیم گرفت که کف دالان نرخ سود در عملیات بازار باز را با افزایش یک درصدی همراه کند. سیاستگذار پولی در ماه‌های اخیر سعی کرده دالان نرخ سود در عملیات بازار را محدودتر کند تا نرخ تعادلی قابل دسترس‌تر باشد. نرخ تعادلی در عملیات بازار باز، با توجه به تورم هدف تعیین می‌شود. با این اقدام، بانک‌ها رغبت بیشتری برای سپرده‌گذاری منابع مازاد در بانک مرکزی خواهند داشت؛ البته در شرایط کنونی برای بانک‌ها گزینه‌های دیگری همچون اوراق دولتی نیز موجود است.

محاسبه نرخ سود بیمه عمر از بیمیتو

پیش از این هیئت عامل بانک مرکزی در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹، کف دالان نرخ سود را از ۱۲ به ۱۳ درصد افزایش داده بود. همچنین شورای پول و اعتبار، در 24 تیرماه نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها را نیز از 15 به 16 درصد رساند و سیاستگذار پولی با تعریف سپرده‌های 2 ساله، سعی کرد گزینه‌های بازار پول برای سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. 

پیش از این، برخی تحلیلگران تاکید داشتند که نرخ بهره حقیقی منفی در اقتصاد ایران، در تضاد با هدفگذاری تورمی بانک مرکزی است. سیاستگذار پولی نیز به تدریج نرخ‌های بهره در بازارها را در ریل هدف تورمی قرار داده است. علاوه بر بازار پول، در بازار اوراق بدهی دولتی نیز با انعطاف‌پذیری وزارت اقتصاد، نرخ سود به محدوده 20 درصد رسیده است. با اینحال، همچنان کارشناسان معتقدند که سیاستگذار پولی باید با توجه به نشانه‌های اقتصاد و اهداف موجود، در صورت لزوم دست به تعدیل نرخ‌ها در بازار پول بزند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید